Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)  (läst 13758 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Re:Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)
« Svar #60 skrivet: 29 okt-07 kl 20:40 »
whimfossa
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

agge

« Svar #61 skrivet: 29 okt-07 kl 20:49 »
Dessvärre måste vi hålla våra får väldigt fjära för folk, vilket innebär att tämjning på hösten tar sin tid. Vi håller tummarna varje år.

???
fjära är det desamma som rädda ? iså fall varför måste ni det.

Martin S

« Svar #62 skrivet: 29 okt-07 kl 21:40 »
Sedan vågar jag nog påstå, Martin, att svenskar har väldigt lite kunskap och tradition i hemslakt idag. Däremot har många invandrare det i färskt minne.

Ja, det har du rätt i. Vad jag försökta undvika var bara en svepande misstanke mod invandrara som lammtjuvar - men take menade tydligen inte heller så.

-------
Flera har skrivit om lite mistänkta besök av invandrara som vill köpa lamm.

Om man nu kommer från en kultur, där lammkött och hemslakt är tradition, och man åker ut till några fårhållare för att köpa ett lamm... då gör man ju som utgångspunkt det i bäste mening. Men man kan vara rätt säker på at få nobben vartenda ställe. Det måste upplevas konstigt. Jag skulle i al fall vara noga med att förklara varför det inte går. T.o.m. uppriktigt beklaga. Det hänger ju bara på slaktmetod, för om någon vil köpa ett lamm och slakta det hemma med slaktpistol är det lagligt, (kräver transportdokument, jvf annan tråd)

Men man vet ju inte om det är dessa människor som kommer tillbaka på natten. Jag tror kanske mer att det är någon som inte frågar alls.

« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 22:57 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

hustran

« Svar #63 skrivet: 30 okt-07 kl 03:25 »
För att svara Agge. Det är betydligt svårare att fånga icketama får i en hage än sådana som är "gullade" med.  ;)

birgit

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 30 okt-07 kl 07:45 »
Bor utanför Huskvarna.
Tänkte också att hemsidan skulle gälla för all typ av försvinnande, inkl. rovdjur, hund o människa. Ska man göra något så omfattande borde man ha med så mycket fakta som möjligt. Tanken är intressant.
Vi har också varit lite rädda för att ha fåren för tama. Det var ju så de första försvann. De älskade människor och kom fram o ville bli kelade med. Men, som sagt. Det komplicerar hanteringen när de är skygga.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #65 skrivet: 30 okt-07 kl 13:52 »

Jag vill minnas att jag läste i rasbeskrivningen för Maremma att det INTE är en ras för nybörjare.  En av mina kompisar, som har varg som närmsta granne, har skaffat en boskapsvaktare.  Den går regelbundet till näst närmsta granne och tar för sig av ”smörgåsbordet” utanför hönshuset.

Leifhh, jag har aldrig lyckats bli god vän med sökfunktionen här på forumet.  Antingen noll träff eller ettusen.  Nej, inga mufflon för oss!  Nordiska lantraser, tack, helst kortsvansade!

Take, kan en spegel eller kamera vara en idé?

Jag tror inte grisar i samma hage spelar någon roll ur religiös synpunkt, däremot har jag erfarit att grisar tycker jättemycket om lammkött.

De där kommunala fåren i Uppsala, är det så säkert att de har klarat sig?  Kanske kommunen räknar med ett visst ”svinn”?

Har LRF gjort en utredning?  Någon som har närmare www-adress så att jag slipper söka igenom hela deras hemsida?

”Varningsskott borde i de flesta fall räcka, tror inga tvåbenta lammjägare är så hungriga att de inte avbryter attacken vid det tillfället.”  - Mnja, såvitt de inte tänker så långt som att ”ingen vågar skjuta verkanseld mot oss, vi är tvåbenta”...  Då tror jag mera på en nalle med kamera, båda ”vapnen” kräver ju personlig närvaro.

Mina tre vallhundar och jag åt tillsammans upp max motsvarande sex lamm om året.  Då levde vi gott.

En och annan svensk har goda kunskaper om slakt.  Det som behövs för att kandidera som utpekad misstänkt här är kombinationen av kunskaper, geografi samt frihet från samvete mot såväl två- som fyrbenta boende på gården.

Kan den där hemsidan länkas via BRÅ och Brottsofferjouren?  Ska den kombinera två- och fyrbenta jägare?  Hur finansierar vi den?  Med tanke på vilka svar man kan få från Ordningsmakten (”Ja, dom lever farligt.”) när man ber för sina djur, är det begripligt om folk inte anmäler.

Usch för invandrare som tar våra marker.  Släng ut dom, tillbaka dit dom kom ifrån, Bosporen eller Indien eller vad det var.  Så vi får ha våra renbetesmarker i fred.

Nog kostar såväl hund som bössa en hel del intresse och tid.  Men många har redan en kamera av något slag, problemet är hur man kommer till rätt plats vid rätt tidpunkt.

Att ha fåren ”fjära” för att de ska få beta i fred, och sen tämja dem på hösten verkar jobbigt, tycker jag.  Det måste finnas enklare och trevligare sätt.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

take

• Östergötland
    • De Klomp
OT: Re:Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)
« Svar #66 skrivet: 30 okt-07 kl 14:03 »

Usch för invandrare som tar våra marker.  Släng ut dom, tillbaka dit dom kom ifrån, Bosporen eller Indien eller vad det var.  Så vi får ha våra renbetesmarker i fred.

Nu kom jag osökt att tänka på Ronny Erikson och Euskefuerat.

STORSWÄNSKEN

Nu är det tid att vi alla tar strid
o förvaltar det vikingaarv som vi fått
o gör oss av med varenda jugoslav
o skickar hem varenda slem hotten-tott.
Kom, låt oss jaga dom, dit därifrån dom kom
o sen aldrig släppa nån jävul över bron.
Ner med det utländska.
Fram för det storsvenska.
Fram för det svenska i vår svenska nation.

Bort med Bernadotte från vårt kungliga slott
o bort med hans invandrarkärring, och sen
sätter vi Reefat-Al Sayed på en kamel
o så skickar vi den hem till öknen igen.
O Miro Zalar, honom förklarar
vi som en icke längre önskvärd person.
Ner med det utländska.

Bort ävenledes med Ford o Mercedes,
kamera o klocka, telefon o kompass.
Bort med Jonnie Walker, bingo o poker,
fotboll o glass o Dallas o negerjazz.
Ner med bananerna o utländska "vanerna".
Ut med Pekingesern, av med joggingskon.
Ner med det utländska.

Bort med alfabete o sifferhelvete.
Bort med alla utländska ord likaså.
Tro inte en sekund på att jorden är rund
det är det nån svartskalle som har hittat på.
Ner med vetenskaperna. Länge leve aperna
ty vi är storsvenskar, saliga i tron
Ner med det utländska.

Musik: Trad.
Text: R. Eriksson
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

birgit

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 30 okt-07 kl 17:13 »
Naturligtvis måste man uppfostra en boskapsvaktare. Du kan ju inte bara släppa den vind för våg och tro att den ska vakta. Den ska präglas på det den ska vakta. Dessutom måste man lära den var reviret börjar o slutar.
Den ska aldrig någonsin traska iväg på egna äventyr. Då har man inte hanterat den rätt.
Dessa hundar är naturligtvis inga vanliga gosehundar. De kräver en tydlig ledare. De är otroligt intelligenta och självständiga. Man kan inte behandla dom som man gör med border collies. De är raka motsatsen.
Man bör också ha kontakt med Viltskadecenter för rådgivning och information om hantering o annat.
Fåren i Uppsala klarar sig, men så har ägarna också rullande dygnschema med vakt. Tror det var sista året de skulle ha dom i år. De orkar inte längre. Dessutom har de visst rejält med ström i ledningarna.
Ska se om jag kan snoka rätt på LRFs undersökning. Fick det som mail och besvarade det själv. Men det måste ha varit för 2-3 år sedan.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #68 skrivet: 13 jan-08 kl 16:49 »
Ang. uttrycket "kebabjägasre" så kan jag finna det något missvisande.
Om man av religiösa skäl tjuvslaktar annaas djur så slår man nog inte till dem mellan hornen och i pannan först. Vittsen är ju att djuret av "okunnighetsskäl anses ej får vara bedövat innan avblödningen startar. En kunnig jägare/tjuvslaktare slår inte i pannan.
På våra finare resturanger serveras rådjurs-stek-kotlät osv.
Jag vågar påstå att inte allt är rådjur - killing och lammkött är mycket billigare särskillt om köttet är tjuvslaktat.

För några år sedan läste jag även om en större mängd slaktavfall från flera kor som enl tidningen hade tjuvslaktats med brister i slaktteknik osv.

En tränad labrador eller annanlugn brukshund kunde gå i en egen hage inne i hagen och läras att skälla i en mikrofon då okända människor går in i hagen. Det har fungerat väl innom försvaret.

Att det såg rörigt ut beror nog på att mer än fåglar varit där tex grävling, räv och glöm inte de små vessla och hermelin.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #69 skrivet: 13 jan-08 kl 17:14 »
jag är INTE svensk medborgare och tycker att det är beklagligt att ni måste skriva så här om invandrare. jag har bott i sverige i 33 år, betalt skatt, utbildat mig, har inte ens haft parkeringsböter. jag bor på en gård i dalarna där jag har mina får och hundar.
fy skäms på er >:(
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #70 skrivet: 13 jan-08 kl 22:20 »
Jag håller med!! >:(

Man skall inte dra alla över en kam....

Känner till personer som för ca 10 år sen stal får varje höst o slaktade.. tyckte fårbonden som hade 70 tackor klara sig ändå...
de passade på när de började bli mörkt fram på hösten då sommar gästerna åkt hem o innan fårägaren tog hem fåren...

dessa var "vanliga" svenskar familje fäder men som inte kan skilja på mitt o ditt... :(

det finns avarter i allafolk..

Men som Birgit säger boskapsvaktande hundar vaktar mot både 4 o 2 benta vargar... oavsettt nationalitet...
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #71 skrivet: 13 jan-08 kl 23:06 »
Beträffande boskapsvaktande hundar så finns en bra beskrivning av vilka problemen kan vara med att fostra en sådan hund på denna sida: http://home.swipnet.se/mohairgetter/
Åsenfår, hundar och katter

Fåraherden

• -
« Svar #72 skrivet: 14 jan-08 kl 08:21 »
Resonemanget om rituell muslimsk slakt köper jag inte. Här förekommer en del myter tydligen. Muslimernas slakt, Halal, är inget konstigt och inget som är förbjudet på våra slakterier. Det enda som skiljer mot vår slakt är att en specialutbildad slaktare, en speciell slakt-iman, vänder benen på djuret mot Mecka och utropar gud välsigne dig, gud är stor innan han snittar halsen för att tappa djuret på blod. Djuren bedövas precis på samma sätt som när svenskar slaktar.
Har sett det med egna ögon. Mina lamm brukar halalslaktas.
Lammstölder förekommer men jag har aldrig hört talas om att man slaktat på plats, lite långsökt, enklare att kasta in baggen i en bil och åka. Att man vill halalslakta är ingen anledning att stjäla får och slakta i  fårhagen. Djuret måste nämligen hänga då, enligt halalreglerna. Det är också, enligt halalreglerna, noga med hygienen.
Den judiska slakten, kosher, är däremot förbjuden i Sverige av skälet att del åter djuren förblöda vid snittet i halsen. De bedövar alltså inte djur innan de skär
Det kan se ut på olika sätt när en varg eller ett lodjur river. Björn kan ju med riva får. Har sett flera varg och lo-rivningar, det kan se ut som på bilden.
Anmäl till länsstyrelsen, de avgör vad det är.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #73 skrivet: 14 jan-08 kl 10:34 »
Vi har också haft kebabjägare här ute, 2 gånger har de tagit lamm för mig. Det syntes rätt tydligt på slaktresterna. Jag funderar på owcharka eller kaukasiskt herdehund som boskapsvaktande hund.

Ser att jag missat en intressant diskussion.
Vill bara nämna att Ovtjarka och kaukasisk herdehund är samma sak. Rasen heter Kaukasisk ovtjarka (stavas även ovcharka ibland) Och är en boskapsvaktande herdehund. Den vaktar både högt och lågt. Både 2 bent och flygande mao. Kan varmt rekomendera den till boskapsvakt, dock måste den introduceras i flocken i tidig ålder, 8 veckor.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

viktigpetter

« Svar #74 skrivet: 16 jan-08 kl 22:44 »
Sieg heil på er också... >:(

Det är alltid tråkigt med fördomsfulla människor med dålig människosyn, men jag måste säga att jag blir extra besviken att hitta FLERA främlingsfientliga människor på detta forum.
Det är ju inte särskilt alternativt att ha samma fördomar som hundratusen andra korkade smygrasister... Kom med något riktigt i så fall. Förneka förintelsen kanske? Det är ju lite alternativt åtminstone (även om det också är urdumt).

Även om någon av er faktiskt visste (Men det gör ni ju inte!) att någon invandrare någon gång begått fårstölder så bevisar det inte mer än att just den personen ägnat sig åt det just den gången. Man kan inte av det dra slutsatsen att det vanligen, eller ens ofta, är invandrare som står för stölderna.
Argumentet att invandrare nog gjort det för att de minsann frågat om de får köpa lamm är det dummaste jag hört på länge. Det enda det bevisar är ju att de vill göra rätt för sig. Tror ni att inbrottstjuvar brukar knacka på ett par dagar innan och fråga om de får köpa TVn, videon och smyckena? En sån tjuv blir nog inte gammal i yrket, det verkar synnerligen oprofessionellt att visa upp sitt ansikte helt i onödan för de man ska sno av.

Petter

trädman

« Svar #75 skrivet: 17 jan-08 kl 00:14 »
Utmärkt inlägg Petter!

Jag har flera gånger varit med om att folk frågat om de får köpa lamm/får för att slakta själva. Jag har svårt att se något konstigt, provocerande eller misstänkt i det. Däremot är det svårt att förklara varför vi inte säljer lamm på det sättet -till någon.

Flertalet av de som frågat verkar inte ha sina rötter Sv. Ingen har fått köpa. Hagarna ligger lättåtkomligt och svårkontrollerat. Och trots detta har vi aldrig märkt av några lammstölder...

Taggis

• vänner
« Svar #76 skrivet: 17 jan-08 kl 15:16 »
Våra får är mkt kelna men bara mot oss i familjen kommer nån annan så går dom.
Skulle någon våga sig in i hagen så ser nog vår bagge till att dom kommer ut snabbt som 17 igen !Har oxå varit med om folk som velat "köpa lama" hos oss .På kvällen/natten var jag ute me jämna mellanrum & tittade till fåren me vår hund som enda sällskap/skydd (mannen var inte hemma).Har mina misstankar att nån forsökt ta lamm då staketet ofta var öppet under denna sommaren vilket inte hänt innan/efter deras förfrågan.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

viktigpetter

« Svar #77 skrivet: 17 jan-08 kl 16:18 »
"Efter" är inte det samma som "på grund av".

Taggis

• vänner
« Svar #78 skrivet: 17 jan-08 kl 16:28 »
 ??? ??? ???
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

viktigpetter

« Svar #79 skrivet: 18 jan-08 kl 09:52 »
Det jag menade var att även om man har stölder eller misstänkta stöldförsök EFTER att någon frågar om de får köpa lamm så behöver det inte per automatik vara PÅ GRUND AV att någon frågat. Man ska inte dra för lättvindiga slutsatser.

Jag säger dock inte att det är absolut omöjligt att det i vissa fall kan finnas ett samband mellan förfrågningar och stölder, men det känns som det minst troliga alternativet. Jag påstår inte heller att alla fårstölder begås av infödda svenskar, jag vet ju inte det, så även det vore ju osakligt, fördomsfullt och rasistiskt. Det jag menar är att det här inte är en kulturell grej. Det finns inget folkslag där fårstölder är en djupt rotad sedvänja. Förövarna i de här fallen är, oavsett om de är "svenskar" eller "invandrare", kriminella individer som inte beter sig på ett sätt som är accepterat i deras kultur och deras etniska ursprung har därför inte ett dugg med saken att göra.
Vi människor har en ryggmärgsreflex att söka skulden så långt bort från oss själva som möjligt. Det är obehagligt att tänka sig att det kan vara någon i den egna gruppen som gjort fel. Kan vi hitta några att skylla på som vi inte identifierar oss så mycket med och som dessutom har en svagare ställning så känns det mycket bättre, vare sig det rör sig om invandrare, knarkare eller sådana där konstiga alternativ-hippies. Jag tror det där ligger lite i vår natur, och det kan i viss mån vara förståeligt, men det gör INTE att det är ok. Vi har förmågan att tänka och borde använda den för att undvika att bli fördomsfulla mobbare.

Petter

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser