Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klara kalven  (läst 3475 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Klara kalven
« skrivet: 15 nov-07 kl 00:16 »
Jag är inte direkt bekymrad över kalven som förlorade sin moder häromdagen. Han är snart 4 veckor.

Han dricker inte mycket mjökersättning. Får i honom en liter morgon och kväll. Enligt texten på kalversättningen ska han ha 2X3 varje dag.

Ser honom äta hö och dricker. Han idisslar. Han ser pigg och frisk ut. Ögonen ser friska ut med. Kroppsligen ser han bra ut. Inte insjunken eller se. Han springer och hoppar som en kalv ska göra. Han umgås och busar med de andra kalvarna.

Men han dricker inte så mycket av mjölkersättningen. Första dagen då hans moder låg död, drack han 3 liter på kort stund men efter det så dricker han bara nån liter. Jag båder ger flaska och han dricker ur hinken.

Ska jag nöja mig med det? Kan inte tvinga honom dricka om han inte vill.

Hmm, Rosa. Kan du vägleda mig ???

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Anna Ho

• Östergötland
Re:Klara kalven
« Svar #1 skrivet: 15 nov-07 kl 00:46 »
Kan vara så att han helt enkelt äter så mycket annat så att han inte är hungrig på mer mjölers., eller så tjuvtuttar han på nån annan kossa.

Så länge han verkar pigg och ser pigg ut och är bra i magen tror jag inte ni behöver oroa er.

Vi har kalvar som nästan helt slutat dricka mjölk vid fyra fem veckors ålder, de har valt det själva alltså och det har funkat bra iaf, bara de fåt annat bra foder att äta.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

christine

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-07 kl 13:39 »
I morse var han så hungrig att han drack nästan alla 3 litrar. Nu är han ute med de andra och busar i snön. Mamma såg honom gå med sin pappa ute i snön.

Det är som du säger Anna Ho att han tjuvtuttar nog en och annan ko. Det är roligt se att de andra bryr sig om honom. Så helt ensam är han ju inte.

Man är ju bara lite orolig. Någon sån erfarenhet har jag ju inte. Men det är också inspirerande att lära sig något nytt. Det är det som gör jobbet spännande också.  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 nov-07 kl 16:16 »
Håller med Anna det kan vara så att han tjuvdiar någon annan ko.

Men... det är vågat att lita på att det är så, dessutom så är det inte säkert att han lyckas med det konststycket varje dag.

Har du kalvgömma med kalvfoder som han kan gå in i och äta?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-07 kl 17:03 »
Men... det är vågat att lita på att det är så, dessutom så är det inte säkert att han lyckas med det konststycket varje dag.

Nää, precis, så fortsätt erbjuda honom ersättning ett bra tag till.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 15 nov-07 kl 17:22 »
Håller med Anna det kan vara så att han tjuvdiar någon annan ko.

Har du kalvgömma med kalvfoder som han kan gå in i och äta?

Mvh Rosa

Jo, jag har en kalvgömma som han är van vid sen födseln. Han får kalversättning morgon, eftermiddag och kväll. Han dricker inte mycket varje gång. En liter eller 2. Mest dricker han på morgonen.

Han har smakat på kraftfodret "Talang", tack och lov.

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 22:14 »
Egon som han heter äter och mår bra. Har sett honom tjuvdricka från de andra korna när de står och äter vid foderhäckarna.  ;D

En morgon stod han och försökte tjuvdricka från sin pappa Jopal, passade på att ge honom mjölkersättning samtidigt, så har jag gjort flera gånger och det går bra det med. Men mest glad är jag att han lyckas dricka riktig mjölk från korna.

Den första tiden hade jag honom instängd i kalvgömman på natten pga jag var osäker om de andra korna skulle göra honom illa. Men det gör de inte. Han är med dom på dagarna, äter hö, får lite fostran osv. Riktigt stimulerande att se, även om han kan se lite vilsen ut ibland så hänger han med.  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 22:53 »
Tänk så olika det kan vara.

Jag blir jättearg när jag upptäcker att jag har tjuvdiande kalvar.
Dom är en väldig smittspridningsrisk. Om någon av korna har aureus så kan de där tjuvdiande kalvarna sprida det till flera kor  >:(  En äkta mardröm..

Dessutom blir det en belastning för korna att mata en extra kalv speciellt när det är vinter, och dom brukar tappa hull väldigt om dom har vinterkalvar ialla fall.  :-\

/Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 29 nov-07 kl 01:17 »
De tjuvdiande kalvar vi har haft diar oftast på flera olika kor, inte en enda, och så verkar det ju vara i det här fallet också. Det har då inte synts på deras hull, skillnad om en det är en enda ko som får föda två. Man får ju fodra därefter, och hålla koll på om någon börjar falla ur.

Och ska man undvika smittspridning och bakterier (för aureus är väl en bakterie?) helt och hållet så får man ju hålla varje ko för sig själv....  :P

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 29 nov-07 kl 03:07 »
Fast på dikor i December som ska äta ensilage och gå med kalv i snön brukar hullet bli typ skelett....
(kraftfoder går ju inte att utfodra (tja går går väl men det brukar de äldre ranghöga korna ta så....i praktiken fungerar det ju inte)

Vi skiljer numer av kalvar som föds på hösten vid 12v. just för att inte ha några kalvar med korna efter 1 Oktober...

Jo aureus är en bakterie som inte går att behandla bort.
Jag kollar stenhårt korna efter kalvning och sen de som man kan misstänka ha/ha haft juverinf under betessäsongen. De slaktas om de har aureus.. jag gillar inte 2-spenta eller 1-spenta kor, som det ofta blir efter en aureus historia.

Men jag är väll för petig med mina kors hälsa antar jag  ;D  :-[   :P
Mvh Rosa

Mjölkkor med aureus mjölkar man ju sist, så att man inte använder mjölkagregatet till någon annan ko just för ev. smittrisk, och sen går dom till slakt.

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 29 nov-07 kl 04:01 »
Vi har ett litet gäng kor med kalv som går ute under vintern, med ligghall och fri tillgång på ensilage. Det är kor som av olika anledningar inte fungerar så bra att ha inne; kan vara att de har horn eller är väldigt stora. För köttets skull vill vi ha några som kalvar under sommaren/hösten också, och då passar det bra att de går ute med sina kalvar. De håller sig i fint hull hela vintern, vi har inte haft några problem med avmagring.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 29 nov-07 kl 08:40 »
Egon som han heter äter och mår bra. Har sett honom tjuvdricka från de andra korna när de står och äter vid foderhäckarna.  ;D

En morgon stod han och försökte tjuvdricka från sin pappa Jopal, passade på att ge honom mjölkersättning samtidigt, så har jag gjort flera gånger och det går bra det med. Men mest glad är jag att han lyckas dricka riktig mjölk från korna.

Den första tiden hade jag honom instängd i kalvgömman på natten pga jag var osäker om de andra korna skulle göra honom illa. Men det gör de inte. Han är med dom på dagarna, äter hö, får lite fostran osv. Riktigt stimulerande att se, även om han kan se lite vilsen ut ibland så hänger han med.  :)

Härligt att hör att "lille" Egon mår bra, jag har tänkt på er och undrat.

Tack för rapporten !! ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 29 nov-07 kl 11:55 »
För köttets skull vill vi ha några som kalvar under sommaren/hösten också, och då passar det bra att de går ute med sina kalvar. De håller sig i fint hull hela vintern, vi har inte haft några problem med avmagring.
Lite O.T nu men....
Glömde skriva att hullet beror ju på flera andra orsaker också.
Ingen ko med Hereford-inslag magrar ju av  ;D där finns det fett..
och inte heller de kor som mjölkar väldigt lite..

Dessutom är ju allt man säger/tycker är subjektivt som vanligt,
vad tycker jag är en mager ko -vad den andre är en mager ko.
Allt man pratar om blir ju så "odefinierat" på forum,
som här dessutom inte kan åskådliggöras som IRL.

När slaktar ni dom sent höstfödda kalvarna ?
Jag tycker dom blir väldigt sena att få klara i vikt  :-\
(ännu en gång ett subjektivt uttryck "klara"  ;D
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 09:16 av Rosa »

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 29 nov-07 kl 14:20 »
Våra höstfödda slaktar vi när de kommit upp i slaktvikt dvs det blir väl vårvintern 2009 så det får en sommar med grönbete.

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 29 nov-07 kl 23:51 »
Jag lovar dig Rosa, i vår lagård finns inga magra kor -  däremot några som är lite väl tjocka.  :-[ (Vilket ju inte är bra heller, för den delen.)

Vi är inte så beroende av att få dem klara "i tid", eftersom vi säljer till privatpersoner också. Då rättar vi helt enkelt slakttidpunkten efter det. Jämför man de kalvarna med de som varit inne i lagården under vintern tycker jag utekalvarna ser mer välmusklade och harmoniska ut i kroppen.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:hull
« Svar #15 skrivet: 29 nov-07 kl 23:59 »
Jag vill inte ha kalvar ute alls på vintern men då ska man ju komma ihåg att vi har kallt på vintern... neremot -30 ibland.

Men jag kanske har stora krav på tillväxt  :-[
Väger dom inte 380 kg ock klassar E på 17 mån trots att dom är Ekologiska,
så tycker jag att det är skit!  ;D
Det gäller att piska sig själv mot stjärnorna  ;D

Mvh Rosa

PS 1:a kalvaren Suzette får visa ett i mitt tycke normal hull  :)
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 09:13 av Rosa »

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 30 nov-07 kl 03:27 »
-30! Fy för den lede!  :o

christine

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 01 dec-07 kl 22:28 »
En liten bild på Egon vore på sin plats. :-[

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 02 dec-07 kl 01:08 »
Sååå fiiiiiin  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser