Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljus på vinter?  (läst 4714 gånger)

snorpan

• Västergötland
Ljus på vinter?
« skrivet: 27 okt-07 kl 19:20 »
Hej

Jag har förstått att under den mörka tiden på åter behöver jag kompensera med belysning hos hönsen.

Jag har lampor i hönshuset som jag kan sätta på timer, hur mycket o länge är lämpligt att ha det tänt?

// jenny
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

ela84

SV: Ljus på vinter?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-07 kl 11:15 »
Jag hoppas att vi ska hinna bygga nytt till vintern och då tänker jag ochså ha lite ljus, men inte så länge.
Har läst att de e  bra att dom får vila lite
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Filipin

« Svar #2 skrivet: 28 okt-07 kl 14:42 »
Jag har ljuset tänt från kl 8.00 21.00 har även fönster i hönshuset en ett plexiglas i hönsluckan.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 28 okt-07 kl 14:51 »
Jag har hört att man ska utnyttja den naturliga skymingen, att de behöver den för sina nattningsritualer (nu har jag inte sett mina göra några såna iofs, de bara hoppar upp, sätter sig, och somnar, på bara några minuter) och då kanske det inte fungerar att släcka tvärt?

Men om de ska få åtta timmar ljus eller hur det var, får man ju tända väldigt tidigt när det är som mörkast, helst skulle man ju ha någon slags automatisk dimmer så de slipper få bright light rätt i ögonen helt plötsligt så där...

Vi har ett rätt stort fönster i sydöst så de får morgonsol (dagsljus) morgon och förmiddag till framåt två, sen är det rätt skuggigt i deras hörn så för den skull kanske de skulle ha en lampa på eftermiddagen ändå?

Sen är det ju bra om de vilar någon gång också, mina envisas med att lägga ägg, fyra eller fem (på fem hönor) varje dag... Det är ju värphybrider men ändå, de borde väl också kunna vila med rätt betingelser, så jag väntar med lampa jag.

Jag har inte ens elen dragen till dem än... och är livrädd att de ska frysa... Men häromnatten när det var som kallast, tre minus ute mätte jag och då hade de hela tretton grader inne, utan något element, förstår inte var värmen kom från? Det är välisolerat men värmen måste ju komma dit först på något sätt?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 28 okt-07 kl 17:33 »
Värmen kommer från djuren själva ;D
Jag har 2 typer av lampor, på morgonen en liten fönsterlampa som sedan slår av, sedan en takbelysning som går på  mitt på dagen några timmar, därefter slår fönsterlampan på några timmar igen.
Jag försöker efterlikna det naturliga ljuset.
Här uppe i norr behövs verkligen ljuset - annars skulle pullorna sitta i mörker dygnet om en del av året, och själv skulle jag inte se att sköta/utfodra...
En bonus är att man kan ge extra stödvärme vid behov när man har ström indraget.  :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 okt-07 kl 18:57 »
Vi har också lampa kopplad till timer. Slås på automatiskt på morgonen och stänger av sig på eftermiddagen innan det är så mörkt att de inte ser att gå och lägga sig. Just nu är det meningen att de skall rugga och inte lägga ägg, så ljuset sätts på ganska sent.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 28 okt-07 kl 19:00 »
Minst 8 timmar ljust har jag på vintern.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 okt-07 kl 19:08 »
Jag har valt bort ljus på vintern fast jag har dragit in det. Använder det bara om jag ska in när det är mörkt.

2 fönster och öppen lucka om de vill gå ut! Tycker att de ska få vila sig under vintern. Köper hellre ägg i affären.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 28 okt-07 kl 19:24 »
Nu får jag nog huka mig 8), men jag har en lampa lysande dygnet runt. På så sätt styr jag inte dygnet, utan lampan är bara ett tillskott till dygnets normala variation. Har sett att det funkar bra för mina höner. Jag har också sett att hönorna inte skadar sig när de av nån anledning "trillar av pinnen" ( dvs hoppar ner på golvet) på natten, något som tyvärr inträffade lite då och då innan de fick behålla lyset på även nattetid.
Lampan ger dessutom ett litet värmetillskott, även om det inte är särskilt stort (lågenergilampa). Till det har jag en värmelampa för frusna eller regnvåta höner som trotsar kyla och regn och går utanför huset även så här års.
I år har jag dessutom en höna med 4 nykläckta kycklingar under värmelampan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skojarbråten

« Svar #9 skrivet: 28 okt-07 kl 19:35 »
Jag har lysrör som sätts på vid sju på morgonen och släcks vid sju-åtta på kvällen när jag är klar där ute, men det är alltid en ledljuslampa tänd, även på nätterna. Är det fel?

Tycker heller inte om när det är becksvart hos dem, rätt vad det är kommer någon på villovägar från pinnarna och vill hitta upp igen, då känns det bra att ha en liten lampa som hjälp.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

amarantus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 okt-07 kl 20:14 »
Oj glömde ett tillägg. Har värmelampa modell stor grislampa som jag har på mycket för tillfälligt då en av kycklingarna är en aning liten.

Sedan jag köpte värmelampan så har den blivit på mer o mer fast jag har en timer.
Fast jag vet att den inte behövs så har det blivit så, för att den finns där antar jag... ;) och kanske ngn känner sig ruggig och sätter sig under den.

Fast egentligen är jag emot det då jag tror på den naturliga väderväxlingar gör djuren härdiga då ex deras fjädrar kan börja ruggas av av en alltför ojämn temperatur....menar varmt inne o kallt ute, gör att de inte tål kyla sen. fast nu kom jag ur tråden, för det var ljuset och där tror jag att de inte behöver ljusbehandling och behöver slippa lägga ägg emellanåt.
Så därför kanske jag ska släcka ner värmelampan då den kanske försämrar för mina pullor vad vet jag..... :-[
Ska gå ut och ta ett snack med dem...... ;)

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 28 okt-07 kl 20:25 »
under sommaren har jag ingen belysning alls, framåt hösten brukar jag sätta timer på lysrörsarmaturen som jag har, till att börja med kanske 8.00-15.00
i är satte jag på den för några veckor sedan, men då har jag ju också varit tvungen att KÖPA ägg :o :o nu senaste månaden. dom får höstrugga i lung och ro, nu kommer jag att sakta öka tiden på morgonen och kanske minska lite på em så att dom får naturlig skymmning.
till slut så tänds lyset typ klockan 3 på natten till 2 på dagen.

det är ju för att få ägg jag har dom och om jag inte ger tilläggsbelysning på vintern får jag inga ägg :-\
är Återprenumerant såklart.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 28 okt-07 kl 20:28 »
under sommaren har jag ingen belysning alls, framåt hösten brukar jag sätta timer på lysrörsarmaturen som jag har, till att börja med kanske 8.00-15.00
i är satte jag på den för några veckor sedan, men då har jag ju också varit tvungen att KÖPA ägg :o :o nu senaste månaden. dom får höstrugga i lung och ro, nu kommer jag att sakta öka tiden på morgonen och kanske minska lite på em så att dom får naturlig skymmning.
till slut så tänds lyset typ klockan 3 på natten till 2 på dagen.

det är ju för att få ägg jag har dom och om jag inte ger tilläggsbelysning på vintern får jag inga ägg :-\

Varför har ni lampor på om dagarna är inte era höns ute om dagarna./Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 28 okt-07 kl 22:51 »
Hönsen går ju in och ut på dagarna. Mina höns är nu helst inne i höstrusket.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Taggis

• vänner
« Svar #14 skrivet: 29 okt-07 kl 09:12 »
Jag gör som amarantus dvs tänder om det behövs tycker dom kan få vila under vintern det är ju så kort tid det handlar om .Mina är ute oavsett vädret regnar det föör mkt så sitter dom under träd & buskar, dom kan naturligtvis gå in oxå men väljer hellre att vara ute.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 29 okt-07 kl 09:24 »
Kan förtydliga att extraljuset tillkommer först efter sensommar/höstruggningen. Då har hönsen haft en viloperiod fån äggläggning och eftersom de jag gärna har egna ägg även under vinterhalvåret har jag funnit att denna lösning passar både mig och hönsen bra.
De värper inte lika mycket under den mörka årstiden, trots extraljus, så det verkar inte som om de styrs på samma sätt som när man tänder och släcker för dem. De får också en längre tid under dygnet att äta på.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 29 jan-08 kl 13:16 »
Jag ser på flera trådar att många inte har ljustillägg på vintern...
...behövs det?

Jag har läst att de behöver tillskottsljus för att få minst 6 timmars ljus annars räcker inte timmarna för att de kan hinna få i sig tillräckligt med foder att klara vintern. Bor i Sörmland där det inte är ljust 6 timmar under vintern.

Mina hönor har dock vilat ordentligt - från oktober till januaris mitt - så jag tror inte att tillskottsljuset har drivit dem utan det verkar som om de vilat mer än de flesta som skrivit här!

Synpunkter?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser