Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickade strumpor med mönster  (läst 4706 gånger)

sini

• Hej jag älskar att sticka, strumpor, benvärmare mm
Stickade strumpor med mönster
« skrivet: 22 nov-07 kl 15:57 »
Hej på er alla som älskar att handarbeta. Hittade denna sida av en slump (eller rättare sagt min man hittade denns sida och gav den till mig). Jag älskar att sticka strumpor, benvärmare, handledsvärmare, har stickat några vantar mm.
Har massor att läsa nu på er sida..... Lägger in en bild på mina strumpor jag gjort....har strumpor som jag aktionerar ut på nätet, men det får ni veta om ni mailar mig. http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=397361&listtype=0

Mönster till dessa strumpor har jag tyvärr inte. Jag fick mönstret för länge sedan av en finsk kvinna. Mönstret var på finska och jag hade lite svårigheter att förstå den. Men jag gick med i finska församlingens sykväll där en kvinna hjälpte mig med just detta mönster. Så nu har jag bara det i huvudet. Jag har letat här i Sverige men inte hittat mönstret. Så tyvärr.

Har massor att göra så här före Jul, ger ofta bort i Julklapp till mina systrar och vänner. Åhh...visst är det roligt att sticka. Jag är så glad att jag hittade denna sida. :D
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 15:50 av sini »
Ha det.....sini
"Må du använda de gåvor
som du har fått, och ge vidare  den kärlek som har givits till dig" En del av Sankta Theresas Bön

anette i bugared

• -
Re:Stickade strumpor med mönster
« Svar #1 skrivet: 22 nov-07 kl 18:18 »
Så underbart vackra :o :-*.

Lyckliga de som får en sådan julklapp!!
« Senast ändrad: 22 nov-07 kl 18:20 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 22 nov-07 kl 20:06 »
MIn mamma stickar liknande sockor av garn från mina får...
hennes mönster är från estland...

Jag har några till salu om någon är intresserad...
och skulle ni vilja så kan jag nog förmedla beskrivning av mor...
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

sini

« Svar #3 skrivet: 23 nov-07 kl 08:50 »
Hej gimskogen

Så trevligt, visste inte att mönstret kommer från Estland, roligt att veta. Du och jag bor nog ganska nära varandra. Jag bor oxå i Norra Hälsingland.
Ha det.....sini
"Må du använda de gåvor
som du har fått, och ge vidare  den kärlek som har givits till dig" En del av Sankta Theresas Bön

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 23 nov-07 kl 10:38 »
detär ju inte säkert att ditt mönster kommer från Estland... länderna är ju grannar... så de kan ju ha liknande ursprung...

Men min mamma är gift med en estländare som kom som barn under kriget över östersjön och när estland blev fritt så skaffade de sig en stuga där.. den ligger uppe mot finska viken.....
det var då när estland blev fritt o mamma var där o träffde sin mans släktingar som hon började sticka mönstrade sockor... det är flera olika mönster...

men sys inte så bra på bilden då endel är i mörkt garn.

;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

annan

« Svar #5 skrivet: 23 nov-07 kl 10:42 »
stickmönster tittar inte på kartor
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

sini

« Svar #6 skrivet: 23 nov-07 kl 10:43 »
Du har så rätt, den jag fick tag i var på Finska, men som sagt var....så fick jag hjälp av en denna äldre finska kvinnan hon hjälpte mig med mönstret. Jag går fortfarande och stickar och handarbetar tillsammans med dessa kvinnor, det är så givande.

Ha det....sinikka
Ha det.....sini
"Må du använda de gåvor

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 nov-07 kl 10:58 »
jättevacker modell, vad tar ni för ett par?
även intresserad av mönster, finskt eller baltiskt gör detsamma :)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #8 skrivet: 23 nov-07 kl 18:23 »
Jag vill gärna ha mönster, tack.  :)
Höns, stickning och pelargoner

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #9 skrivet: 23 nov-07 kl 19:12 »
Underbart vackra strumpor! Mönster skulle vara jättekul. Helst på svenska då men till nöds läser jag finska.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 nov-07 kl 20:16 »
Jag vill med ha mönster om jag får men då översatta till svenska, för jag kan varken finska eller estländska eller vad det kan heta som de talar där.
Såg för övrigt idag på en hantverksmässa en kvinna som stickade i spiral. Det var som resårmudd hela vägen fram till tårna fast vriden. De skulle visst ha mycket bra passform sa hon.
Ha det alla pysselsugna.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 24 nov-07 kl 12:21 »
Är oxå intresserad av mönster - om det inte är för invecklat för en nybörjare...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sini

SV: Stickade strumpor med mönster
« Svar #12 skrivet: 16 feb-08 kl 08:09 »
Nu har jag hittat mitt gamla mönster, efter allt letande. Mönstret är jätte gammalt och syns "lite " dåligt. Dessutom är det skrivet på finska. Jag ska försöka scanna in bilden....... Ja....så här blev det, bilden är inte bra  :-\, men hoppas att den som vill och kan fínska kan tyda detta ändå. Sen är inte beskrivningen hel heller, det fattas vid avmaskningen upptill.

Titta även in på denna sida, där jag har mina alster...
http://www.budera.se/storecatalog.asp?userid=4573

Ha det......sini
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 14:55 av sini »
Ha det.....sini
"Må du använda de gåvor

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare (1 dolda)
CW

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser