Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)  (läst 13686 gånger)

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
Re:Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)
« Svar #20 skrivet: 24 okt-07 kl 21:26 »
Skulle en människa ta vara på inälvorna? Skulle en nattlig tjuvslaktare bena ur stekar men ta med sig inälvorna? Om det var en människa borde man kunna se knivsnitt vid halsen.

Nu har vi polisanmält och vi har haft två jägare som har kollat på det.

Polisen orkade inte åka ut hit utan dom tog bara anmälan via telefon och så var det med den saken.

Inälvorna låg utspritt runt fåret, lever och tarmar hade inte följt med.

Jägarna kan inte komma överrens om det är lodjur eller människor som har varit framme, det är mycket som inte stämmer med båda teorier. Vilket får mig att åter tro på originalteorin om att det har varit människor som har haftsigt slaktat det och sedan har något rovdjur fått i sig resterna under resten av natten.

Vi har inte haft någon rovdjursexpert här, det kändes kort och gott för jobbigt att härja i det mer. Vi har upp till öronen med grejer att göra som det är.

Nu är det begravt utanför hagen. Vi kommer nog aldrig få veta sanningen, men vi ska ändå börja ta in dom på nätterna snart när det blir så kallt så får vi hoppas att det inte sker igen.
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 25 okt-07 kl 22:04 »
Ja det hoppas vi verkligen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

birgit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 okt-07 kl 13:50 »
Först, anmäl till polis och närmaste Länsstyrelse, som kan hjälpa dig få ut en besiktningsman. Har själv haft flera hundangrepp och de är duktiga på att rensa. De äter också mage och inälver först. Kanske gör varg o björn det också???
De gutar vi fått ihjälbitna av hundar har oftast jagats ifatt och bitits i bakdelen. Det är inte alltid de biter ihjäl djuret. Djuren kan dö av stress under jakten också.
Tycker det ser för sörjigt ut för att vara tjuvslakt. Gör som vi, skaffa boskapsvaktande hundar. De vaktar fåren mot alla rovdjur, oavsett hur många ben de har (eller vingar).
Vi har två nu, entränad och en introducerad om det kan vara en lösning? Vi sover lugnt om natten i alla fall.

Trollmor

• -
« Svar #23 skrivet: 26 okt-07 kl 18:46 »
Boskapsvaktande hundar är intressant, men jag känner flera som misslyckats med att träna dem.  Kan Du hänvisa till någon vettig tråd under Hundar???

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #24 skrivet: 26 okt-07 kl 20:03 »
alltså, jag har hört att man använder lamadjur som fårvakt...det kanske är någon som har provat och kan berätta mera om.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 27 okt-07 kl 14:59 »
Ja, och åsnor och vallgrisar och ...  Jag hittar inte de trådarna längre, men visst är det en intressant diskusson!  Om nån av Er hittar någon av de trådarna, är jag tacksam för en länk!  Det fanns visst till och med länkar till diverse föreningar via Nätet.

spamsy

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 okt-07 kl 16:56 »
Ja, och åsnor och vallgrisar och ...  Jag hittar inte de trådarna längre, men visst är det en intressant diskusson!  Om nån av Er hittar någon av de trådarna, är jag tacksam för en länk!  Det fanns visst till och med länkar till diverse föreningar via Nätet.

Det är säkert inte den här du menar Trollmor, för den finns fortfarande kvar bland de första sidorna här. Men det diskuteras bl.a. andra vaktande djur, hundar, fjällkor, lamor osv...:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=24322

Sedan finns info här om hur de olika rovdjuren i vårt land går till angrepp mot tamdjur samt hur de förtär sina byten (OBS! bilder på döda får). De tvåbenta fattas dock.
http://www.viltskadecenter.com/dodat_av_rovdjur.shtm

Boskapsvaktande hundar: http://www.viltskadecenter.com/boskapsvaktande_hundar.shtm
http://www.viltskadecenter.com/publikationer/boskapsvakthundar_faktablad_06.pdf

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 27 okt-07 kl 18:22 »
Riktigt, det var inte den jag menade.  Ska det där betyda att gamla trådar tas bort efter hand?  Så fick jag lära mig något nytt.  Tack.

spamsy

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 okt-07 kl 18:46 »
Riktigt, det var inte den jag menade.  Ska det där betyda att gamla trådar tas bort efter hand?  Så fick jag lära mig något nytt.  Tack.

Nej, de finns väl kvar? Tänkte bara att du såklart hade sett den eftersom den var lätt att hitta. Men ämnet fanns ju nästan där iaf  ;) Och i den tråden finns en massa länkar till sidor...

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 28 okt-07 kl 13:34 »
Jag hoppas verkligen att de finns kvar, för en del trådar har varit verkligt informativa, och kan löna sig att länka till för den som kan när samma fråga kommer upp på nytt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 28 okt-07 kl 15:53 »
Vi har också haft kebabjägare här ute, 2 gånger har de tagit lamm för mig. Det syntes rätt tydligt på slaktresterna. Jag funderar på owcharka eller kaukasiskt herdehund som boskapsvaktande hund.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dandelia

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 okt-07 kl 16:31 »
Undrar om aggressiva hundar löser problemet? Kanske blir ännu mer problem om fel person köper sig en sån hund? Kräver nog sin beskärda del av kunskap!

*funderar*

/Dandelia

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #32 skrivet: 28 okt-07 kl 17:29 »
De är inte aggresiva, de är bara väldigt selektiva vilka de har som kompisar. Och så har de en angenäm storlek.

Lena A

« Svar #33 skrivet: 28 okt-07 kl 19:23 »
Prata med Kimma om de raserna. Hon har erfarenhet av åtminstone en av dem.  :)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 29 okt-07 kl 07:50 »
En undran, ni som drabbats av lammstölder/tvåbeningrovslakt, hur bor ni?

Har ni fåren nära en allmän väg, eller bor ni isolerat där ingen riskerar upptäcka vad som pågår? Har tvåbenta rovdjur behövt ta sig ut i terrängen, eller har de kunnat verka inte långt ifrån en parkerad bil? Har ni elstängsel eller fårstängsel (egentligen ett mindre problem för en kriminell, allt som behövs är gummihandskar och en sidavbitare om man vill bli av med eltråd)?

Det vore intressant att veta hur en brottsofferprofil ser ut.

För övrigt så är min kommentar att om det är ett rent snitt längs hela buken, så måste det röra sig om ett tvåbent rovdjur. Finns knappast något annat rovdjur som tar ur sitt byte på det sättet. Sedan ser det lite "messy" ut, men så fort tvåbeningarna avlägsnat sig så kommer fåglarna och eventuella andra djur som vill städa upp.
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 07:52 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 29 okt-07 kl 07:59 »
Vi bor fel, eller rättare sagt bete ligger fel.

Vi har en väg och på sidan av den är en kulle, bakom kullen  är betet. Så från bilen är det säkert 50 meter och så kan man jobba i kullens skydd. Man ser en del av betesmarken från andra ställen på samma väg men aldrig stycket bakom kullen.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #36 skrivet: 29 okt-07 kl 08:07 »
Man kan fundera på vad som är minst djurplågeri vid bete längs allmän väg:

- Taggtrådsstängsel?

- Bli rovslaktad av en tvåbening?

Inte för att taggtråd eller kanske eltråd skulle avskräcka ett tvåbent rovdjur, men liksom fyrbenta rovdjur så är de bekväma och tar de lättaste bytena om det finns gott om mat.

leifhh

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 29 okt-07 kl 08:14 »

Gamla trådar ligger kvar. När vi ideellt arbetande moderatorer har tid försöker vi städa bort inaktuella annonser, men intet bland de andra trådarna.

Man hittar oerhört mycket via sökmotorn (uppe till höger i fönstret) om man orkar använda den....

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 29 okt-07 kl 08:32 »
Man kan fundera på vad som är minst djurplågeri vid bete längs allmän väg:

- Taggtrådsstängsel?

- Bli rovslaktad av en tvåbening?

Inte för att taggtråd eller kanske eltråd skulle avskräcka ett tvåbent rovdjur, men liksom fyrbenta rovdjur så är de bekväma och tar de lättaste bytena om det finns gott om mat.

Jag tror inte tagtrådstängsel hjälper ett skit. De är ju lättare att gå över än elstängsel. Just nu har jag min sälskapssjuka och något påträngande häst i samma hage.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #39 skrivet: 29 okt-07 kl 09:05 »
Just nu har jag min sälskapssjuka och något påträngande häst i samma hage.

Funderade just på något sådant. Kan man t ex låta kor gå tillsammans med får på utsatta ställen. Lite större djur som sällskap kanske har en respektingivande effekt, utan att behöva träna hundar. Med tanke på vad hundfoder etc kostar så får man ha väldigt många stölder för att en vakthund skall betala sig, fast det kan ju finnas högre värden än pengar. Har man däremot redan andra större djur så är det inte någon extrakostnad att låta dem hålla fåren sällskap.

Vet inte hur eventuella etnisk-religösa tvåbeningar skulle ställa sig till att det råkade gå orena grisar i samma hage som fåren? Fast det fungerar kanske inte alls?

Annan möjlig och inte speciellt dyr (men milt olaglig) lösning är kameraövervakning. Vid upprepade incidenter kanske man rent av kan få tillstånd? Annars gäller även olaglig kamerövervakning som bevis i svensk domstol, alla bevis är giltliga även om de insamlats på olagligt sätt. Fast insamlaren får förstås kanske påföljder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser