Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  islandsull från får  (läst 5116 gånger)

ulfg

islandsull från får
« skrivet: 17 nov-07 kl 19:03 »
Jag vill undra om någon expert på får kan ge svar på följande fråga:
vilket svenskt/norskt får har en ull som liknar mest islandsullen? Hur skall för övrigt ullen spinnas för att kvaliteten helt skall efterlikna det garn som islandströjor virkas med?
Med islandsull menar jag enbart den ull som kommer från får från island och som de berömda islandströjorna stickas på.
Vilken skillnad är det för övrigt på ull från islandsfår och den ull man kan spinna från gutefår?

Bästa hälsning, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Martin S

Re:islandsull från får
« Svar #1 skrivet: 18 nov-07 kl 13:23 »
Hej!
Det norske Spelsau liknar ganska mycke islandsfåret. Det finns både "gammelnorsk spelsau" som är lite mindre och varierad i färgen, och den moderna spelsau som är lite större och oftast vit eller brun. Där har man faktisk korsat in islandsfår.

I sverige kan du hitta värmlandsfår som liknar islandsfår mycket, både i ulltyp och färg. Värmlandsfåren är dock väldigt varierade.

Gutefårs ull kan du naturligtvis spinna, men täckullen brukar vara grov - dock olika från individ til individ äver här.

Alla dessa ulltyper är ju sammansatt av täckull och bottenull.
De kan spinnas tilsammans eller separeres om man spinner mindre mängder. Bottenullen från en två-skikts ull är väldigt mjuk.
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 13:24 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

birgit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-07 kl 18:28 »
Det stämmer nog ganska bra Martin. Efter vad jag hört är gammelnorsk - villsau det närmaste genetiskt sett.
Angående ullen till islandströjorna, är det lopi-garnet du åsyftar, är det bara tvinnat. Då blir det mycket varmare än det spunna.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 18 nov-07 kl 18:35 »
Angående ullen till islandströjorna, är det lopi-garnet du åsyftar, är det bara tvinnat. Då blir det mycket varmare än det spunna.
Lopi-garnet är verkligen underbart att sticka med. Det t.o.m. luktar får fortfarande :-*
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 18 nov-07 kl 21:04 »
Lopi... det kände jag inte till, men här är en bra länk

http://www.thingborg.net/elopi.html

« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 21:04 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

hustran

« Svar #5 skrivet: 18 nov-07 kl 21:23 »
Islandsull, sticks inte den?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 18 nov-07 kl 21:39 »
Många som varit på island säger att våra roslagsfår liknar islandsfåren väldigt mycket...

det är väl den långa rya ullen med mycket botten ull..

men islandsfåren har många färger..

tror nog att allmogefåren överhuvud taget på minner mycket om både de isländskafåren o tex fåren från färöarna osv...

inte så konstigt då de ju har samma ursprung...

gute fåren har ju ett annat ursprung har det visat sig genetiskt.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

annan

« Svar #7 skrivet: 18 nov-07 kl 21:58 »
vi har en oklippt fäll av islandsfår, den liknar inte någon annan fäll jag sett, varken rya, spelsau, gute, finull eller värmlandsfår.
ullen är matt som gute inte alls blank som gotlandsfår.
däremot är fibrerna tunnare än på gute.
fällen är mer yvig än lockig.
bottenullen förefaller vara tämligen lika täckhåren i kvalitet

men jag vet ju inte om detta är typiskt för alla islandsfår eller för just denna fäll.

lopigarnet är för övrigt ett entrådigt svagt och löst tvinnat garn med mycket luft i.

om den sticks? för att citera allan waller: när fiber möter skinn måste antingen fiber eller skinn kröka sig. är huden tjock och fibern tunn, ja då kröker sig fibern. är huden tunn och fibern grov jag då får huden ge efter, dvs det sticks.
med andra ord. det beror på din hud och fibertjockleken, antagligen skulle en undertröja i lopi stickas på ditt bara skinn, men en tjock tröja med skjorta under går finfint.
var fiber på sin plats.
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 22:06 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 18 nov-07 kl 22:49 »
Islandsull, sticks inte den?

Kompisen har en islandströja i äkta islandsull och oj vad den sticks.  :o Inget för mig om jag inte har heltäckande kläder under så att ingen hudkontakt uppstår.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

annan

« Svar #9 skrivet: 19 nov-07 kl 10:37 »
 :D
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 19 nov-07 kl 20:47 »
arrghh... annan, det där skulle kunna stickas och klia hur mycket som helst.!  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Martin S

« Svar #11 skrivet: 19 nov-07 kl 22:07 »
Nu har jeg ingen egen erfarenhet av islandsull. Men från mina värmlandsfår med tvåskiktsull kan man få många typer garn, både hårt och stickigt och sidenmjukt. Det beror på sortering och spinning.

Om man läser på den där islandska hemsidan http://www.thingborg.net/eindex.html så låter det likadant.

« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 07:59 av Martin S »

birgit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 nov-07 kl 07:40 »
Ja, ulls stickighet beror ju på flera orsaker. Dels hur man får ullen av fåret: ryckning/klippning. Klippning blir ju en brottyta. Dels ullen i sig, men även processen efter. Kardning - spinning. Tvinnat är mjukare och varmare än spunnet t.ex. Det är ju en av egenskaperna hos lopi-garnet.
Har själv träffat på gute-garna som var fantaskiskt mjukt. Men det var ryckt. Om man rycker ullen vid rätt tidpunkt får man med bottenull medan täckhåren sitter kvar på gutarna ivart fall. Fungerar säkert på fler av de äldre raserna.
Sedan kan man ju kankarda för att dela ullen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser