Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ok... Ny slaktfråga..  (läst 1439 gånger)

Gräbban

• -
Ok... Ny slaktfråga..
« skrivet: 10 nov-07 kl 09:37 »
Har läst om detta som en tråd tidigare, men det kom aldrig något uttömmande svar...
Hur gör man en bra urtagning på en höna/tupp? Den hönan vi slaktat nyss var ganska liten och min man kunde inte enligt anvisningarna" få in fingrarna ich ta tag i struparna, dra loss dessa så att "allt" följde med".
Alltihop inuti gick sönder. Hur gör man om man vill ha ut lever och sånt man kan använda på ett snyggt sätt? Måste man kanske Stycka den då på en gång? Då kan den ju inte hänga?
Tror jag ska va rationell, slå  ihjäl nästa höna och koka henne med fjädrar å allt, sedan bara sila bort allt löst och äta det som det är.... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

kolaren

Re:Ok... Ny slaktfråga..
« Svar #1 skrivet: 10 nov-07 kl 09:47 »
Har bara tagit ur vilda hönsfåglar, men aldrig försökt få ut "allt" genom halsen, ska det gå?

En vanlig sked brukar jag däremot ha nytta av, för att lossa runt om med, innan man drar.

Ungfåglar brukar jag skicka direkt i frysen, utan att hänga.

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 10 nov-07 kl 10:47 »
Skär runt anus (ganska stort, jmf köpekyckling), jobba med fingrar (och sked) längs insidans vägg uppåt. Tillslut har du lossat paketet & då går det att dra ut.

fjällan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-07 kl 23:16 »
lossa krävan från kroppen och skär sen av strupen så långt in du kommer åt, då kan du dra av både kräva och strupe + krafs från halsen, sen öppnar jag nertill och skär runt ändtarmen som någon annan sa, tycker det är lättare att få ut allt om kräva och strupe är borta, det är lämpligt att slakta innan dom ätit

hustran

« Svar #4 skrivet: 11 nov-07 kl 08:44 »
Dessvärre så har kvinnor ofta mindre händer.....så det får kanske bli din uppgift. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser