Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strömavbrott,,,,  (läst 2109 gånger)

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Strömavbrott,,,,
« skrivet: 28 nov-07 kl 13:50 »
Har 5 ägg i min lilla kläckare (minsta Covatotton) och det är 8 dygn kvar till kläckdax.
Imorse blev det strömavbrott! Jag väntade och lät kläckaren vara stängd. Efter en timme
tog jag varmvatten som jag värmt på vedspisen och hällde i en fryspåse, lindade in påsen i en handduk och la på äggen. Så fick det ligga i en och en halv timma tills strömmen kom tillbaks. Och nu går man här och oroar sig för att dom inte klarade sig... :-\
Vet ju att hönsen kliver av äggen när dom behöver äta o sträcka på benen men....
Är det någon av er som varit med om något liknande som kan lugna mig?
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Strömavbrott,,,,
« Svar #1 skrivet: 28 nov-07 kl 13:54 »
Här uppe är strömavbrott vardagsmat. Oftast så täcker jag in kläckaren med filtar under tiden. Längsta avbrottet var 5 timmar. Ibland tar jag ur äggen så de får kontakt med filten dvs värmen håller sig bättre.

Kläckresultatet varierar vid strömavbrott. Sabla E-ON  >:(

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 17:49 »
menar du att ditt längsta avbrott från Eoff är fem timmar??? Deras normala avbrott är ju fem timmar och fem dygn känns inte som något uppseendeväckande.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

christine

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 28 nov-07 kl 19:20 »
menar du att ditt längsta avbrott från Eoff är fem timmar??? Deras normala avbrott är ju fem timmar och fem dygn känns inte som något uppseendeväckande.

Ja ska man  ;D eller  :'( hmm :-\ Har haft längre avbrott men tack och lov inte när kläckaren varit i gång.

christine

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 28 nov-07 kl 19:21 »
Kan tillägga att jag har en kalv som heter EON och en annan som heter EOFF.  ;D

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 nov-07 kl 19:49 »
Kan nu glatt berätta att jag precis lyst äggen och jag ser LIV!!!!  :D
Hoppas, hoppas, hoppas dom nu orkar ända fram till dagen D.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

anemone59

« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 20:04 »
Vi hade strömavbrott här och jag blev uppringd på jobbet av min oroliga tonåring som kommit hem till ett mörkt och kallt hus. Vi värmde vatten på stormköket och la in vattenfyllda petflaskor och DET GICK BRA!

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 21:43 »
Flytta till sydöstra Småland så slipper ni så mycket elavbrott!
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Melica

« Svar #8 skrivet: 29 nov-07 kl 23:42 »
Fixar inte elbolagen det såkan man ju alltid ordna ettsjälv ;D! Har just kommit in efter att med ficklampan i högsta hugg pulsat ut till stolpen med skåpet för våra huvudsäkringar ;D Vi håller på att bygga ut. Samtidigt har jag kläckaren på gång,och den här gången har den faktiskt fått tillåtelse att stå inne på vinden! Detvar ingen bra ide att köra två extraelement, bygglampor och kläckare samtidigt. När sambon kom hem och slog på TV:n slocknade halva huset.

Stämmer det att ägg från dvärgraser kläcks tidigare än stora? På någon hemsida jag såg angav de tvärsäkert 18 dagar för dvärgraser och 21 för stora.

Jag har blandrasägg av dvärghamburger och större tuppar kläckta från gröna ägg i kläckaren. Fast det är totalt fel årstid var jag tvungen att prova. Jag sparade några ägg innan ungtupparna fick flytta till ett eget rum, de gick för hårt åt de små hönorna.

Just nu är det ganska spännande. Av någon anledning tror jag inte riktigt att det ska bli kycklingar den här gången. JAg fick slänga de flesta äggen efter att ha lyst dem, men det blev 3 kvar.Idag är det dag 18. Det var först idag jag ökade luftfuktigheten. Om de ska kläckas idag så var det ju alldeles för sent. Men å andra sidan ville jag inte dränka dem heller om de inte kläcks förrän på söndag.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 04 dec-07 kl 13:44 »
Idag är det rörelse i kläckarn! Åhh så kul det är det här med äggkläck..! Min gubbe tycker att jag borde ha utbildat mig till barnmorska.. :-[  tröttnar aldrig på att se nya liv komma till världen  :) Är det inte kycklingar så är det kattungar eller kaninungar eller fiskyngel eller...ja nånting  ;D Kuligt värre!

Sia

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 04 dec-07 kl 19:55 »
Idag är det rörelse i kläckarn! Åhh så kul det är det här med äggkläck..! Min gubbe tycker att jag borde ha utbildat mig till barnmorska.. :-[  tröttnar aldrig på att se nya liv komma till världen  :) Är det inte kycklingar så är det kattungar eller kaninungar eller fiskyngel eller...ja nånting  ;D Kuligt värre!
Meh, varför bli barnmorska när man har katter, kaniner, fiskar och höns hemma? då får man ju se många fler små liv komma till världen! :D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 04 dec-07 kl 20:19 »
Så sant så sant!  ;D

Melica

« Svar #12 skrivet: 04 dec-07 kl 23:20 »
Detblev inget avmin kläckning den här gången :'(. Nu har det gått 23 dagar och inget hål. Det piperinte heller när jag petar lite försiktigt påäggen. I morgon ska jag nog stänga av kläckaren... Det känns jättetråkigt. Jag hade hoppats på att få kycklingar efter mina grönvärpartuppar, men nu är tupparna nackade också...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 04 dec-07 kl 23:46 »
Detblev inget avmin kläckning den här gången :'(. Nu har det gått 23 dagar och inget hål. Det piperinte heller när jag petar lite försiktigt påäggen. I morgon ska jag nog stänga av kläckaren... Det känns jättetråkigt. Jag hade hoppats på att få kycklingar efter mina grönvärpartuppar, men nu är tupparna nackade också...

näe vad trist, man blir sååå besviken!

Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser