Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rovfåglarna verkar vara på hugget  (läst 966 gånger)

Anso1971

• Dalarna
rovfåglarna verkar vara på hugget
« skrivet: 23 nov-07 kl 21:47 »
Idag när jag satt inne och just skulle betala en räkning så hörde jag ett fasligt liv ute. Tupparna brukar larma ibland, men oftast är det ingen fara på taket, men jag har ju för vana att alltid kolla ändå. Jag öppnade köksdörren och kikade ut, och där, på vårt staket, 4 meter från flocken satt en duvhök och gjorde sig beredd. Den satt med ryggen mot mig och såg mig inte. Jag hojtade till men fick ingen reaktion. Adrenalinet steg i höjden och jag sprang ut - som tur var hade jag fårskinnstofflorna på, men jag hade nog sprungit ut barfota i snön (nåja, 1 cm var det nog iaf) om det hade behövts. Jag vrålade som en vettvilling och flaxade med armarna och den flög sin väg.

Alla hönsen hade gömt sig i en buske medan Måns stod precis utanför och agerade varningsalarm. Duktiga Måns!!!

Stängde genast in hönsen. Nu får de inte gå fritt på ett tag.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

ela84

Re:rovfåglarna verkar vara på hugget
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 22:26 »
Ja dom verkar vara hungriga >:( kan dom inte hitta mått gammalt kadaver å äta istället för hönsen?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 23:04 »
Precis så var det när duvhöken kom hit, den satt beredd på en meterhög stubbe vi har, bara några meter från de livrädda hönorna och jag flög ut i bara sockarna... ingen snö då, men jag hade säkert sprungit ut så om det varit snö också...

Häromdagen sprang jag ut i bara sockarna igen, då sprang en vanvettsstor jakthund vilt skällande rätt genom trädgården och skrämde upp både hönor och katter, men han hade som tur var inte tid att stanna... men rädda hann vi bli allihop.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Westan

« Svar #3 skrivet: 02 dec-07 kl 21:48 »
Vi har haft besök av duvhöken ett antal gånger under de 6 år vi haft höns. Det var nog värst år 2 och 3. På den tiden
hade vi dem i hönsgård då vi inte var hemma på dagarna. Hönsgården är påc:a 5 ' 7 meter. Är hägnad med hönsnät
och har ett blått "bärnät" av plast till tak. Det var nästan omöjligt att få det helt tätt så höken lyckades krypa in i till hönsen.
När vi kom hem hade höken oftast tagit en eller ett par höner men kunde inte tas sig ut. Så det var bara att gå in
i hönshuset och ta den vi klona och bära ut den. Det har alltid varit unghökar som besökt oss (de har en brunare nyans och fläckiga på bröstet, de äldre är mer gråaktiga och har tvärrandigt bröst). Eftersom jag inte har något medfött agg till duvhökar
tag jag den på vallning några minuter och förklarade för den att den inte skulle komma tillbaka. Det har alltid hjälpt.
Utom en gång då fick vi beök en andra gång. Höken var lätt att identifiera för den hade förlorat högerklon på högerfot. Den gången blev det ingen mer vallning på brottsplatsen.
Nu låter vi hönsen går fritt på dagarna året om och vi tycker att det funkar bättre. Vi har bara förlorat något enstak djur de senaste åren. Hönsen klarar sig bättre i det fria än i hönsgården.

Ps
Har aldrig hållt en vackrare vildfågel i min händer.
Hälsar Westan

Westan

« Svar #4 skrivet: 02 dec-07 kl 22:15 »
Vi har haft besök av duvhöken ett antal gånger under de 6 år vi haft höns. Det var nog värst år 2 och 3. På den tiden
hade vi dem i hönsgård då vi inte var hemma på dagarna. Hönsgården är påc:a 5 ' 7 meter. Är hägnad med hönsnät
och har ett blått "bärnät" av plast till tak. Det var nästan omöjligt att få det helt tätt så höken lyckades krypa in i till hönsen.
När vi kom hem hade höken oftast tagit en eller ett par höner men kunde inte tas sig ut. Så det var bara att gå in
i hönshuset och ta den vi klona och bära ut den. Det har alltid varit unghökar som besökt oss (de har en brunare nyans och fläckiga på bröstet, de äldre är mer gråaktiga och har tvärrandigt bröst). Eftersom jag inte har något medfött agg till duvhökar
tag jag den på vallning några minuter och förklarade för den att den inte skulle komma tillbaka. Det har alltid hjälpt.
Utom en gång då fick vi beök en andra gång. Höken var lätt att identifiera för den hade förlorat högerklon på högerfot. Den gången blev det ingen mer vallning på brottsplatsen.
Nu låter vi hönsen går fritt på dagarna året om och vi tycker att det funkar bättre. Vi har bara förlorat något enstak djur de senaste åren. Hönsen klarar sig bättre i det fria än i hönsgården.

Ps
Har aldrig hållt en vackrare vildfågel i min händer.
Hälsar Westan

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare
Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser