Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvar året om??  (läst 1591 gånger)

Boström

• Småland
Ruvar året om??
« skrivet: 26 okt-07 kl 10:17 »
En av mina dvärgkochiner fick kycklingar (3st) för 2 veckor sen :D.
Igår hade en höna lagt sig och ruva på 3 ägg.
Min fråga är: Lägger sig DK när som helst på året?
Jag trodde att det var mest på våren- sen sommar,som de ville ruva.
Jag vet att när en ruvar så smittar det av sig till de andra hönorna ;)
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Nypålandet

Re:Ruvar året om??
« Svar #1 skrivet: 26 okt-07 kl 13:12 »
Verkar ju så.

Mina svarthöns håller på likadant...

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 okt-07 kl 09:10 »
Jag har också dvärgkochin, tre st, mina första. Det är bara en som har börjat värpa, de är c:a 7 månader, hon har värpt i en månad ungefär. Nu har hon legat i redet sedan i går....
De bor ju inomhus (i gamla pannrummet) men är det ändå dumt att skaffa befruktade ägg nu på hösten? Är hon för "ung"?

Nån som vet och kan ge lite tips?!  ;D

(Förlåt att jag "snodde" din tråd... :-[ vi kanske kan få svar båda två  :))
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 09:11 av Margit »

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 27 okt-07 kl 10:15 »
Jag har också dvärgkochin, tre st, mina första. Det är bara en som har börjat värpa, de är c:a 7 månader, hon har värpt i en månad ungefär. Nu har hon legat i redet sedan i går....
De bor ju inomhus (i gamla pannrummet) men är det ändå dumt att skaffa befruktade ägg nu på hösten? Är hon för "ung"?

Nån som vet och kan ge lite tips?!  ;D

(Förlåt att jag "snodde" din tråd... :-[ vi kanske kan få svar båda två  :))

Kör på.

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 27 okt-07 kl 14:17 »
Jag har en höna Tootsie som fick kycklingar för ca 2v sen då var hon ca 7 mån. det kläcktes 7 st. 2 dog men hon har 5 st.kvar ivf. hon är en jätte duktig mamma  :-*.
Min ena dv.kochin ligger oxå på ägg men inte med nån större reda tycker jag  :-\.Har inte tidigare haft höns som lagt sej att ruva så här sent på året innan men detta året verkar alla sugna på det.
Margit jag tror att det inte skulle vara ngt problem att Ulla fick kycklingar nu det är säkert mysigt & varmt hos dom där dom bor .Det enda problemet skulle vara när hon går ut med dom sen när dom är små,dom blir fort kalla & fuktiga.
Tootsie fick ju sina ute i en stor utomhus kaninbur med hus i ,kanon om det varit sommar & torrt på marken men inte när marken är kall & gräset fuktigt .Hon tog ju ut dom & sen låg hon kvar ute med dom under sej ,men nu har dom flyttat in i eget hus .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #5 skrivet: 27 okt-07 kl 15:09 »
Dv kochin är kända för att vara ruvuiga  ;D
både för o nackdelar

Jag har själv en höns som ligger på ägg nu
hade legat i 2 veckor utan värper inget själv

försökte få tag på ägg men helt plötsligt började en anna lägga åh vad bra tyckte jag o puttade in dom under min höna

har hört att dom kan bli ruvsjuka o det vill jag inte.
min kompis hade dv kochin förr o ställde ut o vet rätt mycket så jag litar på honom.

hade en höna som dog i redet inget fel på henne ville bara ruva gick knappt ut o åt el drack :'(

så har hon ägg under sig så låte henne ruva
men märk dom första så plocka dom andra om det blir fler

Jag håller mig till 2-6
annars kan det bli många.

Kramiz ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser