Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönskycklingar från runda ägg??  (läst 10953 gånger)

finfint

• störst av allt är kärleken
SV: Hönskycklingar från runda ägg??
« Svar #20 skrivet: 06 nov-07 kl 23:39 »
Min hönsforskarvän trodde däremot inte alls att äggen SER olika ut beroende på kön :(

Jag föreslår som 8zv att ni som har möjlighet gör en noggrann undersökning med många hönor.
Ps, skriv på äggen och försök hålla reda på vem som lade vilket, så att det inte i själva verket är hönan Agda som mest lägger spetsiga killägg , och Alice som lägger rundare tjejägg, för att undvika att det egenligen är en annan faktor, tex hönans rang=stressgrad som avgör könet...
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 12:38 av Sirpa »

Hönsmamma

« Svar #21 skrivet: 08 nov-07 kl 19:36 »
Hmm....   ???
Om era teorier stämmer finns det ju vissa raser som bara skulle få tuppar och inget annat.
Ex. Leghorn, Holländsk Vithätta, Norsk Jär och Araucana  ::)
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #22 skrivet: 10 nov-07 kl 13:42 »
Läste om det här ämnet för länge sen och har sen mest på skojs skull sparat de rundaste äggen till ruvning (dvärgkochin) och jag får inte alls många tuppar, nästan bara hönor så jag tror också lite på det här med äggformen  :)
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Mysse

« Svar #23 skrivet: 15 nov-07 kl 11:19 »
Hmm....   ???
Om era teorier stämmer finns det ju vissa raser som bara skulle få tuppar och inget annat.
Ex. Leghorn, Holländsk Vithätta, Norsk Jär och Araucana  ::)

Nja, riktigt så var det nog ingen som menade.
Olika hönor inom samma ras lägger också lite individuella ägg. Form, färg eller storlek skiljer sig ofta lite på äggen från hönor inom samma ras.
Äggen från samma höna är också liiiite olika varandra, det är den skillnaden som man kollar på. Ibland går det inte alls att se någon skillnad fast man jämför många ägg från samma höna.

Jag tror heller inte att man någonsin kan få 100% rätt kön genom den här teorin, man kanske kan göra en liknelse med -"Alla män är inte större än kvinnor, men det är betydligt vanligare att män är större än kvinnor" "Alla de rundare äggen innehåller kanske inte hönor men det kanske är vanligare". Det kanske inte var någon klockren liknelse...   Sen är det ju lite kul att testa gammalt skrock, i det här fallet kan det kan ju inte skada.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 mar-08 kl 21:02 »
Det finns en idé om att så runda ägg som möjligt blir hönskycklingar och de lite mer avlånga blir tuppar... :-\

Inte vetenskapligt bevisat!! än... ;D

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #25 skrivet: 11 mar-08 kl 18:33 »
Hmm... två av mina höns värper bara runda ägg, som det är svårt att se vad som är upp och ner på, och den tredje värper bara spetsiga ägg....
Har svårt att tro på den teorin  ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 08 dec-08 kl 23:43 »
Det sägs att man kan sortera ut de ägg som ska bli hönor. Finns säkert mer än en gammal tråd om detta. Har för mig att runda blir hönor och lite spetsigare blir tuppar. Har inte provat själv, men ligger säkert något i det.

Åså kan man ställa en spräckter trätoffla under sängen så blir det en tös.  ;) ;D

Weasel

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 08 dec-08 kl 23:46 »
Åså kan man ställa en spräckter trätoffla under sängen så blir det en tös.  ;) ;D

Jaja, allt måste väl inte vara vetenskapligt testat?  ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

johe71

« Svar #28 skrivet: 09 dec-08 kl 08:35 »
Har för mig att runda blir hönor och lite spetsigare blir tuppar. Har inte provat själv, men ligger säkert något i det.

jo det finns väl en gammal "vandringssägen"/myt som säger så... om jag inte minns helt fel så provade min far det för många år sedan (om inte mitt minne sviker mig så hade vi en kläckare med plats för 600 ägg när jag var liten)... och enligt honom så finns det ingen sanning i denna myt

det finns säkert en anledning att de som producerar värphöns har anställa personer som sorterar de daggamla kycklingarna efter kön - kunde de sortera ut vilka som skulle bli tuppar innan kläckningen så skulle de göra det

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #29 skrivet: 09 dec-08 kl 09:24 »
Formen på ägget har inget med könet på den blivande kycklingen att göra. Ägget formas efter hönans anatomi. Man bör undvika att kläcka alltför spetsiga ägg för kycklingarna har svårare att ta sig ur ett sånt än ett "normalt" format ägg. Man kan sätta sina hönor sjävla i en bur och kolla formen på äggen och de kommer i det närmaste att se likadana ut dag för dag av samma höna. Det kommer bara att skilja lite. Detta gör att om man bara har några få hönor kan man se skillnad på äggen för det mesta.

Man kan heller inte ändra könet på kycklingen genom att trixa med värmen i kläckaren som man kan göra med vissa reptiler. I ett hönsägg är koden redan klar vilket kön det ska bli eftersom hönan har lämnat antingen en könskromsosom för höna eller en för tupp. Det är ju lika som för oss. Vi kan ju inte heller styra om det ska bli en tjej eller gosse, det beror ju helt på vilket anlag pappan lämnat där. Hos hönsen är det tvärtemot alltså hönan som bestämmer könet.

Kunde man få fram en ras som nästan bara gav hönkycklingar skulle äggproducenterna fått fram en sån för länge sedan. Det man gör där nu är antingen ha nån som kollar de dagggamla eller så kör man på stammar/korsningar som ger könsvisande nykläckta kycklingar.
« Senast ändrad: 09 dec-08 kl 13:52 av Nettis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser