Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför ackumulatortank?  (läst 8652 gånger)

Acleja

• Blekinge
Varför ackumulatortank?
« skrivet: 19 nov-07 kl 01:04 »
Hej!
Jag skulle bli tacksam om någon kunde ge mig en vettig förklaring till varför jag skulle behöva en ackumulatortank. Många gånger får jag rådet att skaffa en sådan. Jag har en gammal kombipanna från 1985 som hittills fungerar bra och monterade för ett år sedan en pelletsbrännare i luckan för oljebrännaren. Så fort temperaturen sjunker till strax under 70 grader (tror jag) går pelletsbrännaren igång. Vad skulle det vara för mening med att hela tiden värma upp 500-1000 liter vatten dygnet runt? Att enbart värma upp vattnet i varmvattenberedaren som befinner sig alldeles ovanför pelletsbrännaren går väldigt snabbt. Jag förstår poängen vid vedeldning, att man vill elda rejält när man väl håller på, men inte när man använder pellets.
Tänker jag helt fel eller?
undrar
Acleja

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Varför ackumulatortank?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-07 kl 06:32 »
Ackumulatortank är inte nödvändigt vid pelletseldning. En fördel med att ha en i alla fall är att det blir färre start och stopp på brännaren som möjligen minskar slitaget. En annan fördel är att det blir enklare om du vill byta uppvärmningssystem eller komplettera med solvärme.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-07 kl 10:31 »
Dessutom får brännaren gå i längre perioder vilket ökar brännarens verkningsgrad. Men det är som sagt inte nödvändigt att ha ackumulatortank till pelletsbrännare.
If it doesn't work, chrome it!

Acleja

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 19 nov-07 kl 13:10 »
Tack för svar!
Hälsningar
Acleja

Boanders

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 dec-07 kl 13:19 »
Används ack.tank så behöver man inte värma upp hela tanken vid varje eldningstillfälle, när man använder pellets. Bara översta delen. Styrs med temp.avkännare.
Ack.tank kan du sätta in den gången du behöver byta pannan. Skaffa då en panna utan varmvattenberedare och koppla till en ack.tank där det finns varmvattenslingor, samt solslingor så kan du när du vill sedan koppla på solfångare.

vilde

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 jan-08 kl 15:56 »
Acleja, du skriver att du har en kombipanna. Skulle det vara så att du ibland eldar den med ved är det viktigt både ur energisynpunkt och miljömässigt att man har en ackumulatortank. Vilken vedpanna man än har så minskar miljöbelastningen med runt 90 % om man går från att elda utan ackumulatortank till att elda med en.
Anledningen är att en vedpanna har så stor effekt att den i stort sett alltid måste strypeldas om man inte har en ackumulatortank och när man stryper elden så får man en ofullständig förbränning som då bland annat gör utsläppen väldigt stora.
Annars är det som de andra skriver, en tank möjliggör att man kan komplettera med solvärme, och  för bara pelletseldning behövs ingen tank.

Acleja

• Blekinge
SV: Varför ackumulatortank?
« Svar #6 skrivet: 01 mar-08 kl 00:29 »
Jag eldar med ved ibland men numer bara på sommaren och då enbart för varmvatten. Några enstaka vedpinnar är allt som behövs för att det ska bli hett. Jag tänker att jag ska ha kvar det här huset i 7-8 år och hoppas att pannan klarar den tiden ut. Om den däremot går sönder får det bli ny panna, ackumulatortank, sol och pellets - eller nåt... Tack för era synpunkter!
Jäkla härligt ställe detta - en riktig guldgruva fullproppad med kunskap!!
Acleja

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser