Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönorna värper inte???  (läst 10622 gånger)

purex

• Östergötland
Hönorna värper inte???
« skrivet: 16 nov-07 kl 18:56 »
Hej alla!
Jag har ca 50 hönor och det blir bara ca 5 ägg om dan??
Det har varit så dålig värpning nu i 3-4veckor. Vad ska jag göra för att få dom att börja värpa igen?

Nypålandet

Re:Hönorna värper inte???
« Svar #1 skrivet: 16 nov-07 kl 19:09 »
Ljus. Det är vinter. Dom behöver ljus.

purex

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 nov-07 kl 19:13 »
Jag har ljus på dagen inne i hönshuset...
Dom går även ute på dagen!

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 16 nov-07 kl 20:04 »
Prova att ge lite extra mycket mat, kanske majs och att ha ljuset tänt dygnet runt.
Jag har bytt ut havrekrosset mot krossad korn och hönsen verkar värpa bättre på det. Jag ger hälften färdigfoder och hälften kornkross plus de matrester som det blir. Till det går de ut under dagen, har ljuset tänt dygnet runt samt en värmelampa att kura in sig inunder. Det funkar på mina.
« Senast ändrad: 16 nov-07 kl 20:05 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 nov-07 kl 20:19 »
Men blir de inte stressade av att ha ljus på dygnet runt? Stackars den lågstatus höna som helatiden har de andra att se upp för! Och att aldrig få sova?

Jag tycker det är viktigt att de får göra ett uppehåll i värpandet så här på hösten så de kanske håller några år till och inte får äggledar inflamation mm. Det måste väl vara viktigt i ett alternativt sätt att hålla sina djur? Vad är annars "alternativt"?

Tänk dig själv att föda ett barn varenda dag året runt! :-X
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

annan

« Svar #5 skrivet: 16 nov-07 kl 20:32 »
Tänk dig själv att föda ett barn varenda dag året runt! :-X

ja eller åtminstonde ha ägglossning för jämnan ::)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 16 nov-07 kl 20:34 »
Dom behöver mer ljus än vad vi får i S på vinterhalvåret. 4-5 extratimmar blir bra.

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 16 nov-07 kl 20:40 »
Dom behöver mer ljus än vad vi får i S på vinterhalvåret. 4-5 extratimmar blir bra.
Ja men dygnet runt?!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 16 nov-07 kl 20:42 »
Ja men dygnet runt?!

Nej. Men ca 8 timmar per dag. Med ljus, inte bara skymning & gryning.

Nypålandet

« Svar #9 skrivet: 16 nov-07 kl 20:48 »
Och den vetenskapliga källan till detta hittar man vart ?

Finns nog inte... Men det känns bra att ge dom en brejk? Jag låter mina följa årstiden för att jag tror det är bra. Inget extraljus, inget särskild mat. Men jag inser att det bara är för att jag trpr det är bäst.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 16 nov-07 kl 20:54 »
Jag undrade vad källan till Prosits påstående att "hönsen skulle få äggledarinflamation av att värpa utan höstuppehåll" var?

Jag tycker det är viktigt att de får göra ett uppehåll i värpandet så här på hösten så de kanske håller några år till och inte får äggledar inflamation mm.

Jag ifrågasatte inte ditt agerande nypålandet.
« Senast ändrad: 16 nov-07 kl 20:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 nov-07 kl 21:02 »
Och den vetenskapliga källan...

;D Tycker nog inte jag behöver så micket vetenskapliga källor när jag uttrycker mina åsikter!!! Jag tycker nämligen att det är viktigt att mina hönor får göra uppehåll för jag tror att de håller längre då.

purex

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 16 nov-07 kl 21:05 »
Maten jag ger är kornkross, men jag fick höra från en gammal vis bonde. När han hade höns så gav han dom mycket hel havre och det värpte hönorna bra av.
Det där med ljuset så vet jag inte om det funkar så bra på mina hönor...dom ser ut att sitta upp på sina pinnar och sova när natten kommer iaf.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 16 nov-07 kl 21:09 »
;D Tycker nog inte jag behöver så micket vetenskapliga källor när jag uttrycker mina åsikter!!!

Det tycker jag!!! om du påstår något som att "höns får äggledarinflamation av att inte få höstuppehåll i värpningen"

så undrar man ju varifrån du fått den uppfattningen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Prosit

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 16 nov-07 kl 21:22 »
Den dag jag skriver en avhandling eller en vetenskaplig artikel ska jag skriva mina källor! Då får du granska! Nu skriver jag på ett diskussionsforum där jag tydligt skriver att jag tror att det är nyttigt för hönorna att göra uppehåll. Jag tycker det känns bra att ha mina hönor på ett "Alternativt" sätt. Med alternativt menar jag att ha hönsen som de var förr så att de håller länge och klarar sig även om elen tar slut och hönsfoder inte längre går att köpa.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 16 nov-07 kl 21:27 »
Nu ska du väl hålla dig till det du skrev.

Och det var inte alls att det var "din egen personliga uppfattning" att hönsen fick äggledarinflamation av att värpa på hösten.

Jag tycker det är viktigt att de får göra ett uppehåll i värpandet så här på hösten så de kanske håller några år till och inte får äggledar inflamation mm.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 nov-07 kl 21:41 »
Petimeter jämväl utedassmarodör Eriksson här! Helenan skrev ordagrant att hönsen:

kanske håller några år till och inte får äggledar inflamation

Nyckelordet är kanske.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 16 nov-07 kl 21:47 »
Näää nyckelordet är inte

kanske håller några år till och inte får äggledar inflamation

amarantus

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 nov-07 kl 22:21 »

Det är visst bra för hönsen att få vila! Hos högproducerande höns belastas äggledarna och blir känsligare för bakterier från ströet, som i sin tur ger Äggledarinflammation- Salpingit.

Så risken ökar allt........... ;) därmed inte sagt att alla får det 8)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #19 skrivet: 16 nov-07 kl 22:24 »
Hej hå  vad detta ämne blev laddat!!!!
Tat lugnt!!!!....................ALLA där ute!!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser