Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gengas och FT  (läst 3932 gånger)

Kånken

Gengas och FT
« skrivet: 22 nov-07 kl 23:08 »
Hej är ny på forumet och har en fundering som någon kanske kan hjälpa mig med.

Jag har läst om BTL metoder och min fundering är att koppla en FT katalysator till en gengas generator och därigenom få ut flytande bränsle i form av diesel eller liknande.
Om jag förstår det korrekt så uppstår gengas (CO) vid reduktion av CO2 och det sker vid en temperatur av ca 900 - 1000 grader C. Den gasen skall tillsammans med väte passera en FT katalysator vid ca 300 grader C och ett tryck på 2.5 bar. Slutprodukterna skulle bli diesel och nafta. En FT katalysator ska bestå av rent järn, titan eller någon annan krånglig legering (som har högre verkningsgrad).

Är det någon som käner till om det funkar eller slutar med en stor smäll?

ollebolle

Re:Gengas och FT
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 23:09 »
Vad är FT katalysator?

Kånken

« Svar #2 skrivet: 25 nov-07 kl 12:06 »
FT är initialerna på de två uppfinnarna till procesen, Fischer Tropsch.
Katalysatorn kunde i princip bestå av ett rostfritt rör med järn eller kobolt kulor/galler innuti, liknande det som finns på bilar. Men som sagt det är bara teorier vore kul med praktiska erfarenheter.

johole

« Svar #3 skrivet: 27 nov-07 kl 11:40 »
Man må vel tilføre en del hydrogen, for gengassen inneholder lite
hydrogen?

http://www.sasolchevron.com/default.htm

http://www.fischer-tropsch.org/
« Senast ändrad: 27 nov-07 kl 11:43 av johole »

Kånken

« Svar #4 skrivet: 27 nov-07 kl 21:31 »
Hydrogen är vad jag förstår H2 = vätgas. Fås enklast genom elektrolys av vatten. "Biprodukten" är syrgas O2 som kan användas och höja verkningsgraden på div förbränningar. Tyvär så sov jag på kemi lektionerna om mol, molar och energibehov för att ändra molekyl strukturer. Vet dock att elektrolys av vatten i flytande form är energikrävande, har hört att man kan få andra resultat med ljusbågar i vatten dimma. Någon som vet?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #5 skrivet: 27 nov-07 kl 21:45 »
Hur man än vrider och vänder på det så får man inte ut mer än man stoppar in. Man får ut lika mycket energi från vätgasen som gick åt vid elektrolysen. Tror inte det blir bättre med ljusbåge i ånga.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Kånken

« Svar #6 skrivet: 29 nov-07 kl 17:26 »
Vad jag förstår så får man inte ut lika mycket energi av vätgasen som man skickar in i elektrolysen. Det går åt en massa elektroner (och den mängden är proportionell till mängden gas som man vill utvinna oavsett metod) sedan går det åt energi för att "rycka" eller "trycka" loss H2 och O2 molekylerna från anod och katod. Det är den energiförlusten man skulle undvika med den andra metoden.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #7 skrivet: 01 dec-07 kl 10:00 »
Eftersom energin är oförstörbar, var blir förlusterna av? Blir kanske en viss uppvärmning av elektrolysvätskan så det blir en del värmeförluster. Men i såfall måste det blir mer värmeförluster i ljusbågen och hur alstrar man ångan? Totalt set kan jag inte förstå annat än att det blir minst lika mycket förluster med den metoden. ???

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Kånken

« Svar #8 skrivet: 01 dec-07 kl 11:36 »
För att en reduktion ska uppstå i gasgeneratorn så måste den hålla en temp. på 900 g C eller mer. CO och H2o måste sedan kylas ner för att reaktionen inte ska gå baklänges. Med förluster ur generatorn så kan man nog räkna med att vattnet fortfarande är i gasform. Det var tänkta att dom två proserena skulle fungera simultant gör att slippa onödiga energi förluster. Likväl skulle man om man vill spån lite kunna tänka sig en stirling motor för att alstra ström. Eller en helt vanlig gengas konverterad ottomotor. Råvara har jag gott om. Man kanske kan återanvända en del av avgaserna till gasgeneratorn.

MVH Kånken

BA

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 19:18 »
Ang FT reaktorn Enligt uppgifter på nätet försörjde tyskarna huvuddelen
av sin försvarsmakt med drivmedel under andra världskriget genom att förgasa brunkol och
förvätska gasen med hjälp av en FT reaktor Svenst patent finns för
övrigt att ladda hem på nätet

johole

« Svar #10 skrivet: 10 jan-08 kl 13:37 »
Man kan la en mikro-organisme utføre FT-prosessen :

http://www.freepatentsonline.com/5173429.html

Navnet på mikroorganismern er "Clostridium ljungdahli".
Kan den være oppdaget av en svenske ?

Kånken

« Svar #11 skrivet: 17 jan-08 kl 23:24 »
Hej har problem med bredbandet så jag har sporadisk kontakt med nätet men läser så ofta jag kan.
Jag visste om det med tyskarna men inte dom svenska patenten, var hittar jag dom?
Har läst om ett försök på 70 talet i nya Zeeland där dom använde järnhaltig vulkansten som katalysator. Så man verkar inte behöva tillsätta någon gas. Behöver nu en skiss hur man gör en sådan. En rostfri hink med klippspik kanske skulle fungera? Några ideer? Alla förslag är välkommna.

Gnuru

« Svar #12 skrivet: 24 jan-08 kl 21:39 »
Låter lite som Metanoltillverkning tror jag...
är iofs osäker

Eller ändrar mig markant här ;-)
snacka om klaver tramp..

mina funderingar
är att  ha ett gengasagregat kopplat till en turbin...
Ström billigt......   :-)
« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 13:13 av Gnuru »

Gengaskokaren

• Västergötland
SV: Gengas och FT
« Svar #13 skrivet: 01 feb-08 kl 22:02 »
Ett litet aber med CO är att det ombildas till CO2 under tryck. Det är därför det inte går att lagra i trycktankar.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Kånken

SV: Gengas och FT
« Svar #14 skrivet: 02 feb-08 kl 15:01 »
Hej.
Kul att få hjälp av en gengasexpert.
Planen var inte att spara CO i tankar eller liknande utan att efter "skrubbern" skicka gasen direkt in i katalysatorn (efter ev. nedkylning). Därav funderingarna med H2 och O2. Hur snabbt återgår CO till CO2? Tryck kontra temp och tid.
Tacksam för svar

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser