Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svarthöns är slugare än räv  (läst 3170 gånger)

Nypålandet

Svarthöns är slugare än räv
« skrivet: 21 nov-07 kl 07:47 »
Igår hade vi ett stort as till räv på besök. Den röjde hejvilt med sikte på mina fina höns!  >:(

Kung knut var ordentligt upprörd & en å annan fjäder stod i konstig vinkel. Alla höns saknades.

Framåt kvällningen kunde vi faktiskt räkna in alla höns ändå! Mina små svarta oljeblixtar som flaxat & flugit så tappert hade bannemej kommit undan manngrant, Knut hade uppenbarligen gjort sin plikt som försvarare av flocken så att damerna hunnit undan.  :D

amarantus

• Gäst
Re:Svarthöns är slugare än räv
« Svar #1 skrivet: 21 nov-07 kl 08:13 »
Sicken tur ni hade då :D Svarthönsen flyger så bra och tar skydd högt upp om det behövs och de hinner förstås ::)

Tindranu

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-07 kl 08:32 »
Vilken tur!!!!

:)
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #3 skrivet: 21 nov-07 kl 09:17 »
Vad skönt att alla kom in igen, välmående.

Kanske dags att prata snällt med traktens rävjägare....  ;)

;D
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 21 nov-07 kl 10:30 »
Kung Knut..... Dagens hjälte!! ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

ela84

« Svar #5 skrivet: 21 nov-07 kl 10:34 »
Vilken kanon tupp, nu e han väeld en majskolv tycker jag
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #6 skrivet: 21 nov-07 kl 23:33 »
Svarthöns verkar riktigt häftiga. Får man köpa ägg så man får egna småKnuttar till våren kanske?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 22 nov-07 kl 07:25 »
Svarthöns verkar riktigt häftiga. Får man köpa ägg så man får egna småKnuttar till våren kanske?

Jajjemen!

fungilla

« Svar #8 skrivet: 22 nov-07 kl 22:01 »
Härligt..Kan jag få tinga några ägg till våren? Åtta av mina Brahmor och två andra föll offer för räven (antar att det var räv) Varje dag går jag och letar ifalll någon lyckats gömma sig....
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Skojarbråten

« Svar #9 skrivet: 22 nov-07 kl 22:38 »
Yeah, det låter great! Min svarthönstupp styr alla på hela gården (inte mig. Än...) Känns plötsligt väldigt betryggande! :)
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 22 nov-07 kl 22:57 »
så här söta är dom som små... :-[
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Nypålandet

« Svar #11 skrivet: 23 nov-07 kl 09:45 »
Jag vet ju inte säkert om det gäller alla svarthöns, men vi har haft en hel del incidenser. Jakthund x flera (har kostat mig en blommetupp), duvhök (alla oskadda) & så räven. Jag tror att Kung Knut är extremt uppmärksam så han hinner varna & dessutom försvarar han aktivt. Jag tycker förstås att han är stentuff!  8)

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 23 nov-07 kl 11:09 »
Jag tror att Kung Knut är extremt uppmärksam så han hinner varna & dessutom försvarar han aktivt. Jag tycker förstås att han är stentuff!  8)

Skulle man kanske kunna få se en bild på hjälten?  ;)  :)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Södergården

« Svar #13 skrivet: 23 nov-07 kl 21:42 »
Svarthöns har säkert alla sina instinkter kvar och kan flyga och ta skydd om det behövs. vill ha vill ha.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 23 nov-07 kl 23:06 »
Jag blir också väldigt sugen på ett par svarthöns! Fast de är rätt små väl? Jag vågar inte skaffa för små hönor eftersom jag har en så pass stor tupp... ::)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 24 nov-07 kl 10:27 »
Mina svarthönor tog räven :'(, han tog aven min stora tupp( brahmakorsning ).
Detta gjorde han bara några dagar innan de skulle flytta hem från semesterhuset, hela sommaren lång gick de helt lösa och strosade på 1 hektar. J**vla räv tänkte jag, jag som sökte i 2år innan jag fick tag på kläckägg till svarthöns. Jaa jaa naturen har sin gång ,nya tag till våren och kanske då svarthönor igen. /lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 nov-07 kl 11:05 »
Mina djur är inte utraderade, jag har fler än så och fler tuppar som kunde ta över, men man blir ledsen ändå.
Räven fyller en funktion han också, tänk va möss vi skulle ha annars.
Men man önskar ju att han lät bli hönorna, men då får man hängna in dom och det ville inte jag.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Södergården

« Svar #17 skrivet: 24 nov-07 kl 17:44 »
Hellre fem år som en kung än tjugo år i fängelse?

Prosit

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 24 nov-07 kl 21:17 »
Precis 8)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nypålandet

« Svar #19 skrivet: 24 nov-07 kl 22:35 »

Det ingår i löneförmånen. precis som för alla andra diktatorer. Ut i skyttelinjen bara!  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser