Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När allt bara är fruset...  (läst 1137 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
När allt bara är fruset...
« skrivet: 11 nov-07 kl 13:37 »
Hej.

Ni som haft utekaniner några vintrar innan - hur har nu gjort? Idag har jag hackat mig gul och blå och tillslut har jag fått rent i burarna. Idag är det ändå bara nån liten minusgrad.

Hur gör man sen? Om jag bara lägger på strö och halm så kommer takhöjden tillslut bli minimal... hahahaha.

/K
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:När allt bara är fruset...
« Svar #1 skrivet: 11 nov-07 kl 14:41 »
jag har inte haft nångra kaniner i uteburar under vintern, utan kan bara koppla detta till när jaghade hästar när jag var mindre. då skulle vi inte mocka ut skiten ur boxaran utan bara ströa ovanpå för att behålla värmen. När det gäller kaniner så får man väl mocka rejält nån gång /månade eller nåt för att de ska behålla värmen och sen måste man ju "reducera" takhöjden*haha*
I min ungbox så rä det ganska tjcok lager med halm och när alla ungar är sålda så ska jag mocka ut det sista för att göra rent så avlehonorna kan var där. Många tillsamamns ger väme och ananrs får kansen skiten värma.....
det är väl viktigt att kainerna har gott om halm när de är så kallt, så de ha bädda gött och ha något att göra under dagarna så att de inte bara sitter och fryser...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 nov-07 kl 16:46 »
Det blir mycket hackande  :P

Jag brukar ta bort det värsta, oftast är det inte helfruset i bajshörnan.
Passar på att storstäda när temperaturen kryper över nollan.
Landsflykting i storstan...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 nov-07 kl 17:05 »
Spetsig grävspade. Så hårt fruset att man inte rår på det med en sådan brukar det inte bli några längre perioder. Man får ta det vackert bara så inte buren skadas.

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 nov-07 kl 18:24 »
Vi hackar också för glatta livet. :)

Men det är svårt att göra riktigt rent på vintern...

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #5 skrivet: 11 nov-07 kl 23:13 »
förra vintern höll jag på att bli tokig!
jag hackade med stämjärn!
i år har jag vanliga inneburar med plast botten!
så i går när jag gjorde rent och det var kallt och fruset, tog jag plast botten till skottkärran och vände den upp o ner o allt bara föll ut som en enda kaka!
vad lätt det va!
det är nästan så jag bara vill ha sådana sorts burar!!!
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Suzniz

« Svar #6 skrivet: 12 nov-07 kl 17:43 »
Pappa har varit kaninuppfödare sedan tonåren men slutade för 6 år sedan eller så. Jag vet att han bara ströade ovanpå och tog bort det som gick och så storstädade han när det var töväder. När det gäller vattenskålar, brukar jag ha flara att buta med och ta in i värmen så de tinar emellan. Pappa lade alltid in snö som de åt när det fanns snö.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #7 skrivet: 13 nov-07 kl 16:47 »
Hej hej.
Tack för era svar. Jo en himla massa halm och hö knör jag in i burarna så fryser gör de inte. Jag har ju hört talas om djupströbädd. Jag har spån allrla längst ner i botten, det är den ihop med kiss som fryser. Men som sagt, än så länge så hackar jag ....

ha det
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser