Jag ska sy vetevärmare i julklapp till min mamma och två av mina systrar i år. Det är enkelt. Sen syr man gärna ett fodral till värmaren. Fodralet ska ju kunna tvättas men det kan man gärna dekorera med broderier eller liknande. Jag gav bort några veteväramre förra året och de var uppskattade. Vete kostar (från Saltå) ca 15 kr för ett paket, det går ett och ett halvt till två paket per värmare beroende på storlek. Tyget jag använder är sånt jag hittar i mina gömmor, alltså inget jag köper nytt. Alternativt köper jag på loppis eller liknande.
"julpåse" som man fyller med hemkokt sylt och saft, kanske örtte- och salt. Ägg om man har, kanske lite hembakade småkakor eller ett bröd. Det är en trevlig julklapp.
Grytlappar är alltid en bra present, kanske tillsammans med en burk sylt eller marmelad. Eller som del i en julpåse.
Hemstöpta ljus, passar åxå bra i påsen eller ensamma. Ljus kan man måla på, kanske passar barnen? Man kan även gjuta ljus å måla på.
Barnens bomärke kan komma in lite överallt genom att man använder en teckning, kanske en huvudfoting, som mönster till ett broderi på handduken, örngottet, vetevärmarfodralet eller grytlappen.
Hemkokta polkagrisar. Är inte alls så svårt som det verkar men det imponerar vansinnigt!
Jag kommer nog på mer, det här är ett favoritämne!