Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skorv på potatis.  (läst 4020 gånger)

hustran

skorv på potatis.
« skrivet: 11 nov-07 kl 08:26 »
I vårt potatisland får potatisen skorv. Har hört att har med ph värdet, är det så? Vill gärna åtgärda innan nästa säsong, aska eller inte. Har fått några nya spännande potatisar som jag hoppas klara som sättpotatis. Vill slippa skorv på dem.

Pirum

• -
Re:skorv på potatis.
« Svar #1 skrivet: 12 nov-07 kl 20:31 »
Inte aska. Absolut inte aska. Skorv gynnas av 'högt' pH, samt torka.

För övrigt har jag inga bra sätt att rekommendera för att göra jorden surare på ett 'naturligt' sätt. Jag har funderat lite grand på ekblad, granbarr, etc, men inte kommit mig för att kolla det noggrannare.

hustran

« Svar #2 skrivet: 13 nov-07 kl 08:22 »
Tack för svaret, då är nog skorven mitt fel. Brukar strö askan från spisen i landet. Hur 17 gör jag nu då?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 nov-07 kl 13:41 »
Ja, det kan ju vara lite klurigt att peta upp den igen ;) ;).. Nej, men vilka sorter har du haft innan då? för t.ex King-Edward är ju extra känslig för skorv. Vattna ordentligt, har du kanske nåt område som är lite lerigare jord (eller rättare sagt mindre sandig ), och så med nya sorter så är det inte alls säkert att du får så mycket skorv nästa år. och spelar det nån roll föresten? Om du skalar den och bara odlar till dig själv så är ju ingen större skada skedd, om du inte har extremt mycket skorv förstås...

hustran

« Svar #4 skrivet: 13 nov-07 kl 13:54 »
Kanske om jag täcker i vinter med ensilagespill? Det är ju i alla fall lite syrligt och snö och regn kanske gör sitt till. Landet är rätt lerigt så jag har naturligtvis blandat både sand och torv i det i höst. Blev det fel det också? De "nya" potatisarna är rosa och vackra, de hade jag i ett litet land med rätt mycket sand i trivdes kanon. Trodde att sandjord var bra för alla rotfrukter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser