Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bock betäcka tacka?  (läst 2395 gånger)

Emily

• Akalla 4H Gård
bock betäcka tacka?
« skrivet: 07 nov-07 kl 14:39 »
En dum fråga, finns det ngn möjlighet att en getabock kan göra en tacka dräktig eller är det genetiskt omöjligt?

Vi har fått frågan här hos oss, och jag vet inte om det är helt omöjligt...?

Tacksam för svar!

Mvh Emily
Genbank på  göingegetter, bohuslän dals svarthöns, gotlands kanin, svensk gulanka,gutefår och snart även värmlandsfår. Säg gärna till om ni har djur till salu av dessa raser då vi behöver "nytt" blod med jämna mellanrum! Tex behöver vi nu lite nya gulankor, genbanksägg går oxå bra :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:bock betäcka tacka?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-07 kl 14:55 »
Frågan är inte så dum. För en bock kan visst få avkomma med en tacka. Men inte tvärt om, har jag för mig. För baggar uppvaktar på fel sätt enligt getterna  :)

Jag har inte sett bild på avkomman. Men det blir en steril får/getliknande varelse.

Bör kanske tillägga, att det är ytterst ovanligt.
« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 14:56 av Gruff »

hustran

« Svar #2 skrivet: 09 nov-07 kl 10:53 »
I scottland lär de ha problem med vilda getter som betäcker tackor. Om det blir ngn livsduglig avkomma vet jag inte, tror inte det för jag har aldrig sett ngn. Men det "förstör"tidpunkten för normal lammning i alla fall. Troligen aborteras fostren.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 11:29 »
Men hur vet de innan att det är ett blandfoster i magen? Och kan det verkligen löna sig att göra abort på får?

hustran

« Svar #4 skrivet: 09 nov-07 kl 11:37 »
Om ett foster inte är livsdugligt så aborteras det, alltså tackan "kastar" som det kallas. Det innebär att hon kanske inte blir dräktig igen det året. Då förloras det året för fårägaren.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 nov-07 kl 12:18 »
Låter intressant.  Jag som trodde att det inte GICK, att det inte blev nåt.  Vore verkligen kul att få veta om det verkligen existerar något sådant djur, utom den där stackaren som dom har genmanipulerat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Emily

• Akalla 4H Gård
« Svar #6 skrivet: 12 nov-07 kl 11:07 »
Tack för era svar!

Men igen då, behöver jagvarar orlig? Eller vad tror ni?

mvh Emily
Genbank på  göingegetter, bohuslän dals svarthöns, gotlands kanin, svensk gulanka,gutefår och snart även värmlandsfår. Säg gärna till om ni har djur till salu av dessa raser då vi behöver "nytt" blod med jämna mellanrum! Tex behöver vi nu lite nya gulankor, genbanksägg går oxå bra :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1579 gäster, 1 användare
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser