Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdsnybörjare behöver er hjälp!  (läst 2897 gånger)

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
Trädgårdsnybörjare behöver er hjälp!
« skrivet: 23 nov-07 kl 12:47 »
Jag och min sambo har köpt ett hus, vårat första och jag har tänkt odla både grönsaker och bär i trädgården men kan inte så mycket om detta   ::)

Det finns ett litet trädgårdsland som inte är så väl omskött och jag skulle vilja utöka det lite
Har ni några tips på hur vi ska gå till väga?
Bästa sättet att slippa allt för mycket ogräs?
Hur gör man när man ska utöka landet?
Ska man ha någon form av staket mellan gräsmattan och landet?
Glad för alla tips! :-[
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Trädgårdsnybörjare behöver er hjälp!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 22:21 »
Jag och min sambo har köpt ett hus, vårat första och jag har tänkt odla både grönsaker och bär i trädgården men kan inte så mycket om detta   ::)

Det finns ett litet trädgårdsland som inte är så väl omskött och jag skulle vilja utöka det lite
Har ni några tips på hur vi ska gå till väga?
Bästa sättet att slippa allt för mycket ogräs?
Hur gör man när man ska utöka landet?
Ska man ha någon form av staket mellan gräsmattan och landet?
Glad för alla tips! :-[

Ser ut som en villatomt i södra Sverige med relativt soligt läge.
Grönsaker behöver minst 8 timmar direkt solsken per dag, helst mer.
De behöver också skapligt väldränerad jord och inte alltför kompakt jord. Tillräcklig dränering brukar finnas på villatomter. Alltför kompakt brukar jorden främst vara på nyanlagda tomter. Detta och mycket annat kan man förbättra.
Några generellt förbättringsåtgärder som ofta funkar bra:
-Kompostera hushålls- och trädgårdsavfall och tillför komposten till jorden
-Använd brunnen stallgödsel av bra kvalitet om du kan få tag på det
-Gödsla helst på hösten men det går även på våren.
-Marktäckning med gräsklipp, halm o dyl.
-Skonsam jordbearbetning vid rätt tidpunkt (särskilt på lerjord).

Vilka ogräs man får och hur mycket återspeglar vilket skick marken (och hela miljön) är i, samt hur den sköts. Ogräs kan också göra nytta, men de gör det på sitt eget vis, som tar mycket tid (år) och plats från de växter du vill odla.
Jag rekommenderar denna prioritetsordning:
1. få det att växa
2. få rätt saker att växa
3. om det behövs: hindra fel saker från att växa (alltför kraftigt)
Ogäsfloran förändras med tiden. Efterhand som man förbättrar jorden kommer trevligare ogräs, t.ex. maskrosor, som är ganska nyttiga växter. Men även dem kan man förstås få för mycket av.

Landet kan utvidgas genom:
-Jordfräsning (den enda gång jag tycker detta jordstrukturförstörande redskap är befogat)
-Hackning med kraftig hacka (flåhacka).
-Grävning men det är bra om kraftig grässvålen redan är sönderdelad
-Täckning: lägg tidningspapper (gärna uppblött i förväg), gärna ett lager sand (nån cm t ex), samt gräs/halm/o dyl stråmaterial (1-2 dm). Låt ligga något år. Finns många varianter på temat.

Staket/stängsel behövs om du behöver stänga ute rådjur, harar, kor, grävlingar, älgar, vildsvin, hjortar, får, etc.

Lycka till!

annika

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 22:48 »
Hej Anders du skriver att man ska bearbeta lerjord vid rätt tidpunkt, när är det? jag har en ganska tung lerjord och är tacksam för alla tips som kan göra den bättre mvh annika

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 01:28 »
Hej Anders du skriver att man ska bearbeta lerjord vid rätt tidpunkt, när är det? jag har en ganska tung lerjord och är tacksam för alla tips som kan göra den bättre mvh annika

Lerjord har ofta dålig struktur. Lerjord med dålig struktur blir lätt hård när den är torr och smetig när den är fuktig. Nånstans däremellan finns ett intervall när den reder sig, d.v.s. när den är någorlunda lucker eller smulig. Det är då den kan bearbetas. Detta gäller särskilt på våren, då man får ta det vackert och öka bearbetningsdjupet i omgångar. Man kan börja med att kratta ytan, eller att bryta skorpan om man har sån med att t ex gå på den och twista med fötterna! Nästa eller nästnästa gång kan man använda t ex handkultivator och bearbeta lite djupare, utan att riva upp rå jord (smetig lera, typ krukmakarlera). Allmänt sett ska man bearbeta försiktigt på våren. Så lite som möjligt, men man måsta få såbädd på några cm. Annars kan jorden lätt bli som pulver i ytan, som torkar ut väldigt lätt och gör det svårt att få frön att gro.
Det är frestande att fräsa för att få såbädd. Det kan ofta se bra ut, men i längden motverkar det uppbyggnaden av en bra jordstruktur.
På hösten kan man vara lite mer hårdhänt och bearbeta djupare. Höstgrävning med spade eller grep kan vara rätt, men jag föredrar ofta att hacka med en stor hacka någon dm djupt.
Det är bra att tillföra t ex kompost i samband med bearbetning.  Det är näring för mikroorganismer. Efter bearbetningen bygger de upp jordstrukturen igen genom att binda ihop jordpartiklar till aggregat. Det gör jorden smuligare, luckrare.
När jorden blir bättre får man större möjlighet att bearbeta den vid olika fuktighet.

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 24 nov-07 kl 11:32 »
Tack för alla goda råd! Men vad jag främst menade med staket runt menade jag ett lågt, alltså stenar eller så som ligger mellan landet o gräsmattan, men detta kanske inte behövs?  :-[
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 24 nov-07 kl 11:38 »
Nejdå, du behöver ingen kant runt landet. Gräsmattan kommer långsamt att växa in i landet men om du kantgräver en gång om året så är det inget problem.

Däremot kan du få problem när du klipper gräsmattan om du har en stenkant runt landet som är högre än marknivån. Det blir onödigt jobbigt.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

annika

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 24 nov-07 kl 12:53 »
Tack Anders  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 26 nov-07 kl 00:43 »
Tack för alla goda råd! Men vad jag främst menade med staket runt menade jag ett lågt, alltså stenar eller så som ligger mellan landet o gräsmattan, men detta kanske inte behövs?  :-[

Det "behövs" inte. Jag skulle inte vilja ha det. Men man ska inte underskatta betydelsen av hur miljön kring odlingarna ser ut. Tycker du spontant att du skulle vilja ha en sån inramning kring landet så kan det vara värt att prova. Men om det bara är en konventionell idé du fått med dig i bagaget så kan du nog kasta bort den igen.

anemone59

« Svar #8 skrivet: 26 nov-07 kl 20:42 »
Jag har grova överblivna plankor ställda på hög-kant som kant på mitt trädgårdsland. Det behövs till mitt land som liksom blivit lite högre än omgivningen med åren.
Landet är av värsta lerjord men ligger 1 dm över gräset och torkar på så vis upp lite tidigare varje vår. Och eftersom jag har djup tjäle och mycket snö strör jag aska från vedpannan över landet på våren så det tinar fram ännu fortare.
Jag gräver bara med grep och ibland med spade, jordfräsen går så hårt åt mina kära gratisarbetare MASKARNA!
Läs Åke Truedssons grönsaksbok (kan inte titeln men den finns säkert på biblioteket) han har lärt mig hur man djupgräver och lägger kompost i botten och får ett otroligt resultat.
Dubbelt arbete första gången men sen är det värt det i alla kommande år. Världens bästa sätt att väcka liv e stenhård lera. (den är tungjobbad men ger fantastiska skördar)
Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tångräkan, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser