Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur smittar coccidios?  (läst 2861 gånger)

Sally

Hur smittar coccidios?
« skrivet: 21 nov-07 kl 23:13 »
Hej! Förlorade en av mina kaniner i natt...Förmodligen av coccidios. Trots snabb insats med sulfa tog det inte mer än ett dygn. Jag har försökt läsa i gamla trådar om hur det smittar, men jag blir inte riktigt klok på det. Smittar genom avföring och urin stod det bla. Men vems avföring och urin smittar- min kanin hade inte sällskap nu...

Sally
Går det...så går det!

Gösta

Re:Hur smittar coccidios?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-07 kl 19:43 »
Gå till biblioteket och låna en bok av K G Roos som heter kaniner i lantbruket. Där finns ett bra kapitel om coccidios.
Tveksamt om din kanin dog av detta. Den vanligaste arten är gallgångscoccidios och det dör inte kaninerna av. Mera troligt att den har på något sätt fått i sig mögel via fodret. Den fuktiga väderlek vi har just nu kan orsaka detta.
Gösta

Sally

« Svar #2 skrivet: 22 nov-07 kl 23:07 »
Gå till biblioteket och låna en bok av K G Roos som heter kaniner i lantbruket. Där finns ett bra kapitel om coccidios.
Tveksamt om din kanin dog av detta. Den vanligaste arten är gallgångscoccidios och det dör inte kaninerna av. Mera troligt att den har på något sätt fått i sig mögel via fodret. Den fuktiga väderlek vi har just nu kan orsaka detta.
Gösta

Tack för boktipset! Den ska jag låna. Det var veterinären som med bestämdhet sa coccidios och det skulle då vara tarmvarianten och inte gallgångsvarianten.

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #3 skrivet: 22 nov-07 kl 23:21 »
"Coccidios (tarm) En mycket vanlig kaninsjukdom. Kaninen blir lös i magen och det rinner ut något genomskinligt slemmigt. Oftast dör kaninen fort, men man kan rädda den om man ger den sulfa som är en medicin mot coccidos på djur. "

"Uttalanden" som detta ovan hittade jag på flera ställen då jag surfade. Är detta helt fel? Är det INTE en vanlig sjukdom och är dessa INTE symptom på coccidios?

Sally
Går det...så går det!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-07 kl 10:40 »
"Coccidios (tarm) En mycket vanlig kaninsjukdom. Kaninen blir lös i magen och det rinner ut något genomskinligt slemmigt. Oftast dör kaninen fort, men man kan rädda den om man ger den sulfa som är en medicin mot coccidos på djur. "

"Uttalanden" som detta ovan hittade jag på flera ställen då jag surfade. Är detta helt fel? Är det INTE en vanlig sjukdom och är dessa INTE symptom på coccidios?

Sally

Jag tycker det verkar vara samma symptom på flera olika sjukor. Om du läser om tex mucoid enterit så är det lika symptom men beror på colibakterier istället för parasiter.

Jag matade av misstag med pellets som blivit dålig och några kaniner hann dö i gelé-diareé innan jag hittade felet.

Jag hade en kanin som rymde in i tvättstugan (ligger i ladugården) och knaprade tvättmedelskartong. Resultatet blev samma som ovan.

Överlevnaden vid "gelebajs" är inte särskilt stor, vad det än beror på - enligt min erfarenhet.  :(

Sen så är det behändigt att skylla på coccider när man inte vet varför de dör.
För att vara helt säker på dödsorsaken bör man skicka in till SVA för obducering/provtagning, allt annat blir ju bara gissningar.
Landsflykting i storstan...

Sally

« Svar #5 skrivet: 25 nov-07 kl 16:23 »
Sen så är det behändigt att skylla på coccider när man inte vet varför de dör.

Hej Potatisblomma! Tack för svar! Någonstans läste jag också om "total vätsketömning"- att det skulle vara ett symptom...men inte förrän efter att min kanin dött. Kanske är det något annat av det du nämnde...men varför skulle det vara behändigare att skylla på coccidios? Upplys en "mindre vetande"- jag har inte så stor erfarenhet av diarré-sjukdomar hos kaniner. Har varit förskonad tack och lov!

Sally
Går det...så går det!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 nov-07 kl 17:01 »
...men varför skulle det vara behändigare att skylla på coccidios? Upplys en "mindre vetande"- jag har inte så stor erfarenhet av diarré-sjukdomar hos kaniner. Har varit förskonad tack och lov!

Sally

Ha, ha, jag menade att när man ringer en veterinär för att rådfråga i diarré frågor, så får man alltid svaret "coccidios", typ. De flesta veterinärer verkar inte vara särskilt intresserade av kaniner  :-\

Hoppas du slipper mer erfarenhet av diarré-sjukdomar, för det är inte särskilt trevligt. Jag avstår gärna fler erfarenheter också  ;) *nästan manisk med att kolla och sniffa på hö och pellets*

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 25 nov-07 kl 18:01 »
Hej!

1. Jag tror varenda kanin har coccidier. God burhygien är det bästa bekämpningsmedlet. I detta avseende är det bra med nätgolv i burarna, men knappast i alla andra avseenden. Mammans avföring smittar ungarna.

2. Huvudsakligen är coccidios ett sommarproblem om man har utekaniner.

3. Tarmcoccidios tar oftast ungdjur, från avvänjning fram till 3 månaders ålder. Går så fort att man inte hinner medicinera drabbade djur.

4. Veterinärer kan inget om kaniner (i allmänhet). Det finns undantag, det gäller bara att hitta dem.

Edgar

« Senast ändrad: 25 nov-07 kl 18:02 av Edgar »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 25 nov-07 kl 18:05 »
Hej igen!

Glömde skriva att coccidios bekämpas med ett preparat som heter Esbetre.  Finns flera trådar här om detta.

Edgar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 nov-07 kl 18:13 »

2. Huvudsakligen är coccidios ett sommarproblem om man har utekaniner.

Jag har provat Stalosan under sommaren. Ska ta bort både fluglarver och coccider - och det verkar funka  :)

Någon som vet i fall kalk (som strös mot fluglarver) även tar coccider?

Sally

« Svar #10 skrivet: 25 nov-07 kl 18:13 »
Okej Potatisblomma- då fattar jag  ;)! Det är flera veterinärer där jag går, och i alla fall en av dem är duktig på kaniner. Men det var inte denna vet. som jag konsulterade i detta fall.

Tack för info Edgar! När det gäller "burhygien" är jag rätt petig, men jag har dem ju inte bara i en bur, utan de har en inhägnad med gräs och "jordgolv" för att de ska kunna gräva och sedan bur inne i inhägnaden. I själva buren är det inte så svårt att hålla rent, men i inhängnaden blir det ju blött såklart...Spån och halm finns också...bl.a. i bajshörnan så att man lätt kan gödsla ut och kolla "pluttarna".

Jag inbillar mig att utevistelse är det bästa och att de behöver kunna springa omkring och uppföra sig som de kaniner de är...men det medför en del risker också antar jag- som det här med att hålla foder osv torrt.

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser