Beträffande den strömkrävande uppstarten av lysrör (och därmed det de flesta kallar "lågenergilampor":
Jag är övertygad om att det handlar om en myt och en ganska gammal sådan. Jag är sen sextiotalist och hörde redan som liten "sanningen" om att lysrör drar si och så ruskigt mycket energi i startögonblicket. Vill minnas att jag själv spred sanningen om att den energi som går åt i starten skulle kunna hålla samma lampa lysande i flera år... Naturligtvis inte sant.
En sanning bakom myten är att energi och effekt inte är samma sak. Effekt är ett kraftflöde utan relation till tiden medan energi är mått på ett utfört arbete. En svag lampa (låg effekt) kan förbruka mer energi än en stark om den tillåts lysa mycket längre tid.
Det är således möjligt att en lågenergilampa (lysrör) tjongar igång med förhållandevis stor effekt under de första korta blinkningarna men då det är över på så kort tid blir den energiåtgången försumbar. Även en vanlig glödlampa drar ordentligt mycket mer effekt precis då glödtråden värms upp (eftersom det elektriska motståndet, resistansen, är mindre i kall metall).
I slutänden är det ändå medelvärdet under lystiden som avgör energiåtgången.
Den som försökt trycka in en spik med tummen kan förledas att tro en hammare är en slags energiförstärkare, men sanningen är den att den omvandlar långsam energi till snabb dito. Om vi bara orkade skulle det faktiskt gå åt något mindre energi för att trycka in spiken med tummen än att vifta med hammaren!
Detta resonemang är också högst relevant i fallet med lampor och kortvarigt förhöjd effekt (watt).
Slut från Bisse Bisserwesser (heter det ju inte

)