Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hydraulpump hydraulkolv  (läst 6781 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
hydraulpump hydraulkolv
« skrivet: 24 okt-07 kl 09:12 »
Hej
Har en fundering som jag önskar dryfta, svara gärna med tankar och ideer även om ni inte hundraprocentigt säkert kan svara på frågorna.

Tanken är följande, jag vill använda en hydraulpump med en dubbelverkande kolv.
Hydraulpumpen ska dras för hand, den ska sitta på ratten på en båt, kolven ska sättas/kopplas på rodret.

Det finns rattpumpar som gör det jag önskar, att köpa till något så när pris till segel och motorbåtar, men dessa är avsedda att kopplas på en väldigt tunn kolv.
Delvis, vill jag minnas från skolan, så ger en grövre kolv högre tryck/kraft och delvis vore det mer praktiskt att använda en dubbelverkande kolv från en traktor eller skördetröska, dessa kan man för övrigt köpa till ganska överkomligt pris på div skrotar.

Om jag kopplar en vanligt rattpump till båt till den stora kolven föreställer jag mig att man får veva en väldigt massa varv innan den grövre kolven flyttar sig.
Om man kopplar på vanligt vis som ex. servo-styrningen på en bil måste man ha en annan pump som drivs på något sätt (kopplad till motorn eller elektriskt). Det man sen vrider på som sitter på rattstången är om jag förstått det hela rätt ingen pump i vanlig mening. (kan ha rasande fel här)
Avsikten är alltså att bygga ett så enkelt system som möjligt som klarar sig utan annan kraftkälla.

Frågorna är då;
Kan man få tag på en hydralpump som likt en rattpump ger flöde åt endera hållet?
Om man letar pump gissar jag på att en med högre kapacitet är tyngre att snurra än en med låg kapacitet. Vad för kapacitet är rimligt att dra runt med handkraft utan att ta i allt för mycket?
Är det främst varvtalet på hydraulpumpen (motorn till densamma) som avgör kapaciteten eller är det stor skillnad på volym per varv?
Är det så enkel att man kan dela kolven volym med volym per varv på pumpen och därigenom räkna ut antal var på ratten för fullt utslag? (torde vara, man kan väll knappast komprimera oljan...)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Körven

• Värmland
Re:hydraulpump hydraulkolv
« Svar #1 skrivet: 24 okt-07 kl 10:44 »

Är det en stor farkost du skall andvända den till?
En kolv från en tex traktor kräver ett rejält flöde,så skal du hand pumpa med ratten så får du veva på ordentligt.Det finns hydralsystem som fungerar så att du ger ratten en knuff,och rodret ändrar sig tex 5 grader,men vevar du så ändrar det sig lite i taget.Problemet blir att du inte vet hur rodret stå om du inte har en roderindikator.
Det som är brukligt i fartyg är en elektrisk manöverering av hydralventilerna,där andvänds ingen ratt utan knappar eller en joystick.Man kan ta ett hydralpaket och  styra med det,upp och ner blir styrbord och babord i stället.Hydralmotorn går att koppla till motorn isådana fall (om du inte seglar)
Det krävs att man är aktiv och styr hela tiden om man skall hålla kursen med ett sådant system.Detta kan vara mycket tröttsamt om man inte är van.
Jag köpte en liten hydralmotor och skulle göra som du tänkte dig,men nu har jag sålt båten....Tror jag har motorn kvar på något ställe.Skall leta reda på den och sälja den.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-07 kl 21:05 »
Citera
Är det en stor farkost du skall andvända den till?
Ja, tämligen, 21X4 meter.
Citera
Problemet blir att du inte vet hur rodret stå om du inte har en roderindikator.
Har en, vill dock inte svära på att jag vet hur den ska kopplas in.
Citera
Det som är brukligt i fartyg är en elektrisk manöverering av hydralventilerna,där andvänds ingen ratt utan knappar eller en joystick.
Mjae...
Alla fartyg har en ratt, men, den är säkert kopplad som du beskriver.
Citera
Jag köpte en liten hydralmotor och skulle göra som du tänkte dig,men nu har jag sålt båten....Tror jag har motorn kvar på något ställe.Skall leta reda på den och sälja den.
Vill du beskriva den och din tanke hur du tänkt bygga?

Kanske ska påpeka att dom kolvar jag tittat på ofta är avsedda för styrning eller andra funktioner långt ifrån så kraftiga som dom som sitter på lyft och tilt till skopan.
Ungefärlig diameter på kolven är 2 cm. Dom som säljs till fritidsbåtar är mycket klenare.

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 okt-07 kl 09:19 »

Jag tänkte ha hydralmotorn kopplad på samma kilrem som generatorn:sedan en tank för hydralolja.Kolv och hydralmotor samt manöver enheten komm från en gammal kran till en lastbil.
Tanken var att styra med manöver spaken,upp och ned blev Sb o Bb.Monteringen tänkte jag skulle bli två hydral slangar från manöverspaken till kolven,vilket jag inte tror skall vara några bekymmer.Pumpen skulle vara i drift hela tiden när motorn var i gång,över flöds oljan skulle gå ut i en tank,efter den passerat manöverspaken,då den även har tryck men som försvinner i tanken.
Det som verkade vara största problemet var att få rodret att stanna i midskeppsläge,då jag saknade roderindikator.
Den "båt" som du skall ha hydralen till bör nog vara av lite grövre kaliber än den som man normalt för i båtsportsaffärer.Det kan verka lite överdrivet med en kraftig kolv och hydralmotor i mångas ögon,men då man verkligen behöver och måste förlita sig på att grejerna håller då är det skönt att veta att rodret och manöverspakarna tål påfrestningarna.Kommer man ut i dåligt väder så är påfrestningarna på rodret stora.Dom gammla fartygen med direktstyrning via kätting o dy,där kunde inte en man hållamot med handkraft.

Körven

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 25 okt-07 kl 21:29 »
Jag förstår din tanke med styrningen.
Hade dock själv aldrig satsat på något sådant.
Kan kanske vara bra att ha en "joystick" extra som styrning men en ratt bör man nog ha i alla fall.

Har tänkt om lite kring styrningen, funderar på om man kan ha en elektrisk lösning där man styr en pump. Det är trots allt 15 meter (kanske ännu mer) mellan roder och ratt...

Någon som vet om det finns något som kan funka?

Ska påpekas att systemet idag är bortplockat och hade en tryckledning till ratten och två returer till kolven.
En himla massa rör som tar plats och ska fyllas med massor av olja.
Styrplatsen ska dessutom flyttas ifrån det ursprungliga stället.

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-07 kl 10:39 »
Har du alla grejer så är det bättre at andvända dom.Om du andvänder hydralslang i stället så kan man smyga rören så dom tar minimal plats.Mängden olja i ett sådant system är inte så stort.
Nä att styra pumpen är nog ingen lösning,men du kan styra ventilerna med el.Men då kan du inte ha en gammla stilen med ratt som snurras.Har du kvar den gammla rattens ventilsystem så andvänd den,och få en ratt som snurras.Det är tyvärr så att ju fler komponenter det är inblandat ju fler saker kan gå sönder,och det gör dom oftast när man behöver dom som bäst.
Mitt styrsystem var tänkt att andvändas med rorskult,och båten var betydligt mindre.

Körven

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-07 kl 23:26 »
Slutsatsen har nog blivit att använda en orbitrol från en traktor.
Dom fungerar tydligen som pump också om huvudpumpen skulle strejka.
Man får dock veva som en liten blå, men det är kanske inte största problemet ifall något rasar.
Nackdelen är att jag står kvar med problemet att det blir massa rör.

Har läst på lite om hydraulik och tycker att det vore intressant att driva propellern med det också.
Nackdelen är där att hydraulmotorer sällan vill snurra särskilt fort.
Får se hur det blir med den saken...

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 nov-07 kl 23:57 »
Orbitrolen är ju egentligen ett ventilpaket som sitter på rattstången men är konstruerat så att det påverkas när du vrider ratten. Och du har en pump som drivs av motorn som håller uppe trycket i systemet. Men det blir ju bara två rör från ratten bort till rodret, och det kan väl vara överkomligt? Men jag tror du ska satsa på rör, för det blir billigare än slang hela vägen, se bara till så du klamrar fast dom ordentligt, annars vibrerar dom sönder med tiden.
Det vore väl inget som hindrar att du driver propellern med hydraulik, det är väl inga problem att köra en hydraulmotor snabbt? se t.ex en buskröjare som dom kör utmed vägkanter, den drivs ju hydrauliskt. Men en sak som jag tycker allvarligt talar emot att blanda in mer hydraulik än nödvändigt på en båt är ju risken för läckage, du blir ju inte särskilt poppis om du öser ut 50 l olja i vattnet t.ex....

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 06 nov-07 kl 22:40 »
Citera
Det vore väl inget som hindrar att du driver propellern med hydraulik, det är väl inga problem att köra en hydraulmotor snabbt? se t.ex en buskröjare som dom kör utmed vägkanter, den drivs ju hydrauliskt.
Just det, det är sant.
Ska se om jag hittar system så jag kan överföra si så där 70 hästar hydrauliskt med skapligt varv.
(för att se om det är rimligt ekonomiskt)

Det som gör hydraulisk-drivning så attraktivt är att man kan ställa den skrymmande dieselmotorn lite var  man vill. Tror också att det är skapligt enkelt/konsekvent att bygga reversering med hydraul...

Citera
Men en sak som jag tycker allvarligt talar emot att blanda in mer hydraulik än nödvändigt på en båt är ju risken för läckage, du blir ju inte särskilt poppis om du öser ut 50 l olja i vattnet t.ex....
Det får ju naturligtvis inte ske.
Det som också talar emot är att enligt vad jag förstått behöver man byta oljan med jämna mellanrum.
Hur ofta vet jag dock inte.

Teknikern

« Svar #9 skrivet: 09 dec-07 kl 16:51 »
Jag har vad du behöver angående slang Uddis. Det är en tvillingslang som är kevlarspunnen och jag har både kopplingar och slangpress och jag kan garantera att det är "rätt" pris då jag har ett större, eget lager att ta av. ;)

Intressant?

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 12 dec-07 kl 00:23 »
Det är det absolut.
Men kanske helt nära i tiden.
Närmaste projekt är att gå över botten, svetsa pittings och blästra och rostskyddsmåla (tack och lov jobbar jag som epoxiformulerare och kan fixa ordentlig färg).
Ska dessutom bygga överbyggnaden innan hydrauliken ska dras så kan jag återkomma med beställning till sommaren?

Teknikern

« Svar #11 skrivet: 12 dec-07 kl 01:07 »
Du är så välkommen med beställningen. Måtta mellan tummen och pekfingret hur lång slang du behöver så spar jag en rulle för din räkning här, och ta till rejält så det inte fattas. Det är så trist när man får göra en kass dragning bara för att det fattas 5 centimeter.

Jag har både hela rullar nu och smårullar så jag kanske har en som vi kan spara på lagret utan att behöva kapa nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkare92, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser