Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marmelad som kristalliserar  (läst 5183 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Marmelad som kristalliserar
« skrivet: 25 nov-07 kl 22:15 »
Hej,

Jag har gjort några marmeladkok på bl.a fläder- och syrénsaft. Det blir lagom fast o god marmelad men efter att burken varit öppnad i några veckor så börjar marmeladen kristallisera sig så att den till slut blir vit och hård...

Smaken är kvar men den ser ju inte så god ut och den blir allt svårare att bre på mackan... :-\

Vad gör jag för fel? Är det för mycket socker i? För mycket pektin?

I somras gjorde jag maskrosmarmelad på liknande sätt och den fick inte detta problemet, men det kan ha varit mindre mängd socker i saften. Eller så åt vi upp den fortare.. :)

Någon annan som varit med om detta?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Marmelad som kristalliserar
« Svar #1 skrivet: 28 nov-07 kl 11:30 »
Kan kyla göra att marmelad kristalliseras?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 11:43 »
Kan det inte vara så att marmeladen har kokts för länge då?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 28 nov-07 kl 12:05 »
Tack för svaren!

Jag googlade lite och hittade att citronsyra motverkar kristallisering och det kan vara så att jag snålade lite  :-[ Brukar göra det när jag gör saft...

Jag tror inte att jag kokat för länge, minns inte hur länge dock. Gjorde marmeladprov med jämna mellanrum och tog av när jag tyckte konsistensen var som den skulle.

Men om det var kokningen, skulle det inte kristalliserat på en gång då? Det hände när jag försökte mig på att göra äpplegelé förra året..

Det kristalliserar bara i öppna burkar och kanske 3-4 veckor efter att de öppnats.

Jag skall göra en ny sats med modifierat recept och hoppas att det inte händer igen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 28 nov-07 kl 12:08 »
Apropå kyla, så trodde jag först att det var det som var orsaken. Vårt kylskåp pajade för ett tag sedan och maten stod ute. Det blev en frostnatt och efter det började två av marmeladburkarna vitna.

En del av marmeldaden hade jag dock sålt innan, och tyvärr hade flera av mina köpare fått samma problem med kristalliseringen... :-[

Clementine

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 dec-07 kl 18:43 »
flädermarmelad låter gott. men vad menar du? blir det gele då alltså som du har på mackorna? e det fläderblommor eller bär? vad har du mer i? har du pektin o sånt?
Jag har babylonsjukan!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 06 dec-07 kl 12:31 »
Hej,

Jag gör marmeladen på fläderblomssaft, socker, citronskal i strimlor och citronsaft. Jag har även i citronsyra och certo.

Det recept som jag använder finns här: http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&lngRID=5220

Det blir jättegod marmelad, inte så söt utan mer "vuxen" smak. Jag har prövat med saft av fläderblommor, syrénblommor, älgört och maskros.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser