Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underbar BJ  (läst 3707 gånger)

Gräbban

• -
Underbar BJ
« skrivet: 09 nov-07 kl 08:55 »
Köpte en BJ hane för ca två veckor sedan, som inte var särskilt hanterad enligt kvinnan som sålde honom. Nu kommer han fram och vill bli kliad och klappad.. Härlig kanin. Vilken skillnad mot många sprättande gotlänningar...
Det lär nog inte dröja så länge innan min ganska färska genbank upphör :P
Ska ta ett par rena kullar till, men om det inte finns något intresse för kaninerna så ger jag upp. Dom är för små och växer för sakta! :(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Slättahultarn

Re:Underbar BJ
« Svar #1 skrivet: 09 nov-07 kl 09:50 »
Hej

Har också funderat på om jag ska gå över till en mer snabbt växande ras har gotlänningar nu.
har funderat på bj och fransk vädur.
Men jag är faktiskt mer tveksam. Ska man inte ha dom till storskalig köttproduktion så tycker jag att gotlänningen är bra.

visst dom växer inte fort och dom blir inte så stora. Men jag tycker att egenskaper som bra mödrar stora kullar och snälla och lugna djur (mina är det iallafall) är väldigt bra egenskaper.

Inte för att jag är expert men många på det här forumet verkar ha lite problem med dom egenskaperna på andra raser.

Jag tycker kan man bara vänta på att dom växt till sig så är gotlänningen ingen dålig kanin. Sen får man ju inte glömma att dom äter mindre

Mvh Slättahultarn

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 nov-07 kl 10:13 »
Hej

Har också funderat på om jag ska gå över till en mer snabbt växande ras har gotlänningar nu.
har funderat på bj och fransk vädur.
Men jag är faktiskt mer tveksam. Ska man inte ha dom till storskalig köttproduktion så tycker jag att gotlänningen är bra.

Renrasig fransk vädur och belgisk jätte växer inte heller fort. Om du däremot använder dom i korsningsavel med dina gotlänningar/andra raser får du bättre resultat.  *Har hört och läst, samt har 3 blandiskullar med FV som far på tillväxt. Ska väga innan slakt, spännande! :)*

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 10:32 »
Japp, jag tror på korsningskullar  ;D
Här har gotlänning/FV gett bra storlek!
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #4 skrivet: 09 nov-07 kl 11:34 »
Ett tips bara gällande Belgisk Jätte, blanda inte in mera än 25% i korsningsavel. För mycket BJ ger en sämre köttkvalité.
25%?? Jo du måste ta det i 2 steg. Använd gärna Tysken eller Stora Silver; NZ Blå Wiener.
Med fransk vädur som bas får du sämre utfall kött/slaktavfall
25 års försök har visat detta.
Gösta

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 09 nov-07 kl 12:15 »
När du säger "tysken, är det tysk scheck du menar då eller??
 Vad har BJ för sorts kött då?
Jag tycker att min BJ (min första och hittills enda, dessutom av den mindre varianten) är ENORM, och han är ett år precis, så vad gäller snabbväxande är han ju mycket bättre än mina gotlänningar. Jag ska göra nåt försök att korsa iallafall. Hur ser dessa "silver" ut? Finns det någon här i södra sverige som har såna? Hur stora blir dom? Har dom fina skinn?
Jag blir bara mer och mer förvirrad... :-[
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gräbban

• -
Tillägg..
« Svar #6 skrivet: 09 nov-07 kl 12:16 »
Vädur vill jag inte ha, för jag tycker dom e hemskt fula... :-[

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 09 nov-07 kl 12:20 »
Men vädurskorsningarna blir söööta  :-*
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 nov-07 kl 13:57 »
Vänta nu...blir korsningar med FV inte bra köttkaniner? Jag har hört/läst annorlunda! Är det "25%" som gäller då, kanske? För att ge bra resultat, menar jag? *mer och mer komplicerat blir det*

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 09 nov-07 kl 14:02 »
Vänta nu...blir korsningar med FV inte bra köttkaniner? Jag har hört/läst annorlunda! Är det "25%" som gäller då, kanske? För att ge bra resultat, menar jag? *mer och mer komplicerat blir det*

/Dandelia

Jag tycker de blir utmärkta (...men Gösta är väl inte särskilt förtjust i rasen  :P , eller?).
Det är väl så att mycket av en FV består av öron och skinn. Men 100% av mina gotland/FV korsningar har fått gotlandsskinn, fast öronen har fortfarande blivit stora.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 09 nov-07 kl 15:23 »
jag fick höra på senaste utställnigne då vi diskuterade kööt och kaninraser att det är väldigt mkt ben på en belgisk jätte, vi jämförde med tysk jättesceck och de sa att det var bättre och mer kött i förhålladne till benvikten. sen har jag oxå läst att det är bra att ha blandras kaniner.
 Om det är nån som är intresserad av tysk jättescheck ungar för att ha produktionsdjur så hör av er, det blir alltid en massa ungar i varje kull som inte är godkända för utställning. Boka i tid.
 mvh tina
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #11 skrivet: 09 nov-07 kl 15:46 »
det är alltid lätt att bli missförstådd eftersom inläggen är ganska korta.
Vad jag påpekade var köttkvalité. Inte mängd kött/avfall i första hand.
BJ har ett för kaninen grovtrådigt kött med lägre täthet. Några saker som bedöms vid klassningen av kött.
Till detta hör att BJ, vilket är en trevlig kanin, är förhållandevis dålig foderomvandlare. Vad jag tittar på är ju kvalité och ekonomi, friskhet och kroppsform avseende slaktad vara.
Vill ni ha en trevlig kanin som har små krav på foder och som ni har till eget hushåll tycker jag Gotlandsrasen är att föredra. Tyvärr är den inte ekonomisk.
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 09 nov-07 kl 16:47 »
Gösta kan man få ett litet expertutlåtande hur tysk jättescheck är som kött kanin. jag har ännu inte slkatat eftersom efterfrågan har varit större på mina kaniner än antalet ungar jag har fått fram, men är det bra kvalitet ?? foder mot kg  kött ?? *nyfiken*
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

klorofyll

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 nov-07 kl 17:00 »
Känner att det är på sin plats att slå ett slag för New Zeeland. Vi har haft såna i 1 ½ år och är mycket nöjda. Vår stora äldsta avelshane är som en nalle, alltid trevlig. Men som med alla andra djur så gäller det att klappa på dem och prata och gosa... Den enda lilla missen är vårt eget fel, en hona uppfödd i flock som är galen i att försvara sina ungar! Det ska vi jobba på till hennes nästa kull.

NZ växer fort och är en bra kanin på det sättet också.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 09 nov-07 kl 17:52 »
NZ växer fort och är en bra kanin på det sättet också.

Här håller jag inte med...
Jag lyckas inte få upp NZ i vikt... ca 2,5 kg i snitt vid 4 månader  :-\

...men de flesta NZ uppfödare jag pratat med håller med dig  ;)

Gösta

« Svar #15 skrivet: 09 nov-07 kl 17:52 »
Tysken har lite för lång kropp för att vara perfekt som slaktdjur. Hur den är som foderomvandlare tror jag inte finns någon undersökning på. Köttmässigt är den likvärdig stora silver. Ett bra kött.
Stjärnan bland renrasiga kaniner för köttproduktion är NZ.
Kompakt kropp med mycket muskelkött. Bra tillväxt. Kräver dock ett högvärdigt foder. Stora kullar. 10 fungerande spenar (8 är normalt) Otroligt fin kvalité på trådighet och täthet.
Tyvärr försöker en del uppfödare att forcera uppfödningen med resultatet att det blir broilerkött. Detta kött är förkastligt. NZ skall växa med i snitt 175 - 200 gram/vecka.
Gösta

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #16 skrivet: 09 nov-07 kl 20:41 »
När du säger "tysken, är det tysk scheck du menar då eller??
 Vad har BJ för sorts kött då?
Jag tycker att min BJ (min första och hittills enda, dessutom av den mindre varianten) är ENORM, och han är ett år precis, så vad gäller snabbväxande är han ju mycket bättre än mina gotlänningar. Jag ska göra nåt försök att korsa iallafall. Hur ser dessa "silver" ut? Finns det någon här i södra sverige som har såna? Hur stora blir dom? Har dom fina skinn?
Jag blir bara mer och mer förvirrad... :-[

Vi har både belgiska jättar (viltgrå) och stora silver (svarta). Vi har inte kommit så långt att vi hunnit slakta nåt djur än så vi kan inte uttala oss om varken köttet eller skinnet på dom, men stora silver har underbart vackra pälsar och belgarna har ju pälsar som nästan räcker till en tröja direkt...  ;D

först kommer stora silvern, denna är inte färdig i pälsen...

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #17 skrivet: 09 nov-07 kl 20:43 »
och en belgisk jätte, detta skinnet räcker till en stor pälsmössa direkt... eller en innetoffla kanske. Denna hanen är inte heller vuxen men kommer nog upp i runt 8-10 kg...

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #18 skrivet: 09 nov-07 kl 22:19 »
Gräbban
Roligt att du är nöjd med den lille kaninen ;)
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Gräbban

• -
Till vårvind!
« Svar #19 skrivet: 10 nov-07 kl 09:15 »
Han e som en liten hund.... Han kommer nog aldrig slaktas, men hoppas på många bebisar efter honom... :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Tore G Johansson, gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser