Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Creme Crested Legbar / Creme Legbar / CCL  (läst 27759 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Om Creme Crested Legbar / Creme Legbar / CCL
« skrivet: 23 nov-07 kl 14:49 »
Funderar på att köpa avelsägg men är det en höna som inte vill ruva? Vill ha värphönor som inte ruvar.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Om Creme Crested Legbar / Creme Legbar / CCL
« Svar #1 skrivet: 29 apr-08 kl 09:40 »
Citera
hur ser en Cream Legba ut?

Titta på denna länk:
http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/Auto/BRKAutosex.html
Gotlandskaniner, genbank.

hönsgalen

« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 10:55 »
tänkte lägga in en bild på en av mina tupp kycklingar
har några ägg som håller på att kläckas nu
2 med hål i men tyvärr mycket dålig utdelning även denna gång
håller tummarna för åtminstone 1 höna

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 sep-09 kl 18:17 »
Har inte haft dessa, men tänkte öpa. allt jag kan säga är.. snygga ;D och bra äggfärg förstårs!! Kanske bli ett inköp till nästa år ;) tror hönsgalen har dessa :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-09 kl 22:37 »
tänkte inte så långt  :P Men jag ska cream crested, vill ha blåa ägg 8) Men läste någon stans att det finns cream legbar och cream crested, var det bara något konstigt dom skrev. fattade inte riktigt ???

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #5 skrivet: 24 sep-09 kl 22:43 »
gjorde den missen, köpte legbar i stället för creme crested  :-\ i år...
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 21 nov-10 kl 00:47 »
Är creme legbar och creme crested legbar olika raser eller samma?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 21 nov-10 kl 08:16 »
Crest är hätta. Creme Crested Legbar är alltså Creme Legbar med hätta.

Om det räknas som samma ras vet jag inte det får man nog kolla med den Engelska standarden.

Skulle tro att Creme Crested Legbar har tillkommit när man har korsat in Araucana på Creme Legbar i senare tid för att blodförnya. Den engelska Araucanan har ju som bekant hätta.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sirpa

• -
« Svar #8 skrivet: 23 nov-10 kl 12:05 »
Om The Cream "Crested" Legbar :
The Cream Legbar is the most complex of the auto-sexing breeds as it’s make up is from more than just two other breeds of bird.
It is very similar to a Legbar in colouring and originally it laid a white egg.
Legbar was used in developing it along with a Brown Leghorn, Barred Plymouth Rock and Araucana in 1930s.
Araucana who gave it the blue eggs along with the crest to make it distinguishable from the other Legbars.
The Cream Legbar is a crested chicken.

Their nature is similar to the other Legbars so they can be a bit flighty in comparison to other breeds but with handling at a young age they can become quite tame.

As mentioned above they lay beautiful blue eggs which is their main appeal along with their pretty crest and colouring however, the true Cream Legbar has become so popular that many of them on the market today are not the ‘real McCoy’ and their name is being misused.

This breed needs some careful breeders to look after it to ensure the blue egg laying gene is kept pure.
(Vanliga Legbar är av Leghornstyp och lägger vita ägg)

[
« Senast ändrad: 04 aug-12 kl 11:26 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 03 dec-10 kl 21:09 »
hej,
är det ingen annan som har de här?? Jag skulle gärna vilja byta ägg för att få fram en till tupp.
Det kommer att finnas avelsägg till våren om intresse finns. obesläktade djur från england.

jag köpte hönsgalens djur, de är en och densamma.....  :(

mvh
JOnathan
« Senast ändrad: 10 feb-13 kl 12:23 av Sirpa »
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 18 jul-11 kl 09:42 »
hej,

jag har creme crested legbar ägg och kycklingar. Jag beställde en omgång ägg från england och har nu 3 obesläktad hönopr och en obesläktad tupp.

De är väldigt fina djur som är snälla och nyfikna.

Kycklingarna könsbestäms vid kläckning och är starka och växer snabbt.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Sirpa

• -
« Svar #11 skrivet: 18 jul-11 kl 22:19 »
Creme Legbar och Creme Crested Legbar är inte samma ras.
???
Jo det är det:
"The Cream Legbar originated as part of genetics breeding experiments by Professor Punnet [www.jstor.org/pss/769385] and his associate Michael Pease: it was formed from a cross between Brown Leghorns and Barred Rock with a bit of Araucana blood in them, shown in the crest and the blue eggs they lay.
Originally it was also called the Crested Cream Legbar but this is out of date nowadays."
« Senast ändrad: 04 aug-12 kl 11:15 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 18 jul-11 kl 22:39 »
???

"The Cream Legbar originated as part of genetics breeding experiments by Professor Punnet [www.jstor.org/pss/769385] and his associate Michael Pease: it was formed from a cross between Brown Leghorns and Barred Rock with a bit of Araucana blood in them, shown in the crest and the blue eggs they lay.
Originally it was also called the Crested Cream Legbar but this is out of date nowadays."
Hmmmm ::) Jag var nog lite trött eller förvirrad när jag skrev det :-[ ::) 8) Jag tänkte nämligen på Legbar och rörde ihop det hela. Legbar är inte samma ras som Cream Legbar eller Creme Crested Legbar. Legbar lägger vita ägg.

För att göra det ännu enklare är Legbar också en färg  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 24 dec-11 kl 11:02 »
Har sökt men hittar inte alls mycket...

Vad är skillnaden på dessa, förutom att cream crested lägger blå ägg och har hätta? Är de likadana i kroppen, äggläggning
etc. annars?
Vill gärna se bilder på era legbar och CCL.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 24 dec-11 kl 12:47 »
Rasen Legbar är framavlad i England runt 1935 som en ras av Leghorntyp med könsvisande kycklingar.  I Tyskland heter Legbar Kennfarbig Leghorn (könsvisande Leghorn)

CCL Är också framkorsad på 30-talet av Professor Prunnet (han sam gav namnet åt The Punnets sqare) och  Michael Pease. Man använde brun Leghorn, Engelsk Araucana och tvärstripig Plymoth Rock.

Kort och gott kan man säga att Legbar är en könsvisande Leghorn med an Crem Legbar är en ras framkorsad ur tre raser varav en är Leghorn.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #15 skrivet: 24 dec-11 kl 14:08 »
Så här ser mina Creme crested legbar ut.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #16 skrivet: 13 mar-12 kl 21:57 »
Enligt denna sida: http://www.cream-legbar.co.uk/ så ska den här rasen vara "gräddfärgad", hörs ju iofs på namnet... men de flesta djur jag har sett (inkl mina egna) verkar vara helt åt pipsvängen då eftersom de är för "guldiga". Enligt sidan så ser de ut så när de inte har två cream (ig) alleler.

Går det att reparera den skadan med djur som är "defekta" eller ska man börja leta efter nya djur? Nu har jag ju inte tänkt ställa ut mina, men det känns ju galet att avla på dem ifall de är så fel.

Gå in på galleriet och bläddra ner, där står det om genetiken.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 mar-12 kl 22:14 »
Om det är så att alla dina avelsdjur bara har ett anlag var så kommer en del (25%)av kycklingarna efter dessa att få dubbla anlag och blir då korrekta. 50% kommer bli som föräldrarna och 25% kommer sakna cream-anlaget helt. Men gör dig inte av med dem du har! Spara de korrekta kycklingarna och para antingen med varandra (ger 100% korrekta avkommor) eller med föräldradjuren (ger 50% korrekta och 50% som föräldrarna).
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 13 mar-12 kl 23:06 »
Ja, jag har ju i dagsläget bara en tupp och en höna och jag tycker att båda verkar vara för "guldiga" för att ha rätt färg. Men jag ska ta lite bilder på dem och jämföra med bilderna på den sidan.

Men tack, då verkar det inte vara hopplöst i alla fall =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 08:02 »
Har förstått att creme legbar och creme crested legbar inte är samma sak. Har dock inte riktigt fattat om det är samma ras fast olika färger + ena med hätta, el om det är olika raser? Båda ger ju könsvisande kycklingar och grön/blå ägg. Är det vanligt att korsa dessa raser för blodförnyelse i brist på nytt blod ur den egna gruppen?
Det är faktiskt så att Cream Crested Legbar och Cream Legbar är samma ras. Se tidigare inlägg
???

Legbar (Kennfarbig Italiener på tyska) är en annan ras som värper vita ägg. I mer modern tid har flera korsat Legbar och Engelsk Araucana för att återskapa Ceam Legbar då den i nästan var utrotad. Förmodligen är det stora flertalet av CL djur idag inte stammade tillbaka till orginaldjuren utan härrör från mer moderna korsningar. Det är också väldigt vanligt att dom är felfärgade och Legbar i färgen istället för Cream Legbar. Skillnaden är den recessivt blekande genen ig. Det är många som har "nyskapat" CL som glömt att korsa in den genen därav den felaktiga färgen ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser