Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är det för kallt  (läst 8058 gånger)

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
När är det för kallt
« skrivet: 08 nov-07 kl 09:22 »
Hej vinten närmar sig.
När är det för kallt för hönsen och gå ut.
Har hört att kammen kan frysa.
Mina har sluss ut till hönsgården och kan gå ut och in
själva.
Men blir det för kallt så nogot kan hända dem får jag ju
stänga igen så dom får vara inne.
Halva rastgården är under plåttak så dom kan sitta ute
utan att bli blöta där har dom även vindskydd.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

ela84

SV: När är det för kallt
« Svar #1 skrivet: 08 nov-07 kl 10:48 »
Men om dom kan gå in och ut skälva borde väl dom känna när de blir för kallt å gå in. ;)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 08 nov-07 kl 14:26 »
Men om dom kan gå in och ut skälva borde väl dom känna när de blir för kallt å gå in. ;)

Nu pratar vi om djur som har en hjärna som är mindre än deras ögon.
Det är inte alls säkert att dom går in när det är för kallt för kammarna  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Syster Yster

« Svar #3 skrivet: 08 nov-07 kl 14:52 »
Men lite självbevarelsedrift har de säkert.  Mina gå ut och in som de själva vill (under dagtid) De har också en "sluss".När det blir för kallt så sitter de bara och ugglar inne på pinnen.  Och jag har aldrig haft några problem med förfrusna kammar.  skall dock tilläggas att jag bor i västsverige, så det blir ju inte direkt 30 minus...

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 08 nov-07 kl 15:08 »
Jag brukar säga till folk som frågar att man inte ska ha under 15 minus för då kan kammarna frysa. Vet inte egentligen vart jag fått just 15 ifrån, men tycker att det låter vettigt. Brukar dock tipsa folk att ha några grader + inne för att vattnet inte ska frysa och äggen...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-07 kl 16:14 »
Men lite självbevarelsedrift har de säkert.  Mina gå ut och in som de själva vill (under dagtid) De har också en "sluss".När det blir för kallt så sitter de bara och ugglar inne på pinnen.  Och jag har aldrig haft några problem med förfrusna kammar.  skall dock tilläggas att jag bor i västsverige, så det blir ju inte direkt 30 minus...

samma med mina!

När jag var nybörjare och hade en liten lekstuga med några höns i så blev det 21 minus över nyår, men ingen fick ngn förfrysning då!
Hörde runt bland hönsfolket men de hade heller ngn som frös sönder sina kammar!
De verkar tåla en del.....

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #6 skrivet: 08 nov-07 kl 19:57 »
I Fleming Schiöttes bok "Hönsskötsel på rimligt vis" står att hans danska lanthöns började löpa risk för förfrysning av kammen vid -25 grader. Då hade han dem i ett skjul med jordgolv och de spran ute i snön på dagarna.
Skulle aldrig i livet utsätta mina för detta.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

finfint

• störst av allt är kärleken
« Svar #7 skrivet: 08 nov-07 kl 22:28 »
samma med mina!

När jag var nybörjare och hade en liten lekstuga med några höns i så blev det 21 minus över nyår, men ingen fick ngn förfrysning då!
Hörde runt bland hönsfolket men de hade heller ngn som frös sönder sina kammar!
De verkar tåla en del.....

ja, kyla är rätt ok, det är fukt och drag som ställer till det värst för de små liven.

ela84

« Svar #8 skrivet: 08 nov-07 kl 22:49 »
Nu pratar vi om djur som har en hjärna som är mindre än deras ögon.
Det är inte alls säkert att dom går in när det är för kallt för kammarna  :-\
Oki men då måste mina använde hela sin lilla hjärna för när de har varit några minusgrager sitter de inne i huset och kikar ut henon fönstret.
Jag kanske har extremt smarta höns :P
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 nov-07 kl 23:07 »
Det finns ett känt experiment där man belyste en punkt på golvet med en koncentrerad stark ljusstråle. Då trängde hönsen ihop sig på samma fläck så att de kvävdes. Det är inte världens mest rationella djur vi talar om.

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 nov-07 kl 23:17 »
Det bevisar åtminstone att de söker värme eller ljuset. De har självbevarelsedrift, men den är enkelspårig?

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 nov-07 kl 07:30 »
Det finns ett känt experiment där man belyste en punkt på golvet med en koncentrerad stark ljusstråle. Då trängde hönsen ihop sig på samma fläck så att de kvävdes. Det är inte världens mest rationella djur vi talar om.

Jo det är ju inte det mest intelligenta djuret...men man kanske inte kan ta ett sådant extremt exempel? :-\
Skulle det vara så kallt ute så de fryser ihjäl så tror jag att de går in...bara luckan är öppen, eller ännu mer tror jag att de inte ens går ut då.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-07 kl 16:19 »
Så här funkar det hos mig:
Här har jag ner till 25 grader ibland och mina höns har sluss så de kan välja, ute eller inne! Mina har alltid tillgång till utevistelse dock väljer de att bli inne ibland. Mina har varit ute i kylan och inte har de fryst om kammarna! Ibland får man nog även prova sig fram och se vad just ens egna hönor tål. (Har de bara möjlighet att gå in). Skulle det ändå ske kan det vara så att just dina inte klarar det och då är du en erfarenhet rikare. Man lär sig hela tiden! :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

amarantus

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 nov-07 kl 17:00 »
Skulle gärna vilja höra om ngn haft höns som frusit ihjäl och då vid vilka minusgrader? eller om "för att knyta ihop säcken" om ngn haft höns som förfrusit sina kammar....

Böcker i all ära men visar inte vad en höna egentligen tål ::)
Vi människor relaterar till oss själva och då vill jag ha runt 20 plusgrader året om och 14 grader på natten ;) och då är det lätt att ge hönsen samma miljö om man kan och vill :)

Vi får göra en undersökning :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 nov-07 kl 18:24 »
Hade en liten stackars dvärg som förfrös kammen vid 4-5 plusgrader..  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

amarantus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 nov-07 kl 19:14 »
Hade en liten stackars dvärg som förfrös kammen vid 4-5 plusgrader..  ::)

Jisses... :o

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 09 nov-07 kl 19:59 »
Han fick flytta in o bo i vardagsrummet den vintern  ;D

Numera bor han i morsans lyx hönshus med golv värme ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #17 skrivet: 09 nov-07 kl 21:25 »
+5 - +10 tycker jag är lagom på vintern
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

amarantus

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 nov-07 kl 09:59 »
+5 - +10 tycker jag är lagom på vintern

Jag säger inte emot dig men har du frågat hönsen om de tycker det är lagom ??? kanske 2 grader går lika bra eller 4 minus?

Vi kommer inte längre än till att hönsen vet men inte kan konfrontera oss... 8) ;)

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 nov-07 kl 10:15 »
Jag tycker till viss del att det handlar om välbefinnande för hönsskötaren också.
Det är ju gött om det inte är minusgrader när man grejar i hönshuset och att vattenet inte fryser.
hälsningar lilla zoo som har +grader i hönshuset ;D
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser