Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorgrävare, fördelar/nackdelar?  (läst 26562 gånger)

louise

• Gäst
Traktorgrävare, fördelar/nackdelar?
« skrivet: 12 nov-07 kl 10:40 »
Funderar på att köpa en traktorgrävare, gräva allt jag behöver på gården och sedan sälja den.

Traktorgrävare för att det verkar vara den billigaste typen av grävmaskin. Men som vanligt när man ska köpa nåt uppstår tusen miljoner frågor:

-Rimligt pris för en som inte är alldeles trasig?
-Säljbarheten sedan? Tycker de ligger lågt i pris jämfört med andra grävmaskiner, vad är haken?
-Förstör de marken mer än andra? De ser liksom så tunga å klumpiga ut.
- Begränsingar i användningen? Nåt man inte kan ha den till? Det jag ska göra är att gräva dräningar längs huset och ladan, ute i åkrarna, gräva för vatten och avlopp och bygga en kräftdamm.
- Jag har aldrig kört nån som helst grävmaskin, vad ska man tänka på?

Fridolf2

• Gäst
Re:Traktorgrävare, fördelar/nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-07 kl 11:31 »
Just nu verkar det finnas ett visst överskott om man tittar på Blocket, många gör ju just så, köper en och gräver sitt och sen säljer vidare.
Men det är ju inget självklart val, visst springer det lätt iväg om du lejer in folk, särskilt den där dammen låter lite kostnadskrävande... :o
För jag tycker nog att 70 000 är det minsta du ska betala för en maskin, det finns några just nu i den prisklassen som verkar bra. En billigare kan ju gå men förutsätter att du kan meka en hel del själv..hur känns det? ??? För ska du lämna in en gammal maskin på reparation så kommer det att kosta en hel del rätt snart..och sönder går dom, det är bara så. I övrigt skulle det väl gå fint att gräva dina olika projekt med en traktorgrävare, börja en bit från huset bara när du övar.... ::) ;)

davidB

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 nov-07 kl 17:05 »
Det beror även på vad du har för mark.
kan va ganska lätt att köra fast.
fyrhjulsdrift är bra.
Hyrde en minigrävare en helg, var ganska smidigt. fördelen är väl att man kan ta ett grävtag snurra 180 grader och lägga det där. En grävare har väl ungefär 45 graders vinkling innan man måste flytta hela maskinen.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 12 nov-07 kl 17:56 »
Bakhjulsdrift räcker utmärkt för de flesta behov.
Jag lejde en kille med en Hymas-grävare att dika mossodlingar en gång.
Traktorn hängde ofta på underredet men han släpade sig framåt/bakåt med hjälp av skopan.
Man kan i princip alltid gräva sig loss om man fastnar, utom i gungfly.
Dom är bra för snöröjning också, och för att lyfta och flytta tunga saker.
Kolla att det inte rinner olja vid hydraulkolvar och -slangar.
Testa hydraulpumpen genom att gräva i hård mark, lyfta traktorbakänden med skopan osv.
Lyssna efter missljud.
Grundtips: ta med nån som kan grävare vid ev affär.
"Risken" är att du inte vill sälja den om du hittar ett bra exemplar, dom är så användbara.
« Senast ändrad: 12 nov-07 kl 19:01 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

AndersT

« Svar #4 skrivet: 12 nov-07 kl 18:54 »
Håller med Zeke´s råd om att ta med någon som kan grävare, och be henne/honom att lära dig gräva, inte helt lätt att lära sig själv...

trädman

« Svar #5 skrivet: 12 nov-07 kl 18:56 »
Traktorgrävare har fördelen att vara väldigt universella. Det går att röja snö, lasta pallar, lasta hjälpligt och naturligtvis gräva. Nackdelen är att de inte är särskilt bra på något av detta och är klumpiga.

Vill man i huvudsak gräva och inte behöver förflytta sig några nämnvärda sträckor skulle jag välja en liten (ca 5t) bandgrävmaskin. Det finns mängder av begagnade till hyggliga priser. Jämför man priset på gamla BM traktorgrävare och små bandmaskiner får man betydligt yngre och fräschare maskin om man köper en bandgrävare. Det är lika lätt/svårt att gräva med båda men att förflytta sig och flytta massor är enklare med en bandgrävare eftersom de är runtomsvängande och banden ger bra bärighet. Kolla på mascus.se, maskinnet.se eller Blocket

Ursus

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-07 kl 21:09 »
Annars kan man skaffa sig ett grävaggregat för 3-punktslyften till vanliga traktorn. Betydligt billigare än att köpa en hel grävmaskin. Den bör väl inte förlora så mycket i värde efter en sommars användning.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 nov-07 kl 21:12 »
Ska kolla bandgrävare också, men fick för mig de var enormt mycket dyrare. Men tack för tipsen!

Det där med att hyra kanske inte är så dumt.. Så behöver jag inte riskera att sitta med en maskin som jag bara måste sälja, för råd att behålla den har jag inte.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 nov-07 kl 10:44 »
Lollo, försök få möjlighet att testköra en maskin innan du funderar vidare på att hyra eller köpa. Det är inte så lätt att gräva som man kanske tror, inte som att köra traktor eller bil precis.

Om du inte kan köra maskin från början så tror att du har igen oerhört mycket på att hyra in den hjälp du behöver. Och då menar jag inte grannen med skopa på traktorn utan en riktig entreprenadfirma som förhoppningsvis även lämnar garantier på jobbet. För dräneringsarbetena är väl en mindre maskin lämplig, kanske till och med en minigrävare. För avlopp (3-kammarbrunn?) och kräftdamm en (större) larvare. Mycket går förlorat på att använda fel maskin till fel jobb.

Min spontana gissning är att det nog tar i runda svängar 5 arbetsdagar att gräva upp det du vill, därtill kommer igenfyllnad typ 1-2 dagar. En bra entreprenör har både stora och små maskiner och byter maskin vid behov. Räkna med en timkostnad på mellan 600 och 1200 + moms beroende på maskinstorlek. Räkna med att om du som oerfaren skall göra jobbet så tar det nog minst 10 gånger längre tid eftersom du skall lära dig hantera maskinen också!

(Mitt uttalande är baserat på de schaktarbeten jag låtit utföra i jobbet de senaste 10 åren, totalt närmare 1000 dagsverken maskintid med alltifrån små minigrävare till STORA bandare)
« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 10:44 av leifhh »

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 nov-07 kl 19:52 »
Det var märkligt billigt och fort.. Har för mig att bara för nya vattenledningar från en ny brunn skulle grävkostnaden hamna på nåt.. var det 10 eller 20000.. eller nåt..

Pratade med nån firma som hyr ut maskiner där lrf ger rabatt och de trodde att det var rätt ok att lära sig köra på en dag, men att man skulle låta bli att försöka sig på områden där det lutade, även små lutningar.

Men vad är det för grävaggregat till trepunkten?! Låter som nåt för mig!
« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 19:52 av Lollo »

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 nov-07 kl 23:55 »
http://www.blocket.se/vi/14075961.htm?ca=17_s

T.ex...... men detta är troligen sålt, är ju hopplöst på Blocket, men skriv in grävaggregat och sök på så kommer det upp mängder...

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 nov-07 kl 08:13 »
Det var märkligt billigt och fort.. Har för mig att bara för nya vattenledningar från en ny brunn skulle grävkostnaden hamna på nåt.. var det 10 eller 20000.. eller nåt..

Det krävs att man hittar rätt gubbe och rätt maskin för det specifika jobbet. Räkne-exempel 1000 kr/timme + moms ger ju 1250 kr/timme, och om gubben jobbar i 1 dag med brunnen och ledningarna blir det 10.000 kr, 2 dagar 20.000 kr. Igenfyllnad tillkommer.

Glömde säga att framkörningsavgift tillkommer, jag brukar när jag budgeterar projekt schablonmässigt räkna med 1000 kr/timme, en timme dit och en timme tillbaka...

Pratade med nån firma som hyr ut maskiner där lrf ger rabatt och de trodde att det var rätt ok att lära sig köra på en dag, men att man skulle låta bli att försöka sig på områden där det lutade, även små lutningar.

Jag anlitar aldrig en maskinist som just har gått ut maskinlinjen på gymnasiet, de är inte tillräckligt duktiga ännu (nej, jag skulle inte våga låta en nybörjare gräva invid mitt hus, men vi är ju alla olika riskbenägna).... Jag anlitar helst gubbs med minst 5 års erfarenhet. Självklart säger uthyraren att det är lätt att köra maskin, han vill ju hyra ut en maskin det är det han lever på  ;)

Det jag tror är bland det absolut viktigaste när man lejer in en grävare är att man vet EXAKT vad man vill ha gjort. Man skall gärna ha stakat ut / sprayat alla sträckningar som skall grävas INNAN arbetet sätter igång. Man skall ha funderat på var massor skall läggas, man skall fundera lite på hur maskinen kan ta sig fram mellan schakten när man har grävt så att den inte behöver köra en massa i onödan, för det tar tid och kostar pengar.

Sedan kom jag på en sak.... Finns det inte ett naturbruksgymnasie i närheten av där du bor????? Kolla om inte de kan göra delar av arbetet som utbildning, t.ex. kräftdammen och dräneringen av dina gärden. Det är ju jobb som de säkert behöver öva på och då kanske du kan få dem gjorda till en lägre penning. Husdränering, vattenledning, brunn låter du ett proffs göra.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 nov-07 kl 09:03 »
Nä.. jag ser allt att kostnaderna springer iväg med framkörningar och allt vad det är. Att arbeta själv och dessutom lära mig köra grävmaskin sparar både kontanter och är en utbildningsinvestering för mig.

Har räknat ut att jag behöver ca 200 meter dränering, ett avlopp, en brunn och en kräftdamm. En traktorgrävare för 80000 ger alltså 80 köpta arbetstimmar av professionell grävare, två veckor. Det skulle han/hon väl behöva gissar jag och jag blir 80000 kronor fattigare. Lägger jag pengar på maskin får jag tillbaka nästan alla pengarna+utbildning i att köra grävmaskin.
« Senast ändrad: 14 nov-07 kl 09:03 av Lollo »

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 nov-07 kl 09:05 »
Kom på en annan sak.... Vet du hur kablarna går på din mark? Jag lovar att du inte vill stå med en avgrävd rikstelekabel framför dig.....
http://www.kabelanvisning.se/kabelanvisningnew/default.asp

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 nov-07 kl 17:30 »
Haha, nej det skulle inte va så kul! Tack för tips, får kolla det innan, men har kanske någorlunda pejl på det.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 nov-07 kl 12:02 »
Oja, det är inte minsta besvärligt att få ut en gubnbe som visar var kablarna finns  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

leifhh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 nov-07 kl 12:29 »
Oja, det är inte minsta besvärligt att få ut en gubnbe som visar var kablarna finns  ;D

Den avreglerade elmarknaden är för djävlig. Man måste veta vilket bolag det är som äger ledningarna just i det området där man skall ge sig in (inte ens tekniska kontoret/ motsv på kommunerna brukar ha full koll på detta).... Infon på kabelanvisningssidan stämmer inte hundraprocentigt, men är en första ingång. Sedan att bolagen helst vill ha en karta på FAX innan de säger bu eller bä gör inte saker och ting lättare.

Har man någon vecka på sig innan man gräver så brukar man hinna fixa en visning i alla fall....

Kan för övrigt nämna att det går en nedgrävt teleledning över min mark, en ledning som det inte fanns uppgifter om servitut på när jag köpte stället  >:(    

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 15 nov-07 kl 13:06 »
Då har vi haft tur då. Har bara ringt vår el-leverantör o sagt att nu är det bråttom,vi ska gräva NU och då har det kommit gubbar utan problem.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

annan

« Svar #18 skrivet: 15 nov-07 kl 17:16 »
ja det är ju lättare för kabelfolket att komma ut innan nåt är av...men dom blir ju trevligare om man säger att man skall grava om en vecka och inte om en timme...
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser