Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nålbindningstrend?  (läst 5842 gånger)

louise

• Gäst
Nålbindningstrend?
« skrivet: 29 okt-07 kl 13:24 »
Skriver på en artikel om nålbindningstrenden. Nån som märkt av den? Har en gissning om varför intresset blivit stort? Varför är du intresserad?  

/Lollo

Gryning

• Mirandas have
Re:Nålbindningstrend?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-07 kl 13:27 »
Jag har stött på nålbindning bland människor (läs: kvinnor) som varit intresserade av vikingatida och medeltida kultur och livsstil. Det säljs nålbindningsnålar i museishopar och på marknader. Jag gissar att om det är en trend så kommer den sig av ett kombinerat historie- och hantverksintresse.
Själv håller jag mig till stickning och virkning än så länge.  :)

annan

« Svar #2 skrivet: 29 okt-07 kl 19:34 »
Är det en nålbindningstrend nu?

jo fast det stämmer ju att jag ser lite nålbundet här och där fast då letar jag ju också rätt friskt
Flera hemslöjdskonsulenter i Sverige har gjort inventeringar i länen och dokumenterat ett antal olika varianter att nålbinda på. Varianterna har också getts ut i bokform "Nålbindning 12 varianter" av Västmanlands läns hemslöjdsförbund och "Söma, nåla och binda, nålbundet i Uppland" av Upplandsmuseet.

Och så finns ju vanten funnen i Åsele mosse i Västergötland. som forskats en hel del kring, så ja, det kanske är en trend. skoj!

lycka till, hör gärna av dig om resultatet.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

ianitor

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-07 kl 20:48 »
JA det har blivit trend, har pågått i nära nog två år nu... vet inte hur eller varför det började, men det sprider sig.
Senast jag såg det var för några veckor sedan på pendeltåget, en tjej som satt och nålband ett par tumvantar medans jag satt och stickade mittemot. ;) Hon hade lärt sig av sin mormor sa hon...

Det kanske är ett svar på slit-och-slänget av idag? Några sväljer köptrenden med hull och hår medans några drar åt det andra hållet; gamla tekniker, handvävt, handstickat, nålbundet... hållbart och hemgjort.
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 30 okt-07 kl 22:08 »
Kanske har det ökade intresset för olika lajv också inneburit ett ökat intresse för nålbindning?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 31 okt-07 kl 12:36 »
En fråga: vad är fördelen med nålbindning jämfört med virkning?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Klararara

« Svar #6 skrivet: 31 okt-07 kl 13:04 »
Jag upplever nålbindningen som mjukare och följsammare. Fast det kan ju också variera med olika variationer inom respektive teknik. Nålbindningens största fördel är nog att plagget inte repar sig i fall det blir hål någonstans, beroende på att garnet blir helt genomdraget genom öglorna när man nålbinder till skillnad mot stickning och virkning då garnet krokas in i öglan.

ianitor

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 31 okt-07 kl 13:22 »
Det tar liten plats också, bara en liten nål istället för stickor och virknålar... och man behöver inte oroa sig för att tappa maskorna på samma sätt, som Klararara sa; det repar ju inte upp sig...

... fast det är knepish. Jag kunde en stund, och nu har jag glömt hur man gör...  :P
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

slingerbult

« Svar #8 skrivet: 08 jan-08 kl 18:49 »
Är det en trend? Isåfall är det en bra en :)

Jag tror precis som nån sagt att det kan ha att göra med det stora intresset för medeltid/vikinga- reenactment och lajv. Iallafall så är det det där jag stött på nålbindning, nästan aldrig i några andra sammanhang. Bland "medeltidsmänniskorna" finns det otroligt många duktiga hantverkare som tar upp historiska hantverk, och jag tror att det hjälper nålbindningen på traven en hel del.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 jan-08 kl 19:34 »
Jaså, det är en trend?
Det var ju roligt! :) Ju fler som nålbinder desto bättre!
Jag lärde mig på medeltidsveckan i Visby, och jag tycker det är en teknik som är lättare för mig att visualisera, den är mer harmonisk för mig, och har förstås den goda egenskap som nämnts - att det inte repar upp sig. Nackdelen är givetvis att om man gör fel så kan man inte bara repa upp och göra om. :P

Shadow

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jan-08 kl 08:19 »
Joho då! Man kan visst "repa upp" nålbindning, men inte på samma sätt som med stickning o virkning förstås!
Man får ta tråden o "dra ur" ögorna var för sig tills man kommer till den "felande" maskan, sen är det bara att fortsätta!  :D
Visserligen tar det en väldans tid, men ska man så ska man!
Å andra sidan så gör det inte så mycket med en maska fel hit eller dit....

En fördel med nålbindning är att man "sliter" inte på axlar o handleder lika mycket som vid stickning. Och allt du kan sticka kan du nålbinda!

Shadow, som snart är klar med sin nålbundna tröja!

Jordefamn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 jan-08 kl 09:51 »
Jo, och jag har repat upp en hel del också. :P
Men det är mycket jobbigare än att repa upp en stickning.
Som du säger så spelar småfel ingen större roll, så det är inte så ofta man behöver ta upp, som tur är.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-08 kl 23:40 »

En fördel med nålbindning är att man "sliter" inte på axlar o handleder lika mycket som vid stickning. Och allt du kan sticka kan du nålbinda!

Shadow, som snart är klar med sin nålbundna tröja!
Det låter jätte bra för mig som har intermittent muskelsvaghet...men å andra sidan vet jag inte hur man gör så...
Håller på att försöka lära mig frivolitet men kommer bara rätt under första cirkel och när jag är inne på andra låser sig hela skiten och jag får börja om igen och igen och igen...något vajsing är det... >:(
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 10 jan-08 kl 10:52 »
Håller på att försöka lära mig frivolitet men kommer bara rätt under första cirkel och när jag är inne på andra låser sig hela skiten och jag får börja om igen och igen och igen...något vajsing är det... >:(

Det är då det stora tålamodet ska inträda!  ;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #14 skrivet: 12 jan-08 kl 09:35 »
Åh! Jag blev lite nyfiken på nålindning, så jag googlade på det. Första träffen var denna sida http://www.gunnesfelag.se/nalbind.html och vantarna på bilden ser precis ut som mina gamla favvo-vantar. Jag vet inte vem som gjort dem, för de har liksom alltid funnits hemma hos mina föräldrar... gissar på farmor. Många gånger har jag vridit o vänt på dem o undrat hur de är gjorda. Slitstarka är de då i alla fall, det vill jag lova.

På sidan fanns också flera länkar till insrtuktioner mm. Många var på tyska, men instruktionsvideorna var ändå tydliga, även om man inte fattar var han säger. Blir ju himla sugen på att prova!

Marieberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jan-08 kl 08:53 »

Jag har också missat "trenden", men kan medge att man idag (kanske tack vare detta forum...?) hör mycket mer om nålbindning än man gjorde för 15 år sedan, när jag blev såld på tekniken.

På julmarknaden i "vår" by finns år efter år en äldre kvinna som säljer väldigt vackra, nålbundna vantar.
Hon tar 600 kr/par. Det, ni!

annan

« Svar #16 skrivet: 23 jan-08 kl 14:42 »
nålbundna vantar.
Hon tar 600 kr/par. Det, ni!

dyrt jo, men räknar man arbetstid och material så är det en vettig summa. antagligen borde de kosta ännu mer. gott hantverk skall inte säljas för en spottstyver!

« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 14:43 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

pow

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 23 jan-08 kl 21:18 »
jag tror också att det är en ringar på vattnet effekt, nu finns fler som kan så de lär ut till fler...

annars kan jag bara instämma med det tidigare inlägg om att det är skonsammare. jag har svårt att sticka eller virka utan att få ont i händerna men nålbindning är inga problem.

själv säljer jag vantar för 200kr paret. 600 låter ju inte helt fel... :)

Shadow

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jan-08 kl 08:47 »
200 kr var inte mycket!
Med tanke på den tid det tar att nålbinda och kostnaden för garnet gör väl att du går minus på dem?
Förstår att man vill ju sälja det man gjort, men att ta alldeles för låga priser förlorar man på själv i längden.
Att sälja hantverk billigt gör att kunden inte uppskattar sakerna för det de är utan tror: "har ju inte betalat så mycket för dessa så det är inte så noga..."
Höj priset och var stolt över det ni nålbundit! Försäljningen kommer att gå bra ändå, kunden uppskattar ett rejält hantverk och betalar för det!

Tittade för övrigt på hemsidan (pow) och det är jättefina saker ni gör, men..... lägg på lite till! Både för er egen skull och för hantverkets!

Lycka till!

Jordefamn

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 jan-08 kl 11:35 »
200 kr paret!
Då får man ju binda 5-8 par om dagen för att man ska komma upp i en ok timlön (90-150 kr/tim). Inte för att någon väl enbart gör nålbundna vantar för sitt levebröd, men ändå. :P
Tycker som Shadow att du gott kan sätta ett högre pris på dem, det är de (och du) värda!

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare
Ollefund, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser