Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdsslakt?  (läst 9074 gånger)

lenore

Gårdsslakt?
« skrivet: 08 nov-07 kl 19:20 »
Jag har hört att gårdsslakt är olagligt, stämmer det? Vilka djur är det egentligen man får/får inte slakta hemma på gården?

Ursus

• Jämtland
Re:Gårdsslakt?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-07 kl 19:36 »
Du får slakta vad du vill därhemma så länge du gör det på rätt sätt och inte säljer nåt av köttet, sk hemslakt.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 08 nov-07 kl 20:51 »
Fast inte hur mycket som helst väl? Jag har fått för mig att det finns någon form av begränsning?

lenore

« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 10:47 »
Fast inte hur mycket som helst väl? Jag har fått för mig att det finns någon form av begränsning?
Jag läste om någon som blivit anmäld föratt ha ca 700kg kött.. De hade tydligen sagt att det var för hemmabruk men anmälan hade gått igenom eftersom åklagare/vilka som nu jobbar med sånt tyckte det var för mycket.
Vet inte hur det gick

lenore

« Svar #4 skrivet: 09 nov-07 kl 10:49 »
Du får slakta vad du vill därhemma så länge du gör det på rätt sätt och inte säljer nåt av köttet, sk hemslakt.
Ah okej.
Men gäller det alla djur? Får man inte sälja hemslaktat kött alls?
Jag har ju inga djur, men jag skulle vilja få tag på hemslaktat kött då jag har hört av några bönder att djuren blir väldigt stressade av slakttransport osv.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 nov-07 kl 11:06 »
Om man slaktar sådana enorma mängder att det inte går att äta upp själv lär man ju bli misstänkt för skattebrott.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 09 nov-07 kl 11:17 »
Men gäller det alla djur? Får man inte sälja hemslaktat kött alls?  

Nej det får du inte. Då Allt kött (utom det för egenkonsumtion) skall besiktas !!

jag skulle vilja få tag på hemslaktat kött då jag har hört av några bönder att djuren blir väldigt stressade av slakttransport osv.
Väldigt stressade? pratar dom om grisar eller nöt nu ?

Djur som gått på ranchdrift och är helt ohanterade av människor, blir väl stressade av att åka djurtransport. Men vanligt hanterade djur, som är vana vid människor stressar inte upp sig nämnvärt.

Grimla/också en bonde
« Senast ändrad: 09 nov-07 kl 11:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lenore

« Svar #7 skrivet: 09 nov-07 kl 11:54 »
Nej det får du inte. Då Allt kött (utom det för egenkonsumtion) skall besiktas !!
Okej.. Undrar bara vart det stycket står då jag inte hittar det på jordbruksverkets hemsida?
Som sagt, har inga djur själv som jag planerar på att slakta eller sälja köttet ifrån..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 09 nov-07 kl 11:57 »
 ;D ;D Tror du jag hittar på ?
Jag trodde faktiskt inte att det fanns någon som inte visste detta.

Allt kött som säljs i Sverige har genomgått så kallad köttbesiktning.
Detta sker endast vid så kallade kontrollslakterier och innebär att en besiktningsveterinär kontrollerar att djuret är friskt när det kommer till slakteriet.
Djur som visar något tecken på sjukdom eller är starkt nedsmutsade skiljs från de övriga djuren och slaktas i en särskild sanitetsslaktavdelning, där man genomför en extra noggrann, individuell kontroll av varje slaktkropp.

De kliniskt friska djuren slaktas på den vanliga slaktlinjen och efter slakt kontrollerar veterinären köttet och de inre organen (lungor, lever, hjärta, mjälte, njurar och huvud).

Efter godkänd besiktning stämplas slaktkroppen med en kontrollstämpel som visar var djuret slaktats.
« Senast ändrad: 09 nov-07 kl 12:09 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lenore

« Svar #9 skrivet: 09 nov-07 kl 12:21 »
Jag trodde faktiskt inte att det fanns någon som inte visste detta.

Allt kött som säljs i Sverige har genomgått så kallad köttbesiktning.
Detta sker endast vid så kallade kontrollslakterier och innebär att en besiktningsveterinär kontrollerar att djuret är friskt när det kommer till slakteriet.
Djur som visar något tecken på sjukdom eller är starkt nedsmutsade skiljs från de övriga djuren och slaktas i en särskild sanitetsslaktavdelning, där man genomför en extra noggrann, individuell kontroll av varje slaktkropp.

De kliniskt friska djuren slaktas på den vanliga slaktlinjen och efter slakt kontrollerar veterinären köttet och de inre organen (lungor, lever, hjärta, mjälte, njurar och huvud).

Efter godkänd besiktning stämplas slaktkroppen med en kontrollstämpel som visar var djuret slaktats.

Nej, det är så att jag diskuterar med en annan person på internet och jag kan inte bara säga att "En bonde sa det till mej", för det är det ingen som tror på ;) Jag tvivlar inte på det du säger!

Okej.. Men när jag praoade på en bondgård så sa de som jobbade där att det var stressande att djuren(kor i det fallet) fick åka slakttransport och att de hellre ville ha hemslakt?  Jag förstår att man är noga med kontroller osv men hur mår djuren?

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #10 skrivet: 09 nov-07 kl 15:40 »
Om du har eller blir kompis med en bonde så köp ett djur av henne/honom. Du kan bo i lägenhet eller var du vill.

Han meddelar Jordbruksverket. CDB-enheten. De hör av sig till dig. Du får en stalljournal och ett SE-nummer. Där skriver du in att du har/äger ett djur. Du skriver också in att djuret finns kvar på bondens produktionsplats.

När du blir hungrig så slår du ihjäl djuret och hänger upp det i bondens garage eller något liknande. Sedan meddelar du CDB att du har hemslaktat ditt djur.

Bonden måste naturligtvis ta upp djuret som intäkt och betala moms, skatt och andra  avgifter. Du bör/måste alltså ha ett kvitto på att du köpt djuret av bonden.

Av talgen gör du bitar till fåglarna. Tarmar, magar och dess innehåll får du nog lägga på bondens gödselstad. Det brinner ihop fort. Huden spikar du upp på väggen med utsidan inåt. Huvudet kan du ju koka och göra sylta av. Benet som blir kvar kan du annonsera ut på blocket. Många stadsmänniskor tycker det är häftigt att ha ett kohuvud i köket. Klövarna kan du smussla ner i komposten till stan. ANnars brinner de mycket bra om du vill elda upp dom. Resten är ju mat förutom mjälten som alltid får en att fundera över livets besynnerligheter.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #11 skrivet: 09 nov-07 kl 15:52 »
Jag trodde faktiskt inte

Så är det i teorin men inte i verkligheten. Vid vartenda slakteri så smutsar man ner slaktkropparna = köttet med gödsel.
För två veckor sedan gick verket ut och berättade att man hittat oacceptabelt stora mängder gödsel på slaktkroppar vid 6 av landets 18 största slakterier. Kropparna granskades när de var på väg in i kylrum för att därefter styckas.
Nu visade det sig att synliga spår av gödsel upptäcktes vid betydligt fler slakterier.

- Vi hittade synliga föroreningar på slaktkroppar vid i stort sett alla kontrollerade slakterier, berättar Torbjörn Axelsson som är Livsmedelsverkets regionchef i östra Götaland.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=43252&a=Fler%20slakterier%20var%20smutsiga

Vid årskiftet så blir det så att uppfödare som skickar gödselförorenade nötboskap till slakt ska bestraffas hårdare. Slakterierna har beslutat fördubbla avgiften.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=43108&a=Dubblade%20avdrag%20f%F6r%20skitiga%20djur

Jag betvivlar att djuren blir så mycket renare av den orsaken. Orsaken till smutsiga djur är för det mesta (men inte alltid) olämplig utfodring och olämplig miljö.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #12 skrivet: 09 nov-07 kl 15:57 »
Om man slaktar sådana enorma mängder att det inte går att äta upp själv lär man ju bli misstänkt för skattebrott.
Skattebrott blir det om du inte tar upp värdet av hemslakten till beskattning, dvs som inkomst i din förvärvskälla. om du är egenföretagare. Självklart måste man betala in moms på det värdet också.

Är du privatperson som äger en ko och äter upp henne så har dju ju inte dragit av kostnaderna för henne och då betalar du varken inkomsstksatt på henne eller någon moms.

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 09 nov-07 kl 16:15 »

Okej.. Men när jag praoade på en bondgård så sa de som jobbade där att det var stressande att djuren(kor i det fallet) fick åka slakttransport och att de hellre ville ha hemslakt?  Jag förstår att man är noga med kontroller osv men hur mår djuren?

Visst är det så att det är mer stressande att åka till slakteriet än att stå kvar i stallet, det kommer man ju inte ifrån.
Men transporterna nuförtiden är jättefina lastbilar, ljusa och med gott om strö i. (I alla fall de vi anlitar.) Chaufförerna är rutinerade och vet hur man lastar djur på ett bra sätt.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #14 skrivet: 09 nov-07 kl 16:24 »
Och så kommer de till ett ställe med djäkligt suspekta lukter. Hör dödsångesten vråla. Känner döden i luften. Och mängder med feromoner och andra ämnen från okända artfränder som man inte vet något om och som man inte fått rangordna sig med.
Eller så kanske de stallas upp och får gott hö och friskt smakligt vatten tillsamans med en drös andra som också längtansfullt väntar på döden.

Vi vet lite grand hur djuren beter sig. Unga tjurar har lätt att förlora för mycket blodsocker (stress) så de väljer man normalt att slakta så fort som möjligt. Annars blir köttet svårmörat.

Varför inte alla djur blir "ekologiskt" omhändertagna på slakteriet är också något att grunna över.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #15 skrivet: 09 nov-07 kl 16:34 »
Vid alla gårdsslakter jag varit med om, har det använts vatten.Vatten har använts i alla tider vad jag vet. Alla slaktkroppar, såväl flådda nöt och oflådd gris, har alltid spolats och borstats av mycket noggrant efteråt.  Och hur går det till på ett slakteri. Varför skulle ett levande djur som är skitigt kunna vara det efter slakt? Där måste det väl ändå brista något i hanteringen?
På slakteriet borde man ha det renare än på en gård.
Men slaktarna jobbar på accord på en del ställen.
Och hur det är möjligt att hålla rent på en slakteri är mig obegripligt.
I styckningen så far ju köttbit på köttbit upp på ett löpande band timme efter timme.

Att man använder vatten och borstar är ju för att få bort eventuellt kvarvarande blod, men speciellt för att få bort sågspånen närdjuret klyvs. Dessa spån och (och eventuellt kvarvarande blod) har väldigt stor yta och får inte heller någon skyddande hinna över sig och kan därför bli en ansamlingsplats för bakterier. Vid halsen kan det ju också hända att en del av maginnehållet åkt ut när djuret hängs upp. Och även om det är väldigt lite så kan maginnehållet förorena köttet.

I hemslakt brukar man ju eftersträva fuktig miljö under en sju dagar och cirka +6 C för att mörningsprocessen skall fungera acceptabelt. Beroende på väder och lokala omständigheter kan ju tiden behöva kortas eller förlängas allt efter tycke och smak.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #16 skrivet: 09 nov-07 kl 16:42 »
Min hemslaktguru menar att göra rent med vatten skapar bakteriehärdar, då bakterierna behöver vatten. Använder däremot en sprayflaska fylld med ättiksprit (10%) för rengöring (speciellt av händer och knivar hela tiden), tillsammans med hushållspapper.

Kanske kan man spola av med vatten innan man fryser in, när köttet hängt färdigt? Vattnet borde inte vara ett problem om man sedan stoppar köttet direkt i frysen?

Har bara slaktat lamm och älg. Kanske gäller annat på ko.

Att älgkött är bakteriehärdar kan bero på avlivningsmetoden. Dels kommer det ju in bakterier i lungorna vid skottträffen, och sedan har älgen ofta den goda smaken att bli skjuten på en mosse där den går omkull i lämplig vattensamling. Sedan tas den oftast ur på plats, utan några större möjligheter till god hygien, och skall sedan med öppnad buk släpas ut till bilväg 1 km bort, varpå en hel del skräp kommer in i kroppen. Ett rådjur kan man iaf bära ut, eventuellt även utan att ta ur det först, vilket höjer hygienen en hel del. Även om man sedan gör sitt bästa för att göra rent köttet när man flår den och hänger den, så lär den vara avsevärt mindre hygienisk än ett hemslaktat eller slakterislaktat djur.
« Senast ändrad: 09 nov-07 kl 16:50 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 09 nov-07 kl 16:56 »
Hör dödsångesten vråla. Känner döden i luften. Och mängder med feromoner och andra ämnen från okända artfränder som man inte vet något om och som man inte fått rangordna sig med.
Varför inte alla djur blir "ekologiskt" omhändertagna på slakteriet är också något att grunna över.

Vilket otrevligt slakteri du beskriver  :-\
men nu ska vi inte dra alla slakterier över samma kam tycker jag!

Vårt slakteri har de gånger jag varit där, inte alls levt upp till din beskrivnig.
Utan det har varit tyst och djuren har stått lungt och tittat sig omkring.
Både de uppbundna mjölkkorna och ungtjurarna i boxar.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 09 nov-07 kl 17:03 »
Känner döden i luften.

Överför du inte mänskliga känslor på djuren nu?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #19 skrivet: 09 nov-07 kl 17:36 »
Kött som skall frysas in behöver inte hänga länge, om ens alls.

Gäller säkert på nöt. Lamm och vilt behöver hänga för en mjukare smak. Sägs det iaf.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
carlie2, Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser