Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninskinn å salt. Akut!  (läst 2405 gånger)

Gräbban

• -
kaninskinn å salt. Akut!
« skrivet: 28 okt-07 kl 17:31 »
När man saltar ett kaninskinn, måste det va grovsalt då, eller går det även med finsalt??
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

kolaren

Re:kaninskinn å salt. Akut!
« Svar #1 skrivet: 28 okt-07 kl 17:39 »
Det är väl salt med jod som inte funkar, har jag för mig, läste varför en gång men det har jag glömt... Annars borde det väl gå bra, själva kornstorleken kan ju inte ha någon betydelse. Fast jag är ingen expert, håller mig till grovsalt bara så vet jag att det blir bra!

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 28 okt-07 kl 17:43 »
Vi slaktade igår, och mannen svarade att vi hade salt på logen. Flådde kaninerna, och i påsen var det finsalt.. Har nu saltat skinnen ändå, och hoppas att det kommer gå bra. Har bara läst om grovsalt innan och därför undrar jag...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 28 okt-07 kl 17:49 »
Man föredrar stensalt då det har mycket stark sugförmåga, är grovkornigt och lätt att arbeta med. Finns på granngården för en 50-lapp.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 28 okt-07 kl 21:11 »
Men kan det funka med sånt här fint salt tro du? Eller är det kört? ::)
Har redan saltat dom...nämligen..
Hur länge kan man vänta med att salta dom efter att man flått?
Gud, så mycket frågetecken som dyker upp när man står där med en dö kanin i händerna :-[

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 okt-07 kl 21:26 »
Men kan det funka med sånt här fint salt tro du? Eller är det kört? ::)
Har redan saltat dom...nämligen..
Hur länge kan man vänta med att salta dom efter att man flått?
Gud, så mycket frågetecken som dyker upp när man står där med en dö kanin i händerna :-[

Det funkar med fint salt också. Ska dock inte vara jodberikat, precis som Kolaren skrev, men jag vet inte varför. Jag har nog väntat med insaltningen upp till 12 timmar någon gång, utan att skinnen tagit skada.
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 21:27 av Potatisblomma »
Landsflykting i storstan...

annan

« Svar #6 skrivet: 01 nov-07 kl 13:22 »
lite sent svar kanske, men...
det går bra att lägga skinnen i frysen tills du har salt, eller fler skinn att salta samtidigt. saltet kan du sedan använda även till nästa omgång skinn.

lycka till!

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Svante 1

« Svar #7 skrivet: 02 nov-07 kl 19:25 »
hej. bereder ni skinnen själva eller skickar ni iväg dem och vart isåfall?

Gösta

« Svar #8 skrivet: 02 nov-07 kl 21:31 »
Ett tips vid saltning av skinn eftersom den tiden kommer nu.
Först, hur bedömmer du en päls medans det sitter på kaninen? Ta en bit hushållspapper och fukta. Dra det sedan längs med kroppen på kaninen. Blir det fullt med hår på pappret så är kaninen i fällning. Avvakta slakt ett par veckor och gör om provet.
Vid slatning av kaninskinn så skär upp det i buklinjen. Salta på köttsidan med stensalt 2-3 mm tjockt. Lägg nästa skinn ovanpå och gör samma med detta. Går bra att stapla ca 6 skinn i varje hög. Efter ett dygn så slår du ut saltet och saltar om skinnet. Nu kan du rulla ihop det som en rulltårta med saltet som fyllning. Att salta 2 ggr säkerställer att du inte missat någon del av skinnet. Kan förvaras källarsvalt i 6 månader.
Gösta

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 03 nov-07 kl 09:04 »
Tack för tipset angående fällning... Det hade jag inte alls tänkt på och en av hanarna fällde iallafall. :-\

Svante 1

« Svar #10 skrivet: 05 nov-07 kl 19:41 »
vad gör ni med skinnen av kanin. jag har dikor och när vi slaktar skickar vi dem på beredning. har nu skaffat belgisk jätte/fransk vädur blandning, har tänkt mig en liten uppfödning . men vad gör jag med skinnen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser