Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  selen  (läst 1685 gånger)

gård t salu

• Uppland
selen
« skrivet: 28 okt-07 kl 18:23 »
Hej!
Undrar, har selen någon betydelse för kaniner? Har förstått att det är fattigt på selen i våra marker. Om dom behöver extra selen, kan jag då ge samma som till fåren (tokosel)?
Mvh elin

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:selen
« Svar #1 skrivet: 28 okt-07 kl 18:28 »
Ett citat ur min eventuellt blivande bok:

Selen var i många år bara känt för sin giftverkan. Vissa områden har så mycket selen i marken, att betande djur kan förgiftas. Å andra sidan behövs selen i ett enzym, glutationperoxidas, som bryter ner peroxider som bildas i vävnader under normal ämnesomsättning. Vitamin E motverkar peroxidbildningen. På så sätt är selen och vitamin E nära förbundna med varann i näringsläran. Kaniner är i detta sammanhang intressanta, eftersom de förefaller bara lita till vitamin E som skydd mot peroxider. Man har aldrig kunnat påvisa selenbristsymptom hos kaniner, så selen behöver tydligen inte vara med i kaninfoder.

Slut citat

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 28 okt-07 kl 19:00 »
Ytterligare något om selen. Man har experimenterat med selenkomplettering på slaktkaniner. Om jag förstod det hela rätt gjorde selen att köttet fick lite mindre peroxider eller fria radikaler.  Men här talar vi om väldigt små skillnader.

Edgar

gård t salu

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-07 kl 19:20 »
ok. då skippar vi selen. tack för svar.
Mvh elin

bonus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-07 kl 16:27 »
Man har aldrig kunnat påvisa selenbristsymptom hos kaniner, så selen behöver tydligen inte vara med i kaninfoder.

Slut citat

Edgar

jo, men det har man. flera kaninuppfödare jag har pratat med har haft symptom som bakdelsförlamning som gått över då kaninerna har fått selentillskott.....  
att säga saker som "aldrig" och "alltid" känns ju inte så lukrativt inför ett bokskirvande hörrudu. nyanserade åsikter är bäst...  :-*

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 29 okt-07 kl 19:48 »
Jag har nu ägnat mig en stund åt att försöka hitta någon vetenskaplig undersökning som ger stöd för att selenbrist existerar hos kaniner. Man har givit foder med mindre än 0,035 ppm selen i 10 veckor, men någon förlamning visades ej. Jag fortsätter leta.

Däremot fanns massor med problem vid selenbrist hos gnagare, idisslare, människor osv.

Tack för tipset!

Edgar

bonus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 okt-07 kl 17:59 »

Tack för tipset!

Edgar

vasche!  8)

Gösta

« Svar #7 skrivet: 31 okt-07 kl 20:10 »
Ett av problemen i Rabbfor-fodrets barndom var just avsaknaden av selen.
Selenbrist kan ge tillfällig förlamning i muskelaturen hos i stort sett alla däggdjur. Vi råkade ut för en del förlamningar i bakpartiet på dräktiga honor vilket gjorde att de inte kunde föda utan dog vid förlossning. I dag har Rabbfor ett selentillskott och problemen upphörde.
Att utesluta selen kan med andra ord vara riktigt allvarligt framför allt för honor i produktion.
Gösta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 31 okt-07 kl 22:37 »
Tack!

Ändrar direkt i min uppsats.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, Nataks, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser