Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruggar hon eller blir hon hackad?  (läst 1560 gånger)

Vildvittra

• Värmland
Ruggar hon eller blir hon hackad?
« skrivet: 24 okt-07 kl 10:58 »
Har en ettårig höna som fick sin första kull kycklingar i våras. Helt plötsligt har hon blivit så kal, framför allt på nacken/halsen. Det är inga sår eller helt naken hud framme, men ungefär som skäggstubb.
Ruggar hon tror ni eller blir hon hackad på? Hon har tidigare varit rätt så högt i rang, men nu vet jag inte riktigt. Kan det vara någon sjukdom eller ohyra (jag ska kolla på henne mer noga men hann inte imorse)?
Det är nämligen ingen annan av hönsen som ser ut så där, vad jag förstår så kan de rugga ganska olika.

Eller är det tupparna som uppvaktar henne för mycket kanske? Vad göra?

Vildvittra

Lotus74

• Värmland
    • Struven
Re:Ruggar hon eller blir hon hackad?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-07 kl 11:11 »
Det låter som om hon ruggar. Speciellt eftersom hon inte har några sår.
Mina är fula som stryk just nu pga ruggningen.
 :P
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-07 kl 21:41 »
Är stubben avknipsade fjädrar eller är det nya små fjädrar som växer ut? Det senare = ruggning.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #3 skrivet: 25 okt-07 kl 13:19 »
Är stubben avknipsade fjädrar eller är det nya små fjädrar som växer ut? Det senare = ruggning.

det är de nya som växer ut
ser ut som ungefär en läpp pensel  ;D

ja dom är inte vackra när dom gör det men åhh så fina dom blir sen

Kramiz
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Vildvittra

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-07 kl 19:09 »

Nu har jag lyckats titta på henne ordentligt några gånger och det är inget skinn som är framme utan det är liksom de små "sugrören" som fjädrarna sitter fast i som är kvar. Dvs. ungefär som om man dragit ut fjädern från dess hållare, om ni förstår.
Jag antar att hon ruggar.
Hon är pigg, men håller sig gärna för sig själv och verkar äta dåligt, har magrat av lite. Är det vanligt vid ruggning? Eller bör jag misstänka att hon är mobbad? Jag har inte sett en enda höna/tupp som är på henne, men hon går inte ut så mycket heller. Just nu har jag inte så lätt att isolera henne pga lite ombyggnader. Bör jag försöka göra det eller vänta och se?

Tacksam för alla svar, jag har aldrig sett en höna som ruggar irl. Ingen annan ser ut som hon, det är lite därför jag blir misstänksam också.

Vildvittra

Torry

« Svar #5 skrivet: 27 okt-07 kl 20:17 »
Du behöver nog inte oroa dig, höns som ruggar blir ofta lite "down", tar hårt på krafterna att utveckla nya fjädrar, speciellt om dom tappar många på en gång som en del gör, då går de ofta lite för sig själva . Har en höna som på en dag blev helt kal på ryggen, hon är precis som du beskriver lite tillbakadragen och inte så på hugget som hon brukar. Ge gärna lite vitaminer och extra god mat (handmata) typ solrosfrön, ost,( leverpastej, förbjudet, jag vet :-[) till en sån höna.
Kram Torry

Vildvittra

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 27 okt-07 kl 20:56 »
Ge gärna lite vitaminer och extra god mat (handmata) typ solrosfrön, ost,( leverpastej, förbjudet, jag vet :-[) till en sån höna.
Kram Torry

Tackar och bockar, självklart ska hon få lite extra gott nu. Skönt att det verkar normalt då  :)

Vildvittra

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser