Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foto på lohmantupp brun???  (läst 7304 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Foto på lohmantupp brun???
« skrivet: 03 nov-07 kl 03:25 »
Har tio  bruna Lohman höns med tillhörande tupp. Vet inte hur en Lohman tupp ska se ut och undrar därför om någon kan lägga in en bild på en tupp.
Tack på förhand!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
SV: Foto på lohmantupp brun???
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 00:49 »
hej! Tack för bilden, men är en brun Lohman tupp helbrun???
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 04 nov-07 kl 09:03 »
hej! Tack för bilden, men är en brun Lohman tupp helbrun???

Ja
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-07 kl 16:47 »
Här finns en Instruktionsbok till Bruna Lohmann höns  :D
http://www.lohmanngb.co.uk/lohmann-brown.pdf
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 10:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Simon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 nov-07 kl 12:09 »
Nu är det ju så att inte Brun lohmann är någon ras i ordets bemärkelse... Det är Hybrid dvs en korsning
Såhär kan man lättast förklara det...

Pure Lines ->                                                                                        
                       = Grandparents ->                                                          
Pure Lines ->
                                                      = Parents  ->  ( linje 1)
Pure Lines ->
                       = Grandparents ->
Pure Lines ->
                                                                                       = >> Commercials <<
Pure Lines ->                                                                                        
                       = Grandparents ->                                                          
Pure Lines ->
                                                      = Parents  ->  ( linje 2)
Pure Lines ->
                       = Grandparents ->
Pure Lines ->

Commercials är det vi kallar för Brun lohmann ..det är produkten av avelsarbetet ...
Linje 1 är brunsvart och Linje 2 vit .... dvs Brunsvarta tuppar och helvita hönor... Tillsammans ger dessa brunspräckliga hönor som lägger bruna ägg... och uppfyller en önskad produktionsplan.

Brun lohmann är alltså en "färdig produkt" av 2 st linjer... Om man sedan avlar på dessa djuren så kan tupparna bli både svarta, bruna, spräckliga, vita mm... Det uträknade schemat spricker... Att få ta på Commercials tuppar är svårt eftersom dessa sorteras bort direkt vid kläckning.. Skulle man lyckas så blir det ändå inte en hybrid... det blir en linjeavlad höna/tupp med oftast varrierande färgteckning... Man ska inte heller räkna med att Äggvikt/äggmassa/ blir som hos föräldradjuren.. men troligen ganska nära...

Hoppas detta ger lite mer klarhet....
mvh Simon

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #5 skrivet: 05 nov-07 kl 21:27 »
Tack Simon! Har länge undrat hur det förhöll sig.
Du vet inte möjligvis vilka raser man har korsat för att få fram Lohmanhönsen?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 dec-08 kl 12:29 »
Kan nån sätta in ett foto på en brun lohmantupp?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 21 dec-08 kl 21:32 »
Nu när man har haft bruna Lohman ett tag börjar man bli lite nyfiken på vad de egenligen är för ena...

Vad har Lohman Brown för föräldrar? Det enda jag har lyckats hitta om dem är att mamman är vit och pappan svart. Om jag har förstått det rätt så är dessutom båda föräldrarna resultatet av två generationers inavel. Stämmer det? Vilka raser tillhör de?

Om en tupp och en höna av Lohman Brown fick kycklingar, hur skulle färgen då slås ut på barngenerationen? Min gissning är 50 % bruna, 25 % svarta och 25 % vita.

Om en Lohman Brown-höna får kycklingar med en Bohus-Dals svarttupp, hur skulle de se ut då?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tedarix

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 dec-08 kl 09:16 »
Hej!

Jag har tidigare hört/läst att så gott som alla värphybrider är avlade från vit leghorn och Rhode Island Red men när jag kollade runt på nätet hittade jag en privat sida där det stod att brun Lohman har en vit och en svart förälder. Jag kollade vidare och hittade hemsidan för företaget som producerar föräldradjuren, Lohmann Tierzucht http://www.ltz.de/, och där finns bilder på alla olika hybriders föräldradjur. Lohman Brown har en vit höna och en röd svartstjärtad tupp som föräldrar. :P

Jag har själv försökt mej på att avla och blanda färger med leghorn och då har det fungerat precis som jag har läst att det ska göra. Den vita färgen hos leghorn dominerar delvis över svart färg och ger vita höns med varierande antal oregelbundna svarta stänk och fläckar, ibland bara enstaka. Däremot så dominerar det vita inte över guld och bara delvis över röda färger..
Svart färg dominerar alltid över alla andra färger utom just leghornsvit så om den rödbruna Lohmanföräldratuppen hade svarta gener skulle han vara just svart. Jag kan inte hitta någon mer info om färger på djuren som har använts i aveln men tror att om svarta djur har använts så har den svarta färgen avlats bort i någon tidigare generation.  ::)

Om en tupp och en höna av Lohman Brown fick kycklingar, hur skulle färgen då slås ut på barngenerationen? Min gissning är 50 % bruna, 25 % svarta och 25 % vita.

Om en Lohman Brown-höna får kycklingar med en Bohus-Dals svarttupp, hur skulle de se ut då?

Om du parar Lohman brun med varandra så får du nog alltså inte några svarta kycklingar utan bara bruna i olika nyanser och eventuellt vita. Men det kan nog säkert någon annan svara på, det finns ju en hel del som har Lohman här på forumet.  :)
Jag tror att den bruna färgen som Lohman har är en "blekt" röd svartstjärtad. Allt svart i stjärten har blivit nästan vitt och det röda är kvar men eftersom det mörka dunet har blivit vitt ser hönan ljusare ut än en röd höna.  Men de kan säkert vara en mer komplicerad genetik än så som bestämmer färgen. :P

I din parning med Bohus-Dals tupp tror jag att du får vita kycklingar med svarta stänk och fläckar. Men det kan säkert någon annan med fakta från Lohmankorsningar också svara på. :)

/Tedarix
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 11:21 av Sirpa »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 22 dec-08 kl 10:08 »
Tack för ett långt, välskrivet och intressant svar!  :)

Att fadern till Lohman skulle vara svart var bara något jag hade fått för mig efter att ha sett en bild liknande den du postade. Vid en noggrannare titt ser man ju att den inte är helt svart, utan bara väldigt mörk.

Din teori om att det svarta ifrån tuppen byts ut mot vitt, och att det röda stannar kvar, verkar vettig. Våra bruna Lohman är mycket riktigt ljusare på stjärten än t ex ryggen, vingarna och halsen. Även undersidan är ljusare.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 dec-08 kl 10:45 »
Så här ser Lohman Brun tupp ut som är far till Lohman Brun hönshybriderna ut i alla fall   :)
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 10:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 dec-08 kl 11:31 »
Då är min nog en lohmantupp, han har svart i rumpen och nån sa till mig att de inte ska ha det.

Tack Grimla för fotot, hittade inget trots googlande.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 22 dec-08 kl 11:33 »
Så här ser Lohman Brun tupparna ut som är fäder till Lohman Brun hönsen ut i alla fall  :)

Fast så där ser väl inte bröderna till Lohman Brun-hönsen ut, eller? :)
« Senast ändrad: 22 dec-08 kl 11:36 av Armand »

carmen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 dec-08 kl 19:34 »
Hej!

Om man inte har köpt en brun Lohmanntupp till hönorna i första ledet så är det ju inte rena Lohmann.
Det är ju det som är så synd, att det är så svårt att få tag på bruna Lohmanntuppar.

Det som också förändras är färgen hos bruna Lohmannhöns mer och mer, de blir ljusare o ljusare.
Synd!

Köper gärna ägg av någon som har färg och rasrena djur!

mvh
Carmen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 25 dec-08 kl 22:02 »
Går det inte att få tag på "fäderraserna" då?  ???
Om man skaffar en sådan tupp och en sådan höna... Så får de kycklingar, då har man väll brun lohman? Minst en av kycklingarna bör ju bli en tupp och då har man ju en brun Lohmantupp?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 26 dec-08 kl 21:17 »
Går det inte att få tag på "fäderraserna" då?  ???
Om man skaffar en sådan tupp och en sådan höna... Så får de kycklingar, då har man väll brun lohman? Minst en av kycklingarna bör ju bli en tupp och då har man ju en brun Lohmantupp?

Jag tror att föräldarna måste vara inavlade på ett speciellt sätt för att det ska räknas som riktiga Lohman.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 26 dec-08 kl 22:34 »
Mjo, det förståss... =/

Har inte riktigt koll på det där med hur de är avlade... Är det typ en grupp som de inavlat under en tid sedan så korsar de dessa i slutändan med något för att få fram dessa hybrider?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 26 dec-08 kl 22:48 »
Mjo, det förståss... =/

Har inte riktigt koll på det där med hur de är avlade... Är det typ en grupp som de inavlat under en tid sedan så korsar de dessa i slutändan med något för att få fram dessa hybrider?  ???

Av diagrammet jag tittade på förstod jag det såhär:

Mamma och pappa är inte släkt med varandra.

Mormor och morfar är syskon med varandra. Mormors mor och mormors far är också syskon med varandra. Mormors mormor och mormors morfar är inte släkt med varandra, mer än att de är av samma ras.

Likadant är det med släkten på pappas sida.

Det ska ju tydligen vara bra att inavla i tre generationer. Inavlar mer än så blir ungarna sjuka. Därför är det vitktigt att kontrollera vilka som parar sig med vilka. Att bara låta en liten grupp gå för sig och inavla sig lite som de vill under lång tid är i stort sett negativt.

Jag kan ha fel på samtliga punkter, rätta mig gärna.  ::)

sallyomolly

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 dec-08 kl 23:54 »
Hej!

Om man inte har köpt en brun Lohmanntupp till hönorna i första ledet så är det ju inte rena Lohmann.
Det är ju det som är så synd, att det är så svårt att få tag på bruna Lohmanntuppar.

Det som också förändras är färgen hos bruna Lohmannhöns mer och mer, de blir ljusare o ljusare.
Synd!

Köper gärna ägg av någon som har färg och rasrena djur!

mvh
Carmen

Rasrena kan de aldrig bli då det är hybrider. De förändras ju efter första parningen, mina kommer från gimranäs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser