Jag och min sambo har köpt ett hus, vårat första och jag har tänkt odla både grönsaker och bär i trädgården men kan inte så mycket om detta 
Det finns ett litet trädgårdsland som inte är så väl omskött och jag skulle vilja utöka det lite
Har ni några tips på hur vi ska gå till väga?
Bästa sättet att slippa allt för mycket ogräs?
Hur gör man när man ska utöka landet?
Ska man ha någon form av staket mellan gräsmattan och landet?
Glad för alla tips! 
Ser ut som en villatomt i södra Sverige med relativt soligt läge.
Grönsaker behöver minst 8 timmar direkt solsken per dag, helst mer.
De behöver också skapligt väldränerad jord och inte alltför kompakt jord. Tillräcklig dränering brukar finnas på villatomter. Alltför kompakt brukar jorden främst vara på nyanlagda tomter. Detta och mycket annat kan man förbättra.
Några generellt förbättringsåtgärder som ofta funkar bra:
-Kompostera hushålls- och trädgårdsavfall och tillför komposten till jorden
-Använd brunnen stallgödsel av bra kvalitet om du kan få tag på det
-Gödsla helst på hösten men det går även på våren.
-Marktäckning med gräsklipp, halm o dyl.
-Skonsam jordbearbetning vid rätt tidpunkt (särskilt på lerjord).
Vilka ogräs man får och hur mycket återspeglar vilket skick marken (och hela miljön) är i, samt hur den sköts. Ogräs kan också göra nytta, men de gör det på sitt eget vis, som tar mycket tid (år) och plats från de växter du vill odla.
Jag rekommenderar denna prioritetsordning:
1. få det att växa
2. få rätt saker att växa
3. om det behövs: hindra fel saker från att växa (alltför kraftigt)
Ogäsfloran förändras med tiden. Efterhand som man förbättrar jorden kommer trevligare ogräs, t.ex. maskrosor, som är ganska nyttiga växter. Men även dem kan man förstås få för mycket av.
Landet kan utvidgas genom:
-Jordfräsning (den enda gång jag tycker detta jordstrukturförstörande redskap är befogat)
-Hackning med kraftig hacka (flåhacka).
-Grävning men det är bra om kraftig grässvålen redan är sönderdelad
-Täckning: lägg tidningspapper (gärna uppblött i förväg), gärna ett lager sand (nån cm t ex), samt gräs/halm/o dyl stråmaterial (1-2 dm). Låt ligga något år. Finns många varianter på temat.
Staket/stängsel behövs om du behöver stänga ute rådjur, harar, kor, grävlingar, älgar, vildsvin, hjortar, får, etc.
Lycka till!