Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönorna värper inte???  (läst 10611 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Hönorna värper inte???
« Svar #20 skrivet: 16 nov-07 kl 23:14 »
De kanske håller några år till eller så gör de det inte. De kanske får äggledarinflammation eller så får de ingen äggledarinflammation. Om jag slår i en spik så kanske jag slår mig på tummen. Har jag bra belysning kanske jag inte gör det.

Simon

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 nov-07 kl 23:32 »
Hönor ska INTE ha ljus dygnet runt ... De behöver minst 8 timmars vila.. precis som alla andra hönshjärnor... ;D

Om du vill att hönsen ska värpa bra så är det 13-16 timmar ljus + värpfoder som gäller.
Hönor behöver mer än bara spannmål och matrester för att hålla en jämn värpning..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 17 nov-07 kl 01:30 »
Det är visst bra för hönsen att få vila! Hos högproducerande höns belastas äggledarna och blir känsligare för bakterier från ströet, som i sin tur ger Äggledarinflammation- Salpingit.

Härligt  :) Här har vi förhoppningsvis en människa som kan ange källan till det här också ??
Dvs den undersökning som stöder påståendet. Den skulle vara intressant att läsa.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

livssyn

« Svar #23 skrivet: 17 nov-07 kl 08:32 »
Hej alla med "värpproblem"..
Har själv en liten undran;
Inte kan det väl vara så att hönsen värper bättre när de får hönsfoder av typen helvegl., värp o.s.v. alltså Pullfor, än om de får vanlig säd (havre, kornkross, vete), snäckskal och matrester??
Har själv prövat båda alternativen, men ser ingen skillnad..
Har ni andra några erfarenheter där? ???

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 17 nov-07 kl 08:42 »
Hej alla med "värpproblem"..
Har själv en liten undran;
Inte kan det väl vara så att hönsen värper bättre när de får hönsfoder av typen helvegl., värp o.s.v. alltså Pullfor, än om de får vanlig säd (havre, kornkross, vete), snäckskal och matrester??
Har själv prövat båda alternativen, men ser ingen skillnad..
Har ni andra några erfarenheter där? ???

Tyvärr ser ser jag skillnad. Har gett mina höns enbart kornkross/vitaminer/snäckskal/matrester och de värpte sämre än när de fick pullfor. Så tyvärr stämmer det. Sen har ljuset också inverkan dvs mindre ljus = mindre med ägg. Mer ljus = mera ägg.

Och de höns jag pratar om är värphönshybrid LSL samt skånsk blomme. Bägge raserna minskade värpningen pga foderbyte i syfte att det skulle bli billigare.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nypålandet

« Svar #25 skrivet: 17 nov-07 kl 08:47 »
Jag ifrågasatte inte ditt agerande nypålandet.

Så uppfattade jag det inte heller  :-*

livssyn

« Svar #26 skrivet: 17 nov-07 kl 09:03 »
Okay, tack för snabbt svar, Christine!
Jaså det ÄR faktiskt så i.a.f. , då...
Har ett 50-tal höns (inkl.tuppar), + 15 myskankor, och tänkte dels på kostnaden, visst, men en annan - och faktiskt den främsta orsaken är att jag köper säd direkt från kvarn bara ett par mil härifrån, och jag fick för mig att det rent av skulle vara hälsosammare för hönsen med DET fodret än det färdiga hönsfodret som det kanske finns både det ena och det andra i, vad gäller icke så nyttiga tillsatser,
såsom bl.a. nå´t "pådrivande" som kanske inte är riktigt nyttigt för dem? ...
Eller är jag nojig, då?.. ::)

amarantus

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 nov-07 kl 09:29 »
Härligt  :) Här har vi förhoppningsvis en människa som kan ange källan till det här också ??
Dvs den undersökning som stöder påståendet. Den skulle vara intressant att läsa.  :)

Har du en källa där man gjort en undersökning på att hönsen INTE har en större risk att få Äggledarinflammation om de är högproducerande ??? nä trodde inte det...men googla lite så hittar du flera sidor där man skriver om det..... ;)

anette i bugared

• -
« Svar #28 skrivet: 17 nov-07 kl 10:19 »
Men blir de inte stressade av att ha ljus på dygnet runt? Stackars den lågstatus höna som helatiden har de andra att se upp för! Och att aldrig få sova?

Jag tycker det är viktigt att de får göra ett uppehåll i värpandet så här på hösten så de kanske håller några år till och inte får äggledar inflamation mm. Det måste väl vara viktigt i ett alternativt sätt att hålla sina djur? Vad är annars "alternativt"?

Tänk dig själv att föda ett barn varenda dag året runt! :-X
Med den jämförelsen skulle en höna få max ett ägg per år ::).

Nej allvarligt talat, så har jag sett att de mår väl av att ha en viss tillskottsbelysning dygnet runt. Jag ser inte att de värper fler ägg per år, bara mer jämnt fördelat under året.
Jag har också färre skador på mina hönor än tidigare. Skador som uppstod då de (kanske en s.k. lågstatushöna) ramlade/blev skrämda/hoppade från pinnen i mörkret.

Ruggning och uppehåll i värpandet brukar de klara av bla.a. under sensommaren, trots det myckna naturliga ljus som då finns.

Och SOVER, det gör de även om det lyser en liten lampa i taket. Däremot så VÄCKS de inte av att en lampa tänds eller att jag kommer med ficklampan och lyser på dem vid stängningsdags.
Inte heller nån risk för att alla inte sitter på pinnen när lampan släcks och det blir mörkt.

Kan tilläggas att jag får 5-10 ägg per dag, året runt, från mina 20 hönor, något mindre under ruggningsperioderna och kanske något mer under försommaren. De som vill ruva får göra det, oavsett tid på året, även om jag föredrar sommarkycklingar ;), men jag ser det som ännu ett sätt för hönan att leva "naturligt" och att ruvningen och tiden efter kläckningen är en viktig viloperiod för hönan.

Så funkar det hos mig, och det funkar bra ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 17 nov-07 kl 10:34 »
Har ett 50-tal höns (inkl.tuppar), + 15 myskankor, och tänkte dels på kostnaden, visst, men en annan - och faktiskt den främsta orsaken är att jag köper säd direkt från kvarn bara ett par mil härifrån, och jag fick för mig att det rent av skulle vara hälsosammare för hönsen med DET fodret än det färdiga hönsfodret som det kanske finns både det ena och det andra i, vad gäller icke så nyttiga tillsatser,

Ja, lite nojjig är du nog allt ;)
Det "pådrivande" i färdigfodret är väl sammansatt näring för just värphöns :)
Just nu följer jag en "Gyllene medelväg", jag ger mina Blandsädskross tillsammans med värpkoncentrat från Svenska Foder, hönsen får nåt kul att greja med och dessutom kan jag vara säker på att dom får i sig vad dom behöver.
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

livssyn

« Svar #30 skrivet: 17 nov-07 kl 10:38 »
Mhm, okay, jag kanske är det... :-[
så även vad gäller djuren - så naturligt som möjligt, och tänktedå att förr fanns väl inget så´nt foder, och hönorna värpte väl ändå?...
Men okay, visst, du har säkert rätt...
Tack för svar i alla fall! :)

livssyn

« Svar #31 skrivet: 17 nov-07 kl 10:39 »
Hoppsan, hälften försvann visst; Jag skrev att min tanke var att försöka leva så naturligt som möjligt, och detsamma för djurens del...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 17 nov-07 kl 11:00 »
men googla lite så hittar du flera sidor där man skriver om det..... ;)

Och några exempel på såna sidor (seriösa) är ?

och tänktedå att förr fanns väl inget så´nt foder, och hönorna värpte väl ändå?...

Förr fick hönsen fiskrens och sill. Högprotein saker alltså   ;)
Jag föredrar torrthöns foder istället för stinkande fiskrens...  :D
« Senast ändrad: 17 nov-07 kl 11:03 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

amarantus

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 17 nov-07 kl 11:55 »
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN97-07/JIN97-07.HTM

Citat:
Sedan mer än 40 år tillbaka har man avlat hönsen för hög äggproduktion i burar. De har därigenom blivit genetiskt anpassade till burmiljön samtidigt som deras egenskaper av betydelse för anpassning till naturlig miljö försämrats på grund av att det inte varit något selektionstryck för sådana egenskaper. Dessa värphönor uppvisar därför som väntat en rad olika brister, när de prövas i system för ekologisk produktion. Exempel på sådana brister är en minskad benägenhet att lägga ägg i redet, ett svagt intresse för eget näringssök och hög känslighet för variationer i fodrets sammansättning. Den intensiva aveln för en hög äggproduktion har också gett en hög frekvens äggledarinflammationer och en svag uthållighet och livskraft i slutet av värpperioden. I samband med utvecklingen av mobila system och fritt foderval inom ekologisk hönsskötsel prövas flera av de märkeshybrider som finns på marknaden med avseende på lämpligheten för sitt ändamål. Citat slut:

En av konsekvenserna av Äggledarinflammation alltså "inte enbart" för att förtydliga för dig Grimla ;)

Orak inte tjöta om såhär naturliga saker som förebyggande hälsovård.....gör hur du vill och vi andra som vi tror är bra för djuren....du behöver inte ens leta efter motsatta påstående för det hjälper inte hönans slitna kloak som blir insprång för bakterier i sämsta fall! Ha en bra dag ;)

Hasse

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 17 nov-07 kl 12:43 »
Jag tycker det står att höns som är avlade för hög produktion samtidigt har blivit avlade för anlag till äggledarinflammation.
Det står inte att hög produktion ger äggledarinflammation.

Det behöver inte betyda att hobbyhöns får äggledarinflammation om de lägger många  ägg.

amarantus

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 17 nov-07 kl 12:49 »

Det behöver inte betyda att hobbyhöns får äggledarinflammation om de lägger många  ägg.

Det har jag aldrig sagt heller.....men de KAN få det lite lättare enligt en massa träffar om just Äggledarinflammation.
Så tjejen vad hon nu hette hade inte helt fel som Grimla påstod....
Men som Ulric säger: kanske de får det eller inte ;D

livssyn

« Svar #36 skrivet: 17 nov-07 kl 13:12 »
TACK, Amarantus! Känns skönt höra att jag kanske inte är helt ute och cyklar, i.a.f...
Jag kommer att försöka förbättra ljuset inne i hönshuset, dagtid, lampan som sitter där nu är tokigt placerad och det kan nog bli mycket bättre på den punkten...
men jag vill atthönsen ska få leva så naturligt som möjligt i övrigt, och sova i mörker, förutom att de har en julstjärna som lyser den här årstiden, dygnet runt... för trivseln ;)
Tack igen för engagemang och svar!
Ha en skön söndag, alla alternativnuare!
kram från eva.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Ordblind ?
« Svar #37 skrivet: 17 nov-07 kl 23:48 »
Så tjejen vad hon nu hette hade inte helt fel som Grila påstod....
Ja nu är det ju så här att Grimla ALDRIG påstått att någon har fel....
Läs ordentligt amarantus !!!  >:(
Jag har hela tiden frågat "vad källan till påståendet var".
Det är inte samma sak som att säga att någon har fel eller hur.

Artikeln handlade om värphönshybrider (eller som några här gillar att kalla dom "industrihöns")
I vanliga fall så framförs det att dom är såå avlade hit o dit och mest dit.
Så då undrar jag, hur den artikelns målgrupp dvs dessa bortavlade värphybriders svagheter.
Kan komma att vara överförbara på lantrashönsen då de anses vara så ursprungliga och oförstörda.
Och i tidigare diskussioner här "ojämförbara" med värphybriderna...  ;D

/Grimla
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 00:27 av Grimla »

Prosit

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 18 nov-07 kl 15:14 »
Nej det tycker inte jag du är ;) Jag vill inte heller driva mina för hårt. Jag tycker mina hönor är ett riktigt miljövänligt alternativ! Istället för att köpa massor av värpfoder (produktionsutsläpp och transportutsläpp) så får de matrester som annars skulle transporteras till sopstation (transportutsläpp och sopberg). I utbyte får jag ägg som jag annars skulle köpa i affären (transportutsläpp igen och produktionsutsläpp). Jag tror mina hönor lever längre och klarar eventuella strömavbrott eller foderbrist (vid ev slut på färdigfoder) om de får leva så naturligt som möjligt. Jag har dock en foderautomat i hönshuset med allfoder. Den behöver sällan fyllas på eftersom de bara äter av det om det inte finns någon annan mat. Denna foderautomat är bara för att jag inte ska vara tvungen att få fram matrester fast jag inte har några. Tänk att kunna köpa säd från kvarn intill! Låter suveränt! Inga transporter och du vet vad som finns i dina ägg! (Obs! Jag har ingen källa till detta utan det är mina egna åsikter  ;))
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

livssyn

« Svar #39 skrivet: 18 nov-07 kl 15:19 »
Tack för ditt svar!
Då känner jag mig stärkt i att jag inte är så helt fel ute ändå, då...
Då kör jag på enligt tidigare, för jag tänker precis lika som du angående hönsen..
Uppskattar svaret!
eva

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser