Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor och möss! Smittspridare?  (läst 3036 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Råttor och möss! Smittspridare?
« skrivet: 21 nov-07 kl 16:42 »
Jag är lite orolig över mina höns. (se tråden "Förkylning") och har blivit lite nojjig.

Kan råttor och möss överföra någon sjukdom på höns? ???

Dom börjar att bli lite många nu... Bara i dag hade vi fångat 3 möss och en svanstipp  :o från vad jag tror är en råtta. :P
Det kan finnas flera i fällorna nu i kväll.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Taggis

• vänner
Re:Råttor och möss! Smittspridare?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-07 kl 19:16 »
Har du ingen/inga katter som håller "rent"hos er ,dom brukar ju vara duktiga på det .
Våra katter är super duktiga på det & emellanåt får vi oxå presenter av dom  :P.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 22 nov-07 kl 19:20 »
Vi har inte kunnat haft någon katt eftersom Nisse har funnits här och skulle ha jagat bort andra katter.
Nisse höll dessutom aldrig till inne i stallet, utan var bara ute på logen när han "jagade".

Nisse är våra hyresvärdas (gamla pensionärs-bönder) 14-åriga katt som inte har mått så bra under en lång tid och har inte orkat att jaga.
Men idag har dom faktiskt avlivat honom. :'(
Det är givetvis tråkigt men det skulle ha gjorts för länge sen.
I slutet var det jättesynd om honom så jag var tvungen att säga till att ta bort honom nu.

Så, vad är det man säger..."den enes död är den andres bröd"

Nu kan vi äntligen skaffa egna "riktiga" råttfångare.  :D
Om någon har två katter som skulle passa oss, så hör gärna av er. ;)
Se annons under "Djur önskas"
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Skojarbråten

« Svar #3 skrivet: 22 nov-07 kl 22:13 »
Skaffa Maraner! De är ena djävlar på att fånga möss! Blev helt paff första gången jag såg det, men ser de en så är den lika med död (och uppäten). De är helt skoningslösa, och snabba som tusan!

Åh vad sugen jag blev på lite frukostägg! :D

Har tyvärr kattungar om ett tag (har försökt kastrera mamman TRE gånger på ett år, men hon lyckas trots p-sprutor vara på smällen varenda gång). Hon är en born hunter, så hör av dig om du vill ha en mycket liten och mycket långhårig avkomma.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-07 kl 22:38 »
Jag ska snart få hem 2 råttjägare. I går stampade jag ihjäl en sork i ladugården. Blä :P Händer titt som tätt jag kan stampa ihjäl möss och sorkar i ladugården. De sitter och hånflinar åt mig på golvet.

Men nu är det slut med det snart. :o I år har det varit x-tremt med möss och sork. Märks bl a att de är mera räv, rovfåglar ute än vanligt.

Bl a har vi mycket ugglor här på kvällarna. Så nog är det sorkår i år. :o :o :o :o

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 22 nov-07 kl 22:39 »
Glömde tillägga att inköpta musfällor är värdelösa, de slår ju inte igen :o :o Sorkarna och mössen springer över dom och räcker ut tungan åt mig efteråt.  :o :o :o >:(

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 22 nov-07 kl 22:47 »
Jag har också en höna som fångar möss, trodde faktiskt inte de gjorde det! Hon fångar och äter dessutom grodor och ödlor. Häromdagen jagade hon ena katten, undra vad hon gjort om hon fått tag i honom...

Vi har tre kattungar i stallet där jag rider som är leveransklara endera dagen Gris-Eva! De är söta som sjutton, två gråstrimmiga hanar och en svartvit hona. Jag kanske ska kila in på annonssidan och skriva om det där...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

teufel

« Svar #7 skrivet: 22 nov-07 kl 23:51 »
Christine:

Musfällor är ju just till möss, och funkar inte så bra till andra gnagare. Men det finns ju även råttfällor, som är större och har större igenslagningskraft.
Viktigt är att sätta fast betet ordentligt så att de får kämpa för att få loss det, då gör de rätt som det är misstag och fällan slår igen.

Vi har dels klassiska trä/metallfällor, men även plastfällor där man lägger betet under ett lock. När de lyfter på locket med nosen slår fällan igen.

Vi har även testat en modell från USA med en plasttunnel med metallplattor i, och som fungerar som ett elstängsel - när gnagaren kryper in i tunneln för att få tag på betet, står den på olika metallplattor med olika polaritet och får ström i sig. Enligt manualen ska de dö på några millisekunder. Tyvärr har den inte fungerat alls, utan mössen har gått in och lagt sig och käkat upp betet i lugn och ro. Så den modellen rekommenderar jag inte.

En kattmamma är nog den bästa råttfällan - hon fångar hur mycket möss och råttor som helst, för att ge till sina ungar så de växer och blir stora. :)
Så trots allt prat om att det är "gnagarår" i år, så har vi bara haft en enda mus som har tagit sig in i vårt gamla 1800-talshus. (Peppar, peppar...) :)

Mvh Patrick

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 23 nov-07 kl 15:45 »
För att återgå lite till ursprunget av tråden... ::)

Hur är det med råtta/möss, sjukdommar och smittor.?
Kan en råtta som har varit i ett annat hönshus smitta ner mina med något äckligt.  ??? (t.ex ILT)

Nypålandet

« Svar #9 skrivet: 23 nov-07 kl 16:24 »
För att återgå lite till ursprunget av tråden... ::)

Hur är det med råtta/möss, sjukdommar och smittor.?
Kan en råtta som har varit i ett annat hönshus smitta ner mina med något äckligt.  ??? (t.ex ILT)

Tror inte det... Men intefan är jag tvärsäker...

Suzniz

« Svar #10 skrivet: 23 nov-07 kl 17:07 »
Jag har en fantastisk muskatt som heter Greta i ladugården. Det hon inte tar har jag sett att ankorna fixar. Man tror inte att ankor kan vara så snabba att ta dem men det är jätteduktiga. När jag hade stora höns tog de också möss ibland.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Nypålandet

« Svar #11 skrivet: 23 nov-07 kl 17:39 »
Men en katt kan ju inte vara svår att få tag i? Häromkring får man mer eller mindre pengar om man tar emot en kattunge?  ::)

christine

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 23 nov-07 kl 18:21 »
Var till Östersund i dag och hämtade 2 tjusiga kattpojkar. Så nu lever sorkar och möss farligt i ladugården. 8) 8)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 23 nov-07 kl 19:56 »
Vi ska åka och titta på några riktiga stallkatter i morgon. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser