Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Binda eller rörlig ränta?  (läst 7742 gånger)

Margit

• Gäst
Re:Binda eller rörlig ränta?
« Svar #20 skrivet: 01 dec-07 kl 22:47 »
Se där. Vem sjutton vill äga räntepapper eller aktier i kommande stagflationstider? Stackars pensionsförsäkringssparare...

Fast jag sparar 100:-/månad...istället för att tippa eller köpa lotter, inte så kännbart men då jag började vid 20 års ålder så blir det en del med årens lopp (förhoppningsvis).
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 22:47 av Margit »

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #21 skrivet: 02 dec-07 kl 11:49 »
Tack för info.
Finns det någon maxgräns för hur stora lån man får ta? Säkerhet?
Spara lika mycket som man lånar, på hur lång tid?

750 000 kr för nya medlemmar

Samma säkerhetskrav som i andra banker (styrs av FI:s regler för kapitaltäckning) . Inteckning i fastighet eller bostadsrätt, värdepapper , borgensmän. In Blancolån är det oftast kö på.

Sett över tid skall integralen av ditt sparande och lånande vara minst noll. På svenska betyder det att om man tänker sig att varje sparad krona ger en poäng per månad och varje lånad krona kostar en poäng per månad, då skall poängsaldot stå på noll när lånet är färdigt. Tekniskt löser man detta genom att räkna ut en bråkdel mellan de sparpoäng man använder för att låna och de lånepoäng som lånet kostar, och kontrakterar resterade sparpoäng som ett eftersparande som skall erläggas samtidigt som lånet. Som ny medlem som vill låna direkt är dina sparpoäng 0 st , alltså måste du spara lika mycket som du lånar under hela lånets löptid. Om du lånar 500 000 kr under 20 år skall du alltså betala in 1 000 000 under 20 år i eftersparande och amortering. När du är klar med lånet får du tillbaka dina eftersparade 500 000 kr i handen.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

anemone59

« Svar #22 skrivet: 02 dec-07 kl 16:10 »
De tidnigar jag läst och de radioprogram jag hört tyder på att räntan kommer att höjas en aning nästa år för att sedan stagnera eller möjligen smyghöjas en gång till innan toppen är nådd och det planar ut i nåt år innan den sedan förväntas börja sjunka igen litegrann. De kunniga som uttalat sig menar att det är liksom en platå de närmaste två åren.
Ska vi tro dem som talat bör du binda lånet i två år och sen ta det rörligt efter det. fast vem vet hur världsbilden förändrtats till dess.
Tvåårig lån är just nu billigare än rörliga på tex SBAB
(ps, när du lägger om lån kan du förhandla bort onödvändiga aviserinsavgifter om de lyckats tvinga på dig sådana)

jenses

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 dec-07 kl 16:23 »
De kunniga som uttalat sig ...
de kunniga == de som kan läsa i kaffesumpen  :-X
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 16:23 av jenses »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #24 skrivet: 02 dec-07 kl 22:20 »
Fast jag sparar 100:-/månad...istället för att tippa eller köpa lotter, inte så kännbart men då jag började vid 20 års ålder så blir det en del med årens lopp (förhoppningsvis).

Jag vill inte låta som en glädjedödare men sparar man endast 100 kr/m i sin IPS eller pensionsförsäkring så rekommenderar jag hellre att man har ett konto på banken som man inte rör eller en vanlig fond man inte rör förrän det är pensionsdags. Med en så liten sparsumma tar oftast avgifterna alldeles för mycket av kapitalet.

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #25 skrivet: 02 dec-07 kl 23:01 »
Jag förordar bikupor.

De har ofta betalat tillbaka hela investeringen inom två år.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Margit

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 dec-07 kl 23:11 »
Jag förordar bikupor.

De har ofta betalat tillbaka hela investeringen inom två år.

Håller med. Funderar på ovanstående...måste bara övervinna min helt obefogade skräck för de där svartgula små djuren.
Har förresten köpt honung av min kollega...mmmmmm så supergod och mittemellanrinnig, super att ringla på olika saker. Mums.

Margit

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 dec-07 kl 23:15 »
Jag vill inte låta som en glädjedödare men sparar man endast 100 kr/m i sin IPS eller pensionsförsäkring så rekommenderar jag hellre att man har ett konto på banken som man inte rör eller en vanlig fond man inte rör förrän det är pensionsdags. Med en så liten sparsumma tar oftast avgifterna alldeles för mycket av kapitalet.

Försök att ha ett vanligt konto som du inte rör...nä det gick inte.

En vanlig fond...köpte obligationer som 16-åring och vann en rejäl slant på dem, sålde och köpte fonder för hela summan. Helt fel, det gick käpprakt åt skogen. Nu börjar de hämta sig lite men det är långt kvar, DÄR hade jag definitivt vunnit på att sätta in pengarna på ett vanligt konto i stället för att köpa fonder för dem.

begion

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 04 dec-07 kl 10:44 »
Huvuddelen av mina studielån togs med de nya villkoren, återbetalningen var saftig c:a 1200:-/mån. Det var ett annuitetslån så i början betalades nästan enbart ränta (?) det var en kännbar utgift, så att baka in studielånet i det fördelaktiga huslånet med låg ränta kändes som en bra grej...

Ok, då har du väldigt bra ränta på ditt banklån. På det nya CSN-lånet var räntan för år 2007 2.1%. Dessutom skrivs det av när du blir gammal och om du dör så kommer den som ärver din egendom också få banklånen på köpet, medan CSN-lånen försvinner.

Pensionsförsäkring...trist att tänka på nu, men har ett levande exempel på att det också kan löna sig, min pappa började pensionsspara redan i början av 80-talet - han kunde gå i pension redan vid 58 års ålder utan att behöva gå ner i inkomst.
Visserligen jobbade han på bank och hade "koll", snett bara att han inte sparade lika mycket åt min mamma  ::) ::).

Det behöver nödvändigtvis inte härledas till pensionsförsäkringen i sig. Men det hänger ju helt på hur man väljer att investera sin besparingar. Vissa kommer bli rika och andra fattiga, precis som det alltid varit.

Det där med att amortera allt vad tygen håller har alltid varit min filosofi tidigare...men jag har tänkt om lite, det är ju nu när jag är ung och barnen bor hemma som man har stora utgifter, det är då pengarna behövs som bäst ju. Då lever jag hellre snålt när jag blir gammal.

Japp, så är det många som resonerar. Får hoppas att det känns lite rätt om några år. :)

begion

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 04 dec-07 kl 10:46 »
de kunniga == de som kan läsa i kaffesumpen  :-X

Exakt. Många verkar tro att det går att förutsäga ränteutvecklingen.

Margit

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 dec-07 kl 12:19 »
Ok, då har du väldigt bra ränta på ditt banklån. På det nya CSN-lånet var räntan för år 2007 2.1%. Dessutom skrivs det av när du blir gammal och om du dör så kommer den som ärver din egendom också få banklånen på köpet, medan CSN-lånen försvinner.

Ja, räntan på banklånet var 3,40%.
Räntan på CSN-lånet var ungefär i samma nivå och den var inte avdragsgill i deklarationen. Det som var mest kännbart var summan att betala varje månad 1200:- skattade kronor utöver alla andra utgifter man har som småbarnsförälder, sen gillade jag inte annuitetslån.
Om jag dör skrivs min del av huslånet av.

begion

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 04 dec-07 kl 13:00 »
Ja, räntan på banklånet var 3,40%.
Räntan på CSN-lånet var ungefär i samma nivå och den var inte avdragsgill i deklarationen. Det som var mest kännbart var summan att betala varje månad 1200:- skattade kronor utöver alla andra utgifter man har som småbarnsförälder, sen gillade jag inte annuitetslån.
Om jag dör skrivs min del av huslånet av.

CSN-räntan är inte avdragsgill eftersom avdraget redan är gjort när räntesatsen sätts.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 04 dec-07 kl 18:27 »

Hur mycket bör man spara för att det ska vara idé? Jag sparar 300:- månad. Tänkte att lite var bättre än inget. Vi amorterar 50000:- om året på huslånet och har inte så mycket över att lägga på pensionssparande. Men det är ju vårt eget val att amortera så mycket, vill bli av med lånet. Det är ju också en slags pensionssparande, att bli skuldfri tills man går i pension.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #33 skrivet: 05 dec-07 kl 11:23 »
Beroende på hur avgifterna ser ut skulle jag säga att 300 kr var absolut minimum för att använda sig av p-förs, 500 kr hade varit önskvärt (och då får du igen ca 165 kr av det beroende på hur hög kommunalskatt du har- räknar du bort det har du rent faktiskt satt in 335 kr/mån).
Det finns säkert något räkneexempel på nätet där du kan lägga in ditt sparande med en tänkt ränta (3-5%), räknar du sedan med ett uttag på 5 år (minsta tillåtna tid), drar bort skatten du då kommer att betala så ser du hur mkt det kommer att plussa på din övriga pension. Det finns en gratis sida som heter www.minpension.se där du också kan göra beräkningar.
Hälsningar Sar

Brutalblå

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 06 dec-07 kl 09:36 »
Hur mycket bör man spara för att det ska vara idé? Jag sparar 300:- månad. Tänkte att lite var bättre än inget. Vi amorterar 50000:- om året på huslånet och har inte så mycket över att lägga på pensionssparande. Men det är ju vårt eget val att amortera så mycket, vill bli av med lånet. Det är ju också en slags pensionssparande, att bli skuldfri tills man går i pension.

Heja er! Att vara skuldfri är den bästa pensionsförsäkringen, det har jag till och med fått bankfolk att säga (fast det var ett tag sen) och det tror jag benhårt på. Värdet på ert hus urholkas troligen bara mycket långsamt (om ni inte också lägger pengar och tid på underhåll). Värdet på en pensionsförsäkring ... *viftar lite obestämt i det blå*

När man framförallt sparar gemensamt genom ex. avbetalningar tycker jag att det är bra att tänka på hur båda parters situation skulle komma att se ut om någon lämnade relationen. Vad har man investerat av tid och andra resurser, kommer man att få något för det? Mao, står fastigheten på er båda, eller är den icke-ägande försäkrad visst värde genom till exempel äktenskapsförord?

Sen tycker jag personligen att sparande i pensionsfonder är tveksamt. Du kan inte röra resurserna om du behöver dem "i förtid" (om taket blåser av/pannan går sönder/ja, du vet). Det är svårt att välja inriktning på placeringarna beroende på hur ekonomin utvecklas för dig personligen och nationellt/globalt - eller beroende på om din inställning till vissa sparformer ändras av principiella skäl.

O så var det de där principiella skälen då. Spekulationsekonomin ... jodå, jag har också resurser att vara en del av den (fast nu minskar de ... och det är en slags lättnad och en helt annan slags känsla av förlust men jag är mycket glad att jag länge tänkt på det där som låtsaspengar som det bara är tur för mig om jag kan få ut "värdet" av). Då är det svårt att avstå. Men egentligen tycker jag att det är en rätt otrevlig hantering. Så här ska pytsas in pengar i gården och i vindkraft o kanske bikupor om jag kommer över rädslan för att få även den allergin - och skrivas partnerskapsförord.

Lite ÄR bättre än inget. Men framförallt är det en trygghet att ni märker att ni klarar er på 5300 mindre än vad ni drar in varje månad. (Minst, ni kanske sparar även på andra ställen.) Så heja på! Sluta inte spara för att 300 inte skulle vara "lönt". Men fundera på om det verkligen är det bästa sparandet för dig.
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

begion

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 06 dec-07 kl 09:59 »
Heja er! Att vara skuldfri är den bästa pensionsförsäkringen, det har jag till och med fått bankfolk att säga (fast det var ett tag sen) och det tror jag benhårt på. Värdet på ert hus urholkas troligen bara mycket långsamt (om ni inte också lägger pengar och tid på underhåll). Värdet på en pensionsförsäkring ... *viftar lite obestämt i det blå*

När man framförallt sparar gemensamt genom ex. avbetalningar tycker jag att det är bra att tänka på hur båda parters situation skulle komma att se ut om någon lämnade relationen. Vad har man investerat av tid och andra resurser, kommer man att få något för det? Mao, står fastigheten på er båda, eller är den icke-ägande försäkrad visst värde genom till exempel äktenskapsförord?

Sen tycker jag personligen att sparande i pensionsfonder är tveksamt. Du kan inte röra resurserna om du behöver dem "i förtid" (om taket blåser av/pannan går sönder/ja, du vet). Det är svårt att välja inriktning på placeringarna beroende på hur ekonomin utvecklas för dig personligen och nationellt/globalt - eller beroende på om din inställning till vissa sparformer ändras av principiella skäl.

O så var det de där principiella skälen då. Spekulationsekonomin ... jodå, jag har också resurser att vara en del av den (fast nu minskar de ... och det är en slags lättnad och en helt annan slags känsla av förlust men jag är mycket glad att jag länge tänkt på det där som låtsaspengar som det bara är tur för mig om jag kan få ut "värdet" av). Då är det svårt att avstå. Men egentligen tycker jag att det är en rätt otrevlig hantering. Så här ska pytsas in pengar i gården och i vindkraft o kanske bikupor om jag kommer över rädslan för att få även den allergin - och skrivas partnerskapsförord.

Lite ÄR bättre än inget. Men framförallt är det en trygghet att ni märker att ni klarar er på 5300 mindre än vad ni drar in varje månad. (Minst, ni kanske sparar även på andra ställen.) Så heja på! Sluta inte spara för att 300 inte skulle vara "lönt". Men fundera på om det verkligen är det bästa sparandet för dig.

Instämmer.

Kort sagt kan man säga att pensionsförsäkringar är så utomordentligt bra för bankerna att de ofta ger fläskiga provisioner till de rådgivare som lyckas sälja dem. Ugglor i mossen!

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 07 dec-07 kl 08:13 »
Jag håller med...
det kommer att införas (straff) skatter på dessa med...
precis som med allt annat...

nu kommer den jäkla skatten >:(
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c12%5c07%5c15572
bättre att spara i madrassen istället..då kommer inte staten åt dom :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 07 dec-07 kl 08:29 »
Om jag förstår det här rätt... så är det höginkomsttagare med 800000 eller mer i lön som får sin skattereduktion minskad med 1300 i månaden, förutsatt att de pensionssparar minst 40300 kr/år. Å andra sidan slipper de förmögenhetsskatt. Fattiglappar som bara pensionssparar en tusenlapp i månaden får behålla sina avdrag.

Jag kan inte komma på något ont att säga om det här förslaget.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 07 dec-07 kl 14:41 »
tror du verkligen att det stannar där..nej, nej..
det smusslas och pusslas i riksdagen..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 dec-07 kl 14:51 »
tror du verkligen att det stannar där..nej, nej..
det smusslas och pusslas i riksdagen..

Misstänksamhet är en dygd. Gillar inställningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare
beekeepern, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser