Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pannan matar inte ???  (läst 5706 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Pannan matar inte ???
« skrivet: 31 okt-07 kl 00:25 »
Helt utan anledning slutade våran panna att mata ??
Om den inte matar ner till vatten tanken så kokar ju pannan (ved eldning) så nu sitter jag här utan värme o varmvatten ...
Nån som vet nåt om värmepannor ??
Den heter Hergom den spanska kökspannan ...
« Senast ändrad: 31 okt-07 kl 00:40 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Pannan matar inte ???
« Svar #1 skrivet: 31 okt-07 kl 00:34 »
Vilken matning menar du? Är det cirkulationspumpen som lagt av? Eller är det ackumulatortanken som inte laddas?

ca

« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 18:25 »
så där brukar det bli om det inte finns termisk ventil i laddkretsen utan laddningen sköts med termostat på hetvattensröret. Det blir lätt internkokning,dvs det "småkokar" i delar av pannan.Detta har inte så mycket med pannfabrikat att göra utan är mer ett olyckligt inkopplingsval.Cirk-pumpar klarar inte att pumpa ånga.Om du vill försöka igen så behöver du lufta pannan först och sen se till att cirk-pumpen startar tidigare dvs innan det kokar igen.Allt tills du bygger om till laddomatdrift.

ca

« Svar #3 skrivet: 01 nov-07 kl 18:30 »
aj aj.inge bra.. Det var väl inte så länge sen som pannan installerades? Du kan säkert få rörisen att gå igenom systemet utan att det kostar nåt.Påfyllningskranen sitter oftast nära tanken, utseende kan variera,oftast liten svart ratt.Har du slutet expansionskärl(en röd behållare bredvid tanken) med en tryckmätare på(graderad i Bar) så skall den svarta visaren ligga på ungefär 1-1½ bar .Är det mindre behöver du säkert fylla på vatten.På det övre röret alldeles invid  pannan skall det alltid finnas en luftningsventil( om det finns en automatisk sådan så luftar den pannan själv om den får tillräckligt med vatten)Viktigt är även att expansionskärlet är tillräckligt stort för ack-volymen.Kolla med rörisen eller nån insatt granne så du får ordning innan det blir kallt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-07 kl 11:51 »
Har fyllt vatten o det var inte problemet alls :s

Den matar inte ner värmen till a-tankarna.
Som jag har gissat mej till så är det ståltråden på baksidan som sätter i gång (känner av ) matningen när det är tillräkligt varmt.

Nån som kan hjälpa mej ang matningen ?????????
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hasse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 nov-07 kl 11:58 »
Du skriver "mata ner". Betyder det att pannan står i köket och tankarna i källaren?

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-07 kl 22:12 »
Det är väldigt svårt att få något grepp om dina problem med så lite information om systemet.
Kan du på något sätt lägga ut bilder eller annat så vi ser vad för sorts utrustning du beskriver. Här finns massor av kunskap över olika typer.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 05 nov-07 kl 22:20 »
Du skriver "mata ner". Betyder det att pannan står i köket och tankarna i källaren?
Japp det stämmer :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-07 kl 22:25 »
Det är väldigt svårt att få något grepp om dina problem med så lite information om systemet.
Kan du på något sätt lägga ut bilder eller annat så vi ser vad för sorts utrustning du beskriver. Här finns massor av kunskap över olika typer.

Har inga bilder men ska försöka förklara ..
Allt har funkat skitbra tidigare .
När vi eldar så hör man hur pannan (i köket) matar ner värmen i källaren ( ett "puffande" ljud.
Nu helt plötsligt finns inte det ljudet längre o pannan kokar i köket när jag eldar :(
Det finns en givare på ett rör som går in i murpipan (eldröret) det är den jag misstänker att det är nåt vaj på .
Från den givaren går det en ståltråd till en "ratt" ...

nån som fattar `???

kolaren

« Svar #9 skrivet: 05 nov-07 kl 22:27 »
Låter som en termostat, men vad styr den?

Eldrör? Alltså rökrör? Eller vattenrör...?

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-07 kl 22:27 »
Skall det mata ner en våning så kan jag förstå att det blir problem om inte cirkulationspumpen funkar bra.
Har den kärvat ihop under sommaren? Om du inte kan höra om den startat kan man på många pumpar skruva bort pluggen som sitter mitt på. Det kommer att droppa lite vatten men det gör inte så mycket. Bakom pluggen ser man motorn och om den står stilla kan man putta igång den.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

kolaren

« Svar #11 skrivet: 05 nov-07 kl 22:29 »
Aha nu läste jag igen, fattade eldrör, men var sitter ratten?

kolaren

« Svar #12 skrivet: 05 nov-07 kl 22:30 »
Tror att eka är på rätt spår, och att givaren är oskyldig.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 06 nov-07 kl 11:08 »
Aha nu läste jag igen, fattade eldrör, men var sitter ratten?
ratten sitter ca 30cm från pannan i köket ....på typ en vägg.
jag kan verkligen inte sånt här :(

Hasse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 nov-07 kl 12:46 »
Det måste finnas en högpunkt i systemet. Det ska sitta en ventil där eller ett expansionskärl (stor rund burk). Dit söker sig luft som kommer in i systemet. Om det är luft i röret där, så orkar inte cirkulationspumpen pumpa vatten förbi luften. Leta reda på högpunkten och släpp ut luften samtidigt som du trycker in vatten i en lågpunkt nere i källaren. Då fylls systemet med vatten och allting fungerar och alla blir glada och varma!
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 12:47 av Hasse »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 06 nov-07 kl 14:38 »
Det måste finnas en högpunkt i systemet. Det ska sitta en ventil där eller ett expansionskärl (stor rund burk). Dit söker sig luft som kommer in i systemet. Om det är luft i röret där, så orkar inte cirkulationspumpen pumpa vatten förbi luften. Leta reda på högpunkten och släpp ut luften samtidigt som du trycker in vatten i en lågpunkt nere i källaren. Då fylls systemet med vatten och allting fungerar och alla blir glada och varma!
nepp ingen högpunkt.
Jag har letat överallt .
I köket finns ju bara pannan o i källaren bara A-tankarna  ???

Jag hatar verkligen när det skiter sej så här :(

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 06 nov-07 kl 16:51 »
Skall det mata ner en våning så kan jag förstå att det blir problem om inte cirkulationspumpen funkar bra.
Har den kärvat ihop under sommaren? Om du inte kan höra om den startat kan man på många pumpar skruva bort pluggen som sitter mitt på. Det kommer att droppa lite vatten men det gör inte så mycket. Bakom pluggen ser man motorn och om den står stilla kan man putta igång den.

men om cirkulations pumpen inte funkar , då borde det väl inte finnas någon värme i elementen väl?

Hasse

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 nov-07 kl 18:14 »
nepp ingen högpunkt.
Jag har letat överallt .
I köket finns ju bara pannan o i källaren bara A-tankarna  ???
Eftersom tankarna står lågt så kanske högsta punkten är vid pannan. Finns det någon ventil där att pysa litet med?

kolaren

« Svar #18 skrivet: 06 nov-07 kl 19:15 »
men om cirkulations pumpen inte funkar , då borde det väl inte finnas någon värme i elementen väl?

Kan ju cirkulera lite av sig själv, eller rättare sagt av värmen. Till elementen men inte till tankarna iallafall.
Men om pumpen går skulle du ju höra det?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 07 nov-07 kl 01:23 »
Kan ju cirkulera lite av sig själv, eller rättare sagt av värmen. Till elementen men inte till tankarna iallafall.
Men om pumpen går skulle du ju höra det?

sant , men då är ju frågan varför den inte går i gång ??

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser