Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli genbanksansluten?  (läst 2067 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Bli genbanksansluten?
« skrivet: 09 nov-07 kl 19:17 »
Måste hönsen man har komma från en genbank för att kunna ansluta sig till genbanken?

Jag har några blommehöns som inte kommer från en genbank, men skulle vilja ansluta mig.
Går det. ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

amarantus

• Gäst
Re:Bli genbanksansluten?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-07 kl 19:21 »
Ja de måste ha genbanksintyg för att du ska kunna gå med genbanken :)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 09 nov-07 kl 19:32 »
Det går inte att ansluta varken mig ( :-[) och kycklingarna efter mina blomme heller då antar jag. :-\

Men det måste ju ha börjat någonstans ::)
Jag skulle så gärna vilja ansluta mig, men jag törs inte ta in några nya höns i min lilla flock.

Men om vi hypotetiskt säger att jag köper några genbanks hönor, så hjälper det väl inte det eftersom min tupp inte kommer från genbank? :-X
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 19:42 »
Nej, alla måste vara från genbank. Annars finns det ju liksom ingen större vits med genbank om alla med vis sorts höns får va med bara för att man vill  ;) O då får du inte heller ha kvar några av dom icke-anslutna blomme.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 09 nov-07 kl 19:44 »
Nej, det hjälper inte du måste ha intyg på alla dina höns, spelar ingen roll om det är tuppar eller hönor.
Utan intyget vet man ju inte säkert att det är "renrasiga" djur.
Man kan väl likna genbanksintyget vid ett härstammningsbevis.
Dessutom ska du helst inte ha några höns av andra raser.
« Senast ändrad: 09 nov-07 kl 19:48 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 09 nov-07 kl 19:53 »
Tack för svaren.
Ja, jag förstår att det är på det viset, och tycker iofs att det är bra. ;)

Men samtidigt tycker jag att det är synd, för jag skulle verkligen vilja vara med och bevara blommehönan.
Men jag kan ju inte heller bara ta bort dom jag har. :'(

Jag får väl vänta tills dom dör av ålderdom och börja om på ny kula när den dagen kommer... :)

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #6 skrivet: 09 nov-07 kl 19:53 »
Allting måste komma från genbanksdjur. Ingenting får tillföras utifrån.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 nov-07 kl 20:01 »
Alla som köper Genbanksdjur vill vara säkra på att djuren är rasrena så den som har tankar på att låta en höna el tupp vara kvar i besättningen utan intyg, ska ta en rejäl fundering vad genbankens syfte är :P och om de själva vill vara rädda för om de köper grisen i säcken när de behöver komplettera med ngt djur sen..... ;)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 09 nov-07 kl 20:26 »
Som sagt.....jag får väl vänta tills de dör. ;)
Eller satsa på en annan ras. :D

Är det någon speciell ras som det finns extremt lite av som kan vara värd att bevara?

anemone59

« Svar #9 skrivet: 09 nov-07 kl 20:50 »
Både Öländska dvärghöns och Gammelsvensk dvärghöna är det ganska få individer av. Bland de lite större hönsraserna verkar det vara Orusthöna och Ölandshöna som det är lite färre individer av.
Själv har jag Hedemorahöns genbanksanslutna och för min del var jag nog medlem i tre år innan jag bytt ut alla andra hönor så att jag nu i år sökte och blev registrerad / godkänd.
Ta det inte så allvarligt. Du gör ju faktiskt en fin insats för blommehönan ändå. Alla ska ju inte måsta vara med och engagera sig i själva bevarandeprojektet. Hönsen har ju sitt värde i alla fall även utan stamtavla.

Jag ser det snarare så att vissa människor under en visss tid av sitt liv har lite extra tid eller utrymme att engagera sig  för en viss ras. Räkna ägg och rapportera in antalet ruvningar och kläckta kycklingar. Det är inte meningen att alla ska vara tvungna att hålla genbanksdjur.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #10 skrivet: 09 nov-07 kl 21:22 »
Det finns ju faktiskt människor som INTE vill ha genbanksdjur då de är rädda för att det är för mycket inavel.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 09 nov-07 kl 22:43 »
Vi kommer naturligtvis att behålla min blommehöns även om det inte är genbanksdjur. ;)
Dom är ju inte mindre "Blomme" för det och vi är väldigt förtjusta i dom.

Huvudsaken för oss är att våra höns håller sig friska och är trevliga. Vi samlar inte ägg eller bestämmer när det ska bli kycklingar. Det får dom bestämma själva. ;)

Som tur är så har vi bara 5 hönor och en tupp och bara en av dom som vill ruva, så det blir inte så många kycklingar.  ::) :-[

Just nu har vi tre kycklingar (5 v) varav en är renrasig Blomme (de andra är korsning med Brahma)

Troligtvis är Blommekycklingen en tupp.   :P

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #12 skrivet: 15 nov-07 kl 21:04 »
de mesta av våra höns som hedeoror och blome kinad osv vilka som vi nu har och inte är anslutna måste ju i det stor hela komma från genbanker från början... så presonligen tycker jag om man till 100% vet att man inte blandat in andra raser kan få bli ansluten vilket skulle öka både antalet höns och många mer raser skulle inte vara hotade...själv så bevarar jag mina hedemora damer.. i genbank... och tycker att det borde många mer vara... inavlesrisken är  väll  knappast i genbanker än i vanliga icke anslutan flockar...

lev väl...

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 4 användare
Tur-Johan, Karlsdotter, Bokohammare, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser