Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installera vattenburen värme själv  (läst 22621 gånger)

GTA

• CorvetteGTA
Installera vattenburen värme själv
« skrivet: 13 nov-07 kl 14:25 »
Har idag direktverkande el & funderar på vedeldning med vattenburen värme. Har kollat med grannarna som har detta & prislappen på deras ligger runt 90-100kkr. Kan man komma billigare undan om man gör själv av begangnade saker.

Hur funkar det egentligen.  är det inte bara så att man behöver:

Vedpanna för varmvatten
expantionskärl
cirkualtionspump x2
ackumulatortank (med elpatron då man inte hinner elda.)
radiatorer & rör.

Liten enkel skiss om hur jag tror det funkar.
http://213.226.104.112/Temp/varme.GIF

Man måste tillsätta kallvatten ifall det blir för varmt. men var ska man sätta in shunten?? om man tar in kallvatten så måste man ju ta ut det igen annars blir det för fullt.  hur gör man detta?

Hoppas på hjälp då jag kanske är helt ute & cyklar.

/MJ

Hasse

• Gäst
Re:Installera vattenburen värme själv
« Svar #1 skrivet: 13 nov-07 kl 14:30 »

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 13 nov-07 kl 15:53 »
Korrekt! Det är "det enda"  :-X du behöver!
Alla hemmarörkrökares bibel: Katalogen från Rinkaby Rör
http://www.rinkabyror.se
I mitt välisolerade hus fungerar det med luftvärme (en radiator men många luftrör)
http://www.flaktwoods.com/169/6457/2/a42b2fed-3ccb-4329-b59a-d1d441c78096
Att dra rör är inte så svårt, bara man har rätt grejer och tålamod. Tänk på att inte bygga in några dolda skarvar!!!!!!!
Undvik begagnade delar. Det blir enklare så. Skrotpriserna är höga nu, så begagnatpriserna följer med uppåt.
« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 15:54 av Anders G. »

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-07 kl 23:40 »
Ja jag skulle inte använda gamla delar. Dessa är oftast något igenslammade.

Reglering:
Man skall absolut inte fylla system med nytt vatten oftare än nödvändigt. Systemet skall vara slutet så att allt syre förbrukas och ärg/rostangrepp upphör. Fylls systemet på ofta rostar det snabbt upp.

Tekniken är så att man låter returvattnet från elementen blandas med lagom mycket vatten från pannan så rätt temperatur nås innan det går tillbaka ut. Det görs med en trevägsventil som kallas shuntventil.

Däremot så kan man med fördel använda en blandventil som blandar in kallt vatten till tappvarmvattnet. Precis som i duschen. Här vinner man på att då kan pannan ha betydligt högre temperatur, låt säga 90grader, medans man aldrig skall ha mer än 60° ut i kranarna på grund av risken för bränskador. Är pannan liten så får man ut mer liter varmvatten än om man skulle ta varmvattnet enbart från pannan.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Stråtjära

• Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
« Svar #4 skrivet: 14 nov-07 kl 09:51 »
Skulle jag göra nytt idag skulle jag nog köpa presskopplingar o koppar rör, montera ihop allt och passa in. Sen är det bara att hyra maskinen för en dag eller fler och pressa alla kopplingar, perfekt för hemma fixaren. Jag vet en som t.o.m. köpte maskinen själv och spara en massa pengar, går ju sälja vidare efteråt.

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 14 nov-07 kl 11:06 »

Däremot så kan man med fördel använda en blandventil som blandar in kallt vatten till tappvarmvattnet.

Byggnorm. Tappvarmvattnet SKALL ha temperaturbegränsare, som skållningsskydd.  Inget nytt påfund, minst 30 år.

Bygg gärna själv, krök rören och löd, men någon kompetent konstruktör skall rita ihop systemet.

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #6 skrivet: 15 nov-07 kl 08:03 »
tack för svaren.  Men måste man löda ihop rören? kan man inte skruva ihop?

vilde

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 nov-07 kl 00:37 »
tack för svaren.  Men måste man löda ihop rören? kan man inte skruva ihop?
Det blir väldigt dyrt med skruv/klämkopplingar, cet är mycket billigare att löda eller använda de moderna pressverktygen.

Jag har lagt in allt själv och allt är köpt på Rinkaby Rör, nu bor jag ju hyfsat nära Rinkaby så jag har kunnat köra dit och hämta vad jag behöver och sedan lämnat tillbaks det jag inte använder och på vissa skrymmande grejor får man rabatt om man hämtar själv.

Om jag skulle göra om det idag skulle jag nog satsat på energiglas i alla fönster, då slipper man kallras och behöver inte placera radiatorer under alla fönster. På det viset blir man friare i placeringen av radiatorerna och kan troligen (beroende på husets planlösning) göra en kortare rördragning och kanske färre radiatorer. Det sägs också att man lätt kan sänka komforttemperaturen ett par grader om man inte har kallras från fönstren, då kan man spara bränsle.

Sen undrar jag lite över din idé om att trycka in kallvatten i pannan om det blir för varmt, antingen är det som några andra skrivit tidigare att du inte förstått det här med shuntning ordentligt eller har du hör talas om att ett sätt att gardera sig mot kokning i en vedpanna är att använda en ventil med termostat som automatiskt öppnar och låter kallvatten komma in i panna om den blir för varmt, det sistnämnda kan vara en korrekt lösning men det är bara en nödåtgärd om exempelvis strömmen går och cirkulationspumparna stannar. Det finns andra lösningar på det problemet som att exempelvis ha någon sorts reservkraft, typ batteribackup till cirkulationspumparna.

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #8 skrivet: 16 nov-07 kl 08:22 »
Tack igen.

gjorde en tankevurpa med shunten. naturligt vis ska man ha från vattnet från elementen som blandvatten

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 nov-07 kl 09:02 »
ett sätt att gardera sig mot kokning i en vedpanna är att använda en ventil med termostat som automatiskt öppnar och låter kallvatten komma in i panna om den blir för varmt,

Undrar om inte detta är ett krav om man har slutet system (inget öppet expansionkärl).
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Anders G.

• -
« Svar #10 skrivet: 18 nov-07 kl 17:37 »
...Undrar om inte detta är ett krav ...).

Jo, så är det. På så sätt är det enklare med ett öppet kärl, om man har plats på vinden.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 22 nov-07 kl 12:37 »
Maken satte in vattenburen värme i hela huset, 270 kvadrat (här fanns ingenting mer än kakelugnar när vi köpte.)
Basen är en vedpanna som står i källaren samt acc.tankar på tot. 1000 liter (planer finns på ytterl. 500 liter).
Alla kopplingar lödades, till stor del pga ett hutlöst pris på skruvkopplingar.

Just nu "pysslar" han med att docka på en luft-vattenvärmepump på systemet.

Han hälsar att du gärna kan pm:a honom(på min pm) om du har frågor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Stråtjära

• Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
« Svar #12 skrivet: 23 nov-07 kl 11:07 »
Acktank volymen bör vara 10 liter per kvadrat uppvärmd yta. Vi håller på att rusta och har halva systemet klart och fungerande. Ska värma 240 kvm och kommer att ha 2000 liter (lite i underkant alltså) men får se om vi får plats med mera och om det behövs.

andtol

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 nov-07 kl 17:35 »
Hur mycket får man göra själv? Vad gäller för försäkring etc vid vattenskada om det visar sig att man gjort fel i någon koppling etc?

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #14 skrivet: 29 nov-07 kl 11:00 »
anette i bugared:   tackar.!   blir nog till sommaren eller hösten.

imze

• Brors
« Svar #15 skrivet: 29 nov-07 kl 14:49 »
Räkna med att alla kopplingar och bussningar och fnussningar och nipplar och fipplar nästan kostar mer än vedpannan :o
(imze som just nu håller på med systeminstallationen och baxnar över allt extra som behövs*

jonnie6

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 dec-07 kl 16:45 »
Jag var helt inne på att mickla ihop värmesystemet själv men hade "turen" att hitta en farbror som hade kunskap och tid och inte jättedyr. Har nu insett att det är mer att tänka på än man tror. Jag är ganska säker på att jag hade lyckats själv men det hade inte blivit fullt så bra, inte lika snyggt och tagit väldigt lång tid.

Teknikern

« Svar #17 skrivet: 11 dec-07 kl 13:20 »
Jag har byggt hela mitt värmesystem själv och här finns inte en enda ny pinal förutom shunt och shuntstyrning från Rinkaby och sen radiatortermostaterna förstås.

Färdiga kopplingar används inte, här kragas rören och löds och även t-koppligarna löds rör-på-rör som man gjorde på 60-talet och det blir f*n så mycket snyggare och bättre än färdigköpt. Rören kommer från en hyreshusrivning, det är kall och varmvattenstammarna.

Acctankarna är på 3000 + 1000 liter, den första är en skrotad elberedare från en gruva och den andra kom med pannan som är keramikfordrad och förstås- begagnad den också

Även keramiken i pannan är utbytt mot hemgjutna block.  ;D

Hela alltet gick nog på en 12,000 spänn och då står helvedspannan för 8,000 med 1000-literstanken till, flispannan var gratis och fliseldningsstyrningen gick på 500, lite reservdelar till flismatningen 1500 och resten är shunt och radiatortermostater plus gas och lod. ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 11 dec-07 kl 16:34 »
Teknikern ... imponerande installation !!!! *dreglar*

Men du tillhör kanske inte kategorin "glada amatörer" som vi andra stackare ...

Teknikern

« Svar #19 skrivet: 14 dec-07 kl 15:52 »
Jag var väl glad amatör i början jag också, men med logiskt tänkande och en massa lektyr från bibblan och på nätet klarar man vad som helst. Visst har jag också gjort mina misstag men inget värre än att det gick att rätta till det hela. Kunskap kan man läsa sig till, handlaget övar man sig till och det finns inget "rätt" eller "fel",bara olika sätt att lösa samma problem på.

Med sunt förnuft, riktiga redskap och ett väldigt gott självförtroende uträttar man precis vad som helst.

*Framgång är konsten att göra misstag när ingen ser det*  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser