Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrustning för nybörjare  (läst 2417 gånger)

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Utrustning för nybörjare
« skrivet: 24 nov-07 kl 12:54 »
Jag har lite planer på att ev. starta med biodling men är på planeringsstadiet ännu och det beror på en hel del om jag ska börja eller inte.
 Men det gäller ju att ta reda på så mycket som möjligt, så man inte ångrar sig efteråt!
Jag är nyfiken på flera andra djur också så jag frågar runt på lite olika ställen här på forumet......några djur har jag redan och andra SKA jag skaffa, men när det gäller bin bland andra så beror det lite på hur pass mycket jobb det blir jämfört med vad det ger osv. Mycket också en ekonomisk fråga.

Jag håller på att läsa runt och lära mig om bin och biodling, och det finns ju massor av information, men tycker man får så bra svar här på forumet, och kanske också av folk som kanske varit i min situation en gång...

Så.....jag vill gärna ha lite allmänn goda råd om detta att skaffa bin och framförallt, vad behöver man skaffa för utrustning, vad är bäst att starta med? Var får man tag i grejer, är det bra att beställa från nätet etc....?
Jag är total nybörjare....men har i många år velat skaffa bin!

vill börja lite smått för att lära mig och sen kanske utöka så det kan ge en eller annan krona.

Jag är särskilt intresserad av de gamla allmoge raserna när det gäller djur....har sett att det finns något som heter nordbi???
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

anette i bugared

• -
Re:Utrustning för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 24 nov-07 kl 14:25 »
Om du bara visste vad roligt det är med bin :-* :-*. Absolut något att satsa på. Liten arbetsinsats och hyfsad ekonomisk utdelning ;).

Själva har vi bara haft bin sedan i våras,men kommer definitivt att utöka.

Det som brukar vara mest fördelaktigt, ekonomiskt, initialt, är om man hittar begagnat ,helst en komplett biodlarutrustning från nån som slutar. Då får man grundutrustningen att starta upp med. Så gjorde vi. Utrustning som vi nu kompletterar.  

Bigrejer är förvånansvärt billigt, men första året blir naturligtvis mer kostsamt, beroende på vad du kan få tag i begangat förstås.

Vi köpte en komplett utrustning innehållande kupor( 4 samhällen), skattlådor (ett20-tal), alla tillbehör såsom galler/foderballonger/ verktyg/kläder/ ja allt som behövdes och mer därtill samt slunga och bin(4 samhällen) för allt som allt 7000kr.

Hittills i år har jag sålt honung för 4500 kr(nu är den nästan slut). Inte illa för ett så "dåligt" honungsår och med tanke på att vi gjorde en del nybörjarfel som minskade mängden honung.

Som du mycket riktigt skriver så finns det ett nordiskt bi, "allmogebiet". Läs mer här
http://www.nordbi.org/

Kolla gärna med biodlarna i din hemtrakt
http://www.biodlarna.se/
om det planeras några kurser eller om det finns nån gammal biodlare som kan vara lite "mentor".
Tänk bara på att gamla biodlare kan vara ovilliga att ta till sig ny kunskap och att deras kunskap inom vissa områden kan vara förlegad ;).

Annars kan du alltid pm:a, det jag kan delar jag gärna med mig av.

Var bor du förresten?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Utrustning för nybörjare
« Svar #2 skrivet: 24 nov-07 kl 17:04 »
Jag har också börjat om som biodlare i år och håller med Anette, det är jättekul!!!

Jag har också köpt begagnat, köpte en hel uppsättning med det mesta man behöver. Det som är viktigt när man köper begagnat är att göra rent ordentligt; tvätta i kaustiksoda/klorin och flamma med gasolbrännare. SBR och olika biodlarutrustningsaffärer har tagit fram ett startpaket för nya biodlare om man väljer att köpa nytt.

Om man inte vill köpa en dyr slunga så kan det finna möjlighet att hyra/låna hos din lokala biodlarförening. Att ta kontakt med dem är ett bra första steg!

Se upp med alla tvärsäkra åsikter, det finns många sätt att göra rätt! Lyssna, lär, läs på och bilda dig en egen uppfattning...

En kurs är bra, kolla efter om det finns någon nära dig till våren.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser