"Coccidios (tarm) En mycket vanlig kaninsjukdom. Kaninen blir lös i magen och det rinner ut något genomskinligt slemmigt. Oftast dör kaninen fort, men man kan rädda den om man ger den sulfa som är en medicin mot coccidos på djur. "
"Uttalanden" som detta ovan hittade jag på flera ställen då jag surfade. Är detta helt fel? Är det INTE en vanlig sjukdom och är dessa INTE symptom på coccidios?
Sally
Jag tycker det verkar vara samma symptom på flera olika sjukor. Om du läser om tex mucoid enterit så är det lika symptom men beror på colibakterier istället för parasiter.
Jag matade av misstag med pellets som blivit dålig och några kaniner hann dö i gelé-diareé innan jag hittade felet.
Jag hade en kanin som rymde in i tvättstugan (ligger i ladugården) och knaprade tvättmedelskartong. Resultatet blev samma som ovan.
Överlevnaden vid "gelebajs" är inte särskilt stor, vad det än beror på - enligt min erfarenhet.

Sen så är det behändigt att skylla på coccider när man inte vet varför de dör.
För att vara helt säker på dödsorsaken bör man skicka in till SVA för obducering/provtagning, allt annat blir ju bara gissningar.