Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Creme Crested Legbar / Creme Legbar / CCL  (läst 27747 gånger)

Anna

• -
SV: Om Creme Crested Legbar / Creme Legbar / CCL
« Svar #20 skrivet: 22 maj-12 kl 19:56 »
Ok. Det verkar alltså som att jag inte behöver ge upp hoppet om att hitta nytt blod framöver då. Härligt!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

hönstokan

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 10 jun-12 kl 14:48 »
och ceam crested legbar är det samma ras?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #22 skrivet: 10 jun-12 kl 15:40 »
Japp! I alla fall om man ska tro på vad det står här: http://www.cream-legbar.co.uk/history.html

"They were originally called Crested Cream Legbars but this was later change to Cream Legbar."
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hönstokan

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 10 jun-12 kl 16:28 »
ahh, grett, ;D  blev lite fundersam när det pratas om både ccl och cl om det var två olika raser.
« Senast ändrad: 04 aug-12 kl 11:21 av Sirpa »

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 04 aug-12 kl 10:35 »
Apropå gröna ben...kom ihåg att jag fick med en cream crested legbar i första sändningen då jag beställt 10 kycklingar o det bara bidde 9! Har de gröna ben?
De lägger iaf mintgröna ägg om jag minns rätt. Då är iaf både frågan om de gröna benen samt könet löst för säljaren sa att det var en säker höna!
« Senast ändrad: 16 apr-13 kl 21:10 av Sirpa »
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Sirpa

• -
« Svar #25 skrivet: 04 aug-12 kl 11:34 »
Apropå gröna ben...kom ihåg att jag fick med en cream crested legbar i första sändningen då jag beställt 10 kycklingar o det bara bidde 9! Har de gröna ben? De lägger iaf mintgröna ägg om jag minns rätt.

Creme Cretsted Legbar lägger inte göna ägg utan blå. Dom har inte gröna ben.

Female - Neck hackles cream with soft grey barring. Salmon coloured breast, silver-grey body with broad indistinct barring. Wings, primaries peppered grey, secondaries lightly barred, coverts silver grey as is the tail with light barring.
Yellow beak, legs and feet. Red face, comb and wattles. Ear-lobes white or cream
« Senast ändrad: 16 apr-13 kl 21:11 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 04 aug-12 kl 12:02 »
Kanske vi kan enas om turkosblå/gröna ägg?  ;)

Läser att araucanan har/kan ha gröna ben...CCL är ju en korsning där araucana förekommer så benen kommer väl därifrån då. Frågan är om det är OK att avla på den här hönan om man vill hålla avkomman så mkt CCL som möjligt? Är det OK m gröna ben på en CCL?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 04 aug-12 kl 12:15 »
Kanske vi kan enas om turkosblå/gröna ägg?  ;)
Läser att araucanan har/kan ha gröna ben...CCL är ju en korsning där araucana förekommer så benen kommer väl därifrån då. Frågan är om det är OK att avla på den här hönan om man vill hålla avkomman så mkt CCL som möjligt? Är det OK m gröna ben på en CCL?

Har du sett föräldradjuren till kycklingarna?

Det är 80 år sedan sedan det korsades in araucana i CCL så att någon nu 2012 får gröna ben beror inte på det.
Är det den här kycklingen som du tänker på som CCL???

Så här ser en CCL höna (Creme Crested Legbar) ut:
« Senast ändrad: 06 okt-12 kl 13:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lijing

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 04 aug-12 kl 14:58 »
Jo, hoppades på en renrasig då jag tycker det känns bättre att ha "rena"...o jag har liksom blivit lite fäst vid den här.  :-\

Nej, jag har inte sett föräldrarna men jag ska kontakta säljaren o fråga...har för mig att hon sa att hon köpte ägg/kycklingar från Earthangel här på forumet. Såg att han har ägg från CCL nu...

Maddie

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 04 aug-12 kl 20:30 »
Jag har köpt ägg därifrån.. Tyvärr blev det inget av de äggen men jag håller med att färgen på dem som kom på posten kallar jag också gröna :) mina isbar lägger blåare ägg än de CCL äggen så jag måste väl ha araucana i dem fast den jag avlat på är köpt som " helt renrasig isbar "  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser