Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öar i insjöar med skog  (läst 2355 gånger)

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Öar i insjöar med skog
« skrivet: 10 nov-07 kl 04:44 »
Hallojsan.

Jag skulle vilja köpa en liten ö med naturskog på, hur stor är chansen att det finns en sådan i en svensk insjö? Naturskog = ca 300 år gammal. Liten ö = någon kilometer. Helst ska ön ligga i en liten sjö, och allra helst utan några båtar i sjön, men just det e lite överkurs i den här tråden :)
« Senast ändrad: 10 nov-07 kl 04:47 av Chaan »

Huggorm

  • Gäst
Re:Öar i insjöar med skog
« Svar #1 skrivet: 10 nov-07 kl 09:42 »
Jag tror du kommer få leta mycket, mycket länge. Bara att finna skog som varit orörd i 300år är svårt, åtminstone i den södra halvan av Sverige. Faktum är att du nog får bege dig ganska långt ut i glesbyggden för att över huvud taget ha en chans att något av dina önskemål skall gå att uppfylla. Sedan är det ju problemet med strandskydd också, skulle du vilja bygga hus så kommer du bli tvungen att lägga det i stort sett i mitten på ön. Och är ön avlångt formad får du nog inte bygga hus alls, då hamnar du för nära stranden. Sedan kan en ö med en storlek av en km2 knappast räknas som liten i en insjö, och kommer sannolikt bli mycket dyr.

Men det hade varit häftigt, en sådan ö skulle jag också vilja ha  :)

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Öar i insjöar med skog
« Svar #2 skrivet: 10 nov-07 kl 14:37 »
Du säger att det blir svårt. Det var så länge sedan jag hade båt att jag glömt hur öarna ser ut i tex Mälaren. Nu är det inte i Mälaren jag tror att det finns en sådan ö, men för jämförelse campade jag en del på dylika öar som barn, i Mälaren och annorstädes.

Varför jag postat tråden i Skogsbruk är naturligtvis därför jag hoppas få svar av skogsbrukare som rimligen borde veta bäst detta med avverkning på öar i insjöar. Är det så att de normalt (tex om Svea skog eller kyrkan eller staten är ägare) skördas på samma sätt som annan skog, dvs kalhuggs eller gallras hårt? Går det att köra ut med skogsmaskiner på öar i insjöar på vinterisen? Och GÖR skogsägare det? I så fall faller nog min idé direkt.
« Senast ändrad: 10 nov-07 kl 15:03 av Chaan »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Öar i insjöar med skog
« Svar #3 skrivet: 10 nov-07 kl 14:58 »
Är det 300-årig eller bara hälften så gammal skog på ön får du inte ens bygga en koja.
Det blir biotopskydd eller naturreservat av alltihop.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Öar i insjöar med skog
« Svar #4 skrivet: 10 nov-07 kl 15:08 »
Och GÖR skogsägare det? I så fall faller nog min idé direkt.

Man kör ut skogsmaskiner på pråm eller för ändamålet specialfartyg, och lastar sedan direkt på andra för ändamålet specialfartyg . Gäller även i skärgården. I isolerade sjöar så kan man däremot hitta orörd skog. Var på företagskick-off på en sådan ö i Småland, nära Växjö. Har aldrig sett så grova och höga granar förut, någonsin. Gudrun hade dock tagit några, men de största stod i lä bakom ett berg. Ön var utarrenderad till ett eventföretag som hade massa vuxenlekar av äventyrsstuk på den. Enda sättet att få avkastning kanske?

Fast 300 år var nog inte de granarna. Man började väl plantera gran i Småland på 1800-talet?

1 km2 är för övrigt 100 hektar. 100 hektar skulle i södra Sverige lätt kosta 4-5 miljoner kronor. Med strand så kan du dubbla priset. Men har du de pengarna att röra dig med så kan du säkert hitta något:-)
« Senast ändrad: 10 nov-07 kl 15:12 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Öar i insjöar med skog
« Svar #5 skrivet: 10 nov-07 kl 16:40 »
Vill också påstå att folk hugger ner slutavverkningsbar skog på sina öar. Det är inte ens dyrare än att få det gjort på fastlandet!
Så din dröm kan bli svår... :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser