Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrymmeskrav under vinterhalvåret?  (läst 3165 gånger)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Utrymmeskrav under vinterhalvåret?
« skrivet: 23 okt-07 kl 08:36 »
Hejsan.

Har i nuläget 18 st i min hönsatrupp. ;D

Mina Brahma hönor går ihop med min Dv Kochin trupp och i vår ska Brahmorna flytta till eget boende med en vacker och ståtlig tupp är det tänkt.
Alla trivs med varandra och allt är frid och fröjd.

Nu ringde en man igår kväll och erbjöd mig sina Brahmor och Dv Kochin för han har tröttnat och vill lägga ner sitt hönshus senast söndag.
Det är en trupp på 11 st och då är inte hans tupp medräknad. (hål i backen för honom)
- möjligen om det är nån som är gammal och gaggig som jag inte vill ha.

Har jag plats för dessa i hönshuset. ???
Hönshuset är på ca 16 kvm och gården på ca 24-25 kvm.

(Detta är ju bara under vinterhalvåret eftersom Bramhorna ska få
eget boende till våren.)

Ju fler desto varmare eller ??? ;D

Tacksam för svar.

Mvh Maria

« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 10:25 av Maria1xx »
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

johe71

Re:Hur många kan jag ha under vinterhalvåret?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-07 kl 09:32 »
jag antar att du har frigående höns (alltså ej burhöns)

enligt L100[* ] så får du

på 16 kvm ha 120 höns... så det ska väl inte vara något problem :)

om man räknar på 29 höns så ska de (också enligt L100) ha
5 st reden (24x32cm)
minst 1/3 av golvet ska vara ströarea
4,35 meter sittpinne (15 cm per höna)
2,9 meter rakt fodertråg eller 1,16 meter runt fodertråg (omkrets)
0,725 meter rakt vattentråg eller 0,29 meter runt vattentråg (omkrets)

detta är då de minimimått som du ska uppfylla för att en djurskyddsinspektör inte ska kunna klaga på någon av de punktera... det är inte säkert att minimimåtten är de optimala för hönsen....

men för att svara på frågan "Har jag plats för dessa i hönshuset?", så ja, det ska inte vara något problem

[* ] L100 är Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om djurhållning inom lantbruket m.m.; DFS 2007:5, länk
« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 09:36 av johe71 »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 okt-07 kl 09:37 »
Utrymmet är inga problem. Men blanda inte ihop dina höns med en annan besättning om du inte vill att de skall smitta ned varandra med allsköns sjukdomar. Du bör hålla dem separerade åtminstone över vintern, och inte ens då är du säker.

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-07 kl 09:40 »
Oj :o

Det var det värsta ;D

Ja nog blir det inte 120 höns i denna gård.

Tack för ett utomordentligt svar johe71. ;D

Då kan jag utan att ha dåligt samvete för att de får det trångt ta hit gänget och ge dom ett fortsatt liv hos oss.

Jeeeehaaaaaa!

Tack så mycket.
Måste spara den där filen ;)

Mvh Maria

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-07 kl 09:50 »
Hmmm sjukdomar ja :-\.

Det är ju förståss att tänka på................hmmm

Mvh Maria

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 23 okt-07 kl 10:50 »
enligt L100[* ] så får du
på 16 kvm ha 120 höns... så det ska väl inte vara något problem :)

Men man ska också säga att andra regler gäller om för höns som skall vara Ekologiska och se det står det inget om i L100   ;D

Ett bra exempel på att det inte alltid är så enkelt att hitta fakta....
« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 10:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

johe71

« Svar #6 skrivet: 23 okt-07 kl 11:08 »
för höns som skall vara Ekologiska

Fast enda sättet som du får kalla dina höns för ekologiska är om du certifierar dem, och den enda certifiering som finns för höns/ägg idag är KRAV, och har man inte tusentals höns eller har löjligt mycket pengar som man inte vet vad man ska göra med så är det inte ett alternativ... alltså är det ingen som har lite hobby höns som någonsin kommer att kunna kalla sina höns ekologiska

men för den som ändå är intresserad av KRAVs regler för djurhållning så finns de här (pdf-format)

det som skulle skilja för dig är att du får "bara" ha 96 hönor på dina 16 kvm
sedan så ska hönsen ha 3 cm extra sittpinne (alltså 0,87m mer för dina 29)
också ska de ha 116 kvadratmeter utomhusutrymme
(och givetvis äta största delen krav-godkänd mat, och en massa andra regler om hur gödsel ska hanteras och hur mycket foder som måste vara egenproducerat (med så få hönor är det iof ingenting som behöver vara egenproducerat men ändå :)))
« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 11:18 av johe71 »

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 okt-07 kl 13:19 »
 ;D
 ;D
Hihihihi vad roliga ni är.

Nä mina höns har jag inte tänkt att certifiera och dom är inte ekologiska ;D.

Vanliga gamla hedliga höner som äter bullens varmkorv med pommes och lite annat smått åh gott som bjuds ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 27 okt-07 kl 08:39 »
Om man vill skaffa sig nya höns är det bra om man sätter in dem i karantän i ett annat hus i minst 3 veckor. Under denna tid kollar men dem noga och byter kläder innan man går in till sina gamla höns. Ger man dem sen en avmaskning- och avlusningskur så är man ändå ganksa skyddad även om det alltid är en risk att sammanföra djur från olika bestättningar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 27 okt-07 kl 21:15 »
Fast enda sättet som du får kalla dina höns för ekologiska är om du certifierar dem, och den enda certifiering som finns för höns/ägg idag är KRAV,
alltså är det ingen som har lite hobby höns som någonsin kommer att kunna kalla sina höns ekologiska

Man kan ha Ekologisk djurhållning och då blir djuren ekologiska
men inte KRAV- djur ! Dvs de får inte marknadsföras under KRAV.

Men Ekologiska är dom.
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 13:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

johe71

« Svar #10 skrivet: 28 okt-07 kl 07:32 »
Dvs de får inte marknadsföras under KRAV eller Sigill.

Men Ekologiska är dom.

Det är klart de kan vara ekologiska, men du får inte marknadsföra dem som ekologiska livsmedel utan att du är kontrollerad... enligt konsumentverket
Citera
För att ett livsmedel ska få marknadsföras och säljas som ekologiskt måste produktionen vara kontrollerad av en EU-godkänd kontrollorganisation.
De kontrollorgansiationer som finns i sverige idag är Krav och SMAK, det verkar finnas en "light"-version av kontrollen som ger rätt att märka dina livsmedel med en EU-logotype, jag har dock inte hittat något prisuppgifter om vad den kontrollen kostar, men det lär inte vara gratis....

så själva poängen i mitt inlägg kvarstår, du får inte marknadsföra livsmedel som ekologiska utan att en godkänd kontrollorganisation har kontrollerat dig... och ingen som har lite hobbyhöns kommer att ha råd att ta den kostnaden

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 28 okt-07 kl 11:55 »
Det är klart de kan vara ekologiska, men du får inte marknadsföra dem som ekologiska livsmedel utan att du är kontrollerad... enligt konsumentverketDe kontrollorgansiationer som finns i sverige idag är Krav och SMAK, det verkar finnas en "light"-version av kontrollen som ger rätt att märka dina livsmedel med en EU-logotype, jag har dock inte hittat något prisuppgifter om vad den kontrollen kostar, men det lär inte vara gratis....

så själva poängen i mitt inlägg kvarstår, du får inte marknadsföra livsmedel som ekologiska utan att en godkänd kontrollorganisation har kontrollerat dig... och ingen som har lite hobbyhöns kommer att ha råd att ta den kostnaden

Du Johe71 verkar ha fastnat i tanken på ekonomi och marknadsföring  :o

Men många här vill ha sina djur på ett mer djurvänligt sätt och de ekologiska reglerna kan då vara en bra måttstock att följa vare sig man tänker marknadsföra sina produkter eller inte !

Jag håller helt med Grimla som verkar anse att man helst ska titta på de ekologiska reglerna när man beräknar beläggning i stallar och liknande om man vill måna om djuren.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

johe71

« Svar #12 skrivet: 28 okt-07 kl 12:20 »
nejdå... jag har inte fastnat i något  :) men jag har läst de flesta regler och föreskrifter som handlar om hösn och ägg från ett helt gäng olika myndigheter, och läser jag någon felaktighet här så kan jag inte låta bli att försöka att rätta till det...

personligen, om vi nu ska ta vad jag tycker, så har inte komersiella höns som man föder upp med de ekologiska reglerna det speciellt bra heller... ok de har 3 cm extra sittpinne och det ska vara  1,5 höna mindre per kvadratmeter (du får alltså "bara" ha 6 höns per kvadratmeter)...

mina egna höns, ca 40 st, bor i ett utrymme som är ca 80 kvadratmeter stort och har en väl tilltagen utegård som är öppen de flesta dagar året om... och dubbelt så många värpreden som reglerna föreskriver... så nej, jag har inte hakat upp mig på något mer än att man inte ska förvanska de regler som finns (personen som startade inlägget kommer att ha 30 höns och har antagligen lika lite ekonomiskt intresse som jag har av höns... och hennes höns kommer antagligen att ha det mycket bättre än de flesta ekoligiska höns... men hon får ändå inte kalla sina ägg ekologiska när hon säljer eller ger bort dem...)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 28 okt-07 kl 12:57 »
Jag tror nog att hon kommer att kalla dom vad hon vill när hon ger bort dom. Det gör iaf jag med våra ägg.

Att ha ekologisk inriktning innebär ju mycket mer än ytan de bor på men det är ju en annan debatt.

Det är dock viktigt i forumsammanhang för de andra som läser att betona att det finns andra regler än L100 som ju anger absoluta minimum-krav.

Man får visst sälja dom som ekologiska med hänvisning till att de är producerada enligt EU's regler för ekologisk produktion. Men det pågår väl tvister om detta i olika rättsinstanser just nu har jag för mig.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Ekologiska
« Svar #14 skrivet: 28 okt-07 kl 13:10 »
och läser jag någon felaktighet här så kan jag inte låta bli att försöka att rätta till det...

??? jag har inte skrivit någon "felaktighet" så jag hoppas verkligen inte du syftar på mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser