Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv  (läst 9300 gånger)

Radar

• Jämtland
Vedklyv
« skrivet: 01 dec-07 kl 17:35 »
Jag har inte sett att den här har varit på tapeten tidigare. "Smartsplitter" från AGMA AB.
http://www.agma.com/swe/index.htm En riktigt smart pryl tyckte jag.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nypålandet

Re:Vedklyv
« Svar #1 skrivet: 01 dec-07 kl 17:52 »
Men det måste ju vara helt perfekt & lättkluven ved för att det ska funka?

Radar

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-07 kl 18:12 »
Citat från deras broschyr.
Effektiv Smart-Splitter träffar alltid rätt och med en kraft på upp till 14 ton koncentrerad på eggen.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-07 kl 00:07 »
Den där är inte ny. Har sett den på Clas i sjön för många år sedan. Kanske har dom slutat sålt den nu.
If it doesn't work, chrome it!

Radar

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-07 kl 02:36 »
Den där är inte ny. Har sett den på Clas i sjön för många år sedan. Kanske har dom slutat sålt den nu.
Enligt min granne som nyligen sett den ska det vara en vekare konstruktion.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-07 kl 11:03 »
Citat från deras broschyr.
Effektiv Smart-Splitter träffar alltid rätt och med en kraft på upp till 14 ton koncentrerad på eggen.

Tja, om du är väldigt stark,så kanske  ;)

Kan väll möjligen vara ett alternativ till den som vill klyva upp lite grenfri lövved till öppna spisen utan att riskera fingrarna med yxa. Men jag skulle vilja se någon klyva grankubbar med gren i med den där...

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #6 skrivet: 04 dec-07 kl 10:06 »
14ton!!!  då borde man ju kunna flytta traktorer med en sån. =)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 10:31 »
14 ton på eggen är inte så mycket som det låter. När eggen är lite sliten sjunker det dessutom drastiskt. Jämför en slö kniv.
Ett yxslag kan ha upp till 30 ton på eggen, och ändå spricket inte alltid vedkubben.  Denna där apparaten är OK ör lättkluvet, men knappast för en större almaknuda, och en yxa är inte sämre i effekt.

En vedklyv med t.ex 7 ton klarar mer även om den inte tar allt, detta bla för att den trycker längre och inte bara en kort stund när fallet bromsas upp.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 08 dec-07 kl 09:31 »
I grund och botten är konstruktionen en yxa med löstagbar tyngd. Den borde kunna klyva samma ved som en yxa, även om den används på ett annorlunda sätt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Rödskägg

• Småland
« Svar #9 skrivet: 10 dec-07 kl 21:59 »
En välbalanserad, skarpslipad och långskaftad klyvyxa är fan så mycket effektivare om man bara kan hantera den, då behöver man inte ta i heller.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Stråtjära

• Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
« Svar #10 skrivet: 11 dec-07 kl 09:09 »
Jula har en trampmodell av vedklyv som troligen funkar bättre då trycket är längre och inte ett slag.

Camillur

« Svar #11 skrivet: 12 dec-07 kl 13:43 »
Vandrade på Kungsleden för ett par år sedan. Vid ett flertal stugor fanns denna modell av vedklyv. Lättare att använda än yxa för folk som inte har huggt så mycket tidigare. Svårare att missa/Lättare att träffa  ;)
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

davidB

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 dec-07 kl 15:32 »
Det är nog hos den ovane vedhuggaren största vinsten finns.
Ingen risk att man sätter yxan i benet eller försöker hålla en vedklabb och sätter yxan i handen.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #13 skrivet: 14 dec-07 kl 10:20 »
Jula har en trampmodell av vedklyv som troligen funkar bättre då trycket är längre och inte ett slag.

Den verkar ganska intressant. Någon som provat?

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

signe

SV: Vedklyv
« Svar #14 skrivet: 20 okt-08 kl 14:28 »
Såg att denna finns till nedsatt pris just nu. Någon som provat i verkligheten?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 21 nov-09 kl 22:54 »
puffar för denna tråd då jag oxå undra om någon provat.

http://www.vedklyv.se/

har någon provat deras andra produkt? Smart-holder?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 21 nov-09 kl 23:07 »
Häller med tidigare inlägg om att det nog måste vara lättkluven ved för att det ska funka, inga grova kvistar, tjurig ved osv.
Och sån ved tar nästan vem som helst lättare med yxan.
Något som underlättar mycket vid klyvning är att göra ett litet bord med kanter runt huggkubben, fast med ett litet urtag på den sida man står.
Då slipper man plocka upp vedklabbar från golvet hela tiden, och samtidigt skyddar det mot att man slinter med yxan så den hamnar i foten.
Smartholder kan också undvaras om man gör liksom en större och längre sågbock, där man kan lägga upp flera långa slanor samtidigt.
Sen sätter man spännband runt allsammans så veden ligger still, och kapar upp i lämpliga längder med motorsågen.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 21 nov-09 kl 23:09 »
Det var nån som postade en bra länk förut i min yxtråd, där använde de ett bildäck för att hålla ihop vedklabbarna. Den var fastsatt på huggkubben.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 nov-09 kl 23:22 »
Jag laddade ner avsnitt från en norsk TV-serie om fjällvandring, som föredömligt nog lagts upp i bra kvalitet av NRK. I ett av avsnitten är den välkände programledaren Lars Monsen i de svenska fjällen och övernattar i en fjällstuga där det stod en sån där vedklyvsapparat. Han såg skeptisk ut från början, och resultatet blev lika värdelöst som man kunde vänta sig från en sådan uppfinning. "Dette hær må være en svensk patent" sammanfattade han det och hela situationen blev vansinnigt kul  ;D

För övrigt mycket sevärda program.

http://nrkbeta.no/2008/01/27/last-ned-lars-monsens-nordkalotten-365-gratis-og-i-full-kvalitet/

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 22 nov-09 kl 18:57 »
Erinrar mej att jag sett en hemgjord manuell vedklyv i Åter, troligen av Petter's konstruktion.
Såg i mitt tycke effektivare ut än smartsplittern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser