Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksmaskiner  (läst 5741 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Köksmaskiner
« skrivet: 17 nov-07 kl 18:52 »

Det går inte att liksom lite i förbigående säga att man lyssnar på radion i köket förrän det kommer någon miljöfundamentalist och påpekar att radion är hopsatt av barnarbetare och dessutom drar ström. På sin höjd är det OK att spela blockflöjt om man vill höra musik. Men bara om man har täljt den själv av en torr pinne man hittade i skogen.

;D ;D ;D  Jo, sådär känns det nog ibland. Det verkar alltid finnas människor som måste raljera och/eller sätta sig på andra av någon anledning. Ibland kanske inte ens medvetet.

Hoppas du hittar en bakmaskin! Jag har en. Den är perfekt till franskbröd.  :D Ibland använder jag den och ibland bakar jag på traditionellt vis eller jag använder faktiskt en hushållsassistent som knådar åt mig. Det får man kanske inte heller?! :o
« Senast ändrad: 17 nov-07 kl 18:52 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nypålandet

Re:Varför försvinner så många från forumet?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-07 kl 19:07 »
Kan rekommendera kitcen aid. Utmärkt till degknådning etapp 1. Lite efterknådning krävs iofs.
« Senast ändrad: 17 nov-07 kl 19:07 av Nypålandet »

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-07 kl 19:43 »
Kan rekommendera kitcen aid. Utmärkt till degknådning etapp 1. Lite efterknådning krävs iofs.
Allting var sämre förr
Nix  8)
Kör själv med en 50tal Bosch köksmaskin, efterknådning krävs aldrig  ;)
« Senast ändrad: 17 nov-07 kl 19:44 av jenses »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-07 kl 19:49 »
Hojt Tapio!
Jag har en sprillans bakmaskin över  :D Använd en gång.... Fick den i present  ;D Borde kanske göra affärer...  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-07 kl 19:54 »
Vi har en vanlig Electrolux hushållsassistent. Knådar tokbra. Billig är den också. Står ute i köket och väntar på degvätska just nu. Men en "bakmaskin" är väl en sådan där man häller i alla ingredienser och så gör den allting av sig själv? Någon sådan har vi inte. Lite måste man väl få bakåtsträva.

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 17 nov-07 kl 20:02 »
Men har ni köttkvarn som tillsats på er Bosch/electrolux? Är dom snygga? Håller dom en livstid?  ;D

Go kitchen aid! (En av de få amerikanska produkter jag tillåter mig).  8)

Förresten måste alla degar jobbas till litta efter. Vare sig det är en KA/B/E
« Senast ändrad: 17 nov-07 kl 20:03 av Nypålandet »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 nov-07 kl 20:15 »
Men har ni köttkvarn som tillsats på er Bosch/electrolux? Är dom snygga? Håller dom en livstid?  ;D

Go kitchen aid! (En av de få amerikanska produkter jag tillåter mig).  8)

Förresten måste alla degar jobbas till litta efter. Vare sig det är en KA/B/E

Det har jag slutat med. Trycker ut den i långpanna bara.

Det finns ju alla möjliga tillbehör att köpa till assistenten, men vi har en separat köttkvarn från Braun.

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 nov-07 kl 20:57 »
Halaj!

Jisses!!
Nu snackar vi OT!   :D :D

Jag skrev mitt förra inlägg på förmiddagen.
Sedan snörde jag på mig vandringskängorna och åkte iväg på en två timmars promenad längs bohusleden.
Under knatandet funderade jag på detta med konsumism, som hör tätt ihop med kritiserandet om miljöförstörelse, hela vägen.
Detta upptar mina tankar, jag har mycket mer att säga om saken, och jag tänkte att kanske hakade någon på det som jag sa.

Sedan åkte jag iväg till garaget på ringön och grejade lite med ett skåp jag renoverar.
Väl tillbaka hemma öppnar jag denna tråd för att se om någon har något vettigt att säga.

Då ser jag att den har förvandlats till att några karlar jämför sina penislängder diskuterar förträffligheten hos deras köksmaskiner!  ;D ;D

Komik.

//T

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 17 nov-07 kl 20:59 »

Vi har en köttkvarn till vår Bosch. Kommer från svärmor, har hållt sedan 60-talet. Liksom alla övriga tillbehör vi har ärvt. Fast vi fick köpa ny motordel, den gamla pajade (vilket möjligen kan ha att göra med att den åkte i golvet  :-[). Men de 40 år gamla delarna passar helt problemfritt till den nya motordelen. Inte illa!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 17 nov-07 kl 21:01 »
Under knatandet funderade jag på detta med konsumism, som hör tätt ihop med kritiserandet om miljöförstörelse, hela vägen.
Detta upptar mina tankar, jag har mycket mer att säga om saken, och jag tänkte att kanske hakade någon på det som jag sa.

Sedan åkte jag iväg till garaget på ringön och grejade lite med ett skåp jag renoverar.
Väl tillbaka hemma öppnar jag denna tråd för att se om någon har något vettigt att säga.

Då ser jag att den har förvandlats till att några karlar jämför sina penislängder diskuterar förträffligheten hos deras köksmaskiner!  ;D ;D

Komik.

Fast att använda en 40 år gammal köksmaskin är väl närmast anti-konsumerism  ;)

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 17 nov-07 kl 21:03 »
Fast att använda en 40 år gammal köksmaskin är väl närmast anti-konsumerism  ;)

Och om 50 år ska mina barn ärva vår Kitchen aid!  ;D

Nypålandet

« Svar #11 skrivet: 17 nov-07 kl 21:04 »
Halaj!

Jisses!!
Nu snackar vi OT!   :D :D

Jag skrev mitt förra inlägg på förmiddagen.
Sedan snörde jag på mig vandringskängorna och åkte iväg på en två timmars promenad längs bohusleden.

Komik.

//T

Ja, se vad man kan missa om man envisas med att drälla omkring i naturen & filosofera!  ;)

SvenS

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 nov-07 kl 21:32 »
Hm, 12 inlägg som behandlar köksmaskiner , jag tar och delar tråden . Den får heta köksmaskiner ( Under Redskap/verktyg)

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 nov-07 kl 21:33 »
Halaj!

Ööhh.
Glömde en sak
Som Carlsson har gett uttryck för, i en annan tråd, blir man tacksam för respons.
Vilket jag har fått här.
Mitt inlägg ovan ger intrycket att inget annat än filosofiska reflektioner tas på allvar.
Inget kan vara felaktigare. All respons är god. Även negativ sådan.
Tack för glada tillrop!
Fast nu får jag springa! Jag håller på med ett storkok, och det hotar att brinna fast!

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 nov-07 kl 21:58 »

Så vind, skörda storm.

Jag för min del skall ut i köket och se på när degen jäser.

aino

Re:Köksmaskiner
« Svar #15 skrivet: 22 nov-07 kl 13:34 »
Nu var det ett par dar' sen det var aktivitet på den här trån' men jag provar iaf. Jag har en sån där Bosch hushållsassistent som jag ärvt från min styvfarmor. En beigegul sådan. Har stålbunke till den men packningen, ringen, på den är så gott som borta och jag tror att detär den som gör att det läcker degvätska ner genom bunken och ner på den här metallgrejen i mitten som får det att snurra (snurrigt...). När man lyfter av bunken se man den här svarta sörjan (degvätskan som reagerat med metallen) som dessutom är knivig att få bort..

Har letat återförsäljare av reservdelar till bosch men hittar inga! Var inne i en butik där killen sa att bosch inte tillhandahåller med reservdelar såsom andra märken gör!!  :o

Mitt bröd beror av denna maskin och jag börjat tröttna på att det läcker... Nån som vet var jag kan få en ny sån packning? (om det nu är den som krånglar..)

Det kan ju inte vara så att bosch menar att jag ska köpa en ny maskin bara för att en dum liten plastring är slutkörd, eller? Motorn tuffar ju på som om den vore ny!!!
/aino

jenses

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 nov-07 kl 14:12 »
Var inne i en butik där killen sa att bosch inte tillhandahåller med reservdelar såsom andra märken gör!!  :o

;D ;D ;D jaja, de där säljare...

Bosch är en av de största tillverkare av bl.a. köksmaskiner i världen,
men levererar inga reservdelar  :o

Bosch service verkstäder

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 nov-07 kl 14:15 »
Killen i butiken pratar strunt. Bosch har en webbsida där man kan beställa reservdelar. Det är bättre än de flesta tillverkare. När pumpen i min kollegas diskmaskin lade av skickade han efter en ny och satte dit själv. Jag gissar att de kan skaka fram en packning också.

http://www.bosch-hushall.com/

Klicka på "Quickfinder - Reservdelar".

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 22 nov-07 kl 14:22 »
Jag trodde också att det var motorn på min 18 år gamla Braun-maskin som inte orkade, men nu har maken upptäckt att den där pinnen i mitten liksom har gått av och därför inte för kraften vidare. En enstaka morot klarar den, men inte en trög sås. Men det verkar inte som om den där pinnen går att ersätta och f ö finns inte min modell kvar på marknaden. Attans produktutveckling! De nya maskinerna är inte kompatibla med sädkvarnen och alla de andra prylarna.
« Senast ändrad: 22 nov-07 kl 14:22 av Sommartorparn »

aino

« Svar #19 skrivet: 22 nov-07 kl 15:28 »
Se där... så lätt var det! Tack för hjälpen!! Ska besöka BSH hushåll snarast!!

:D
/aino

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser