Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)  (läst 13713 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Re:Vad har dödat vår bagge? (OBS bilder)
« Svar #40 skrivet: 29 okt-07 kl 09:12 »
Kor är oftast inte särskilt benägna att komma nära människor, lite ungtjurar däremot kan vara ruskigt nyfikna.

Grisar gör det svårt för de övriga djuren att få i sig någon mat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

birgit

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 29 okt-07 kl 09:22 »
Vi har mest fårstängsel. Numer kompletterat med el och hundar ;)

För 6 år sedan (precis innan vi beslutade oss för hundar) blev vi under 1 dygn av med 6 stora fina rekryteringstacklamm. I hagen gick ett trettiotal tackor av varierande ålder, några mindre fina lamm och så dessa, som jag skulle behålla. Hagen ligger precis vid en asfalterad väg, bakom våran lagård, med lite granplanteringar bredvid. Så i gryningen går det säkert utmärkt att jobba fritt där.
Saken polisanmäldes och de ansåg det uppenbart att det var två-beningar. Rovdjur lämnar spår. Till saken hör att fåren var tämligen tama. Det gjordes ingen utredning, men de uppmanade oss att sätta upp skyltar med varning för vakthund!

Annars är våra stora problem korp, jakthundar och räv. Men det lämnar helt andra spår.

Martin S

« Svar #42 skrivet: 29 okt-07 kl 09:25 »
Jag ifrågasätter inte problemet med stölder hos er som har upplevt det. Men det ville vara bra med lite kriminalstatistik nu. Hur vanligt är detta, og vem är förövarna där de har hittats, - för det måste de ju har blivit ibland, om det nu är så vanligt.

Det är väl som annan stöld och inbrott. att bor man fel är risken stor, på annat håll väldigt liten, och bor man där får man ju ta det lungt.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Ull

« Svar #43 skrivet: 29 okt-07 kl 11:16 »
Vi har haft får i åtta år och har aldrig blivit av med något större lamm. Hos oss är det räven som är hotet. Han har tagit två mindre lamm.

Vi bor några mil från Uppsala och en mil från närmaste större väg.

Det betar får och lamm på kommunens mark inne i Uppsala. Hur överlever de nattliga slaktare? De går väldigt lättåtkomligt för den som vill stjäla ett levande lamm. Det finns skogspartier i flera av hagarna och det går bilvägar alldeles intill. Fåren har betat där varje sommar i flera år.

Henning

« Svar #44 skrivet: 29 okt-07 kl 11:38 »
Ungefär vartannat år drabbas vi av fårstölder, uppklippta stängsel, bilspår och grindar som har satts upp för att fånga fåren utgör tydliga spår av två-beningar. Räven tar en del lamm och hundar har också tagit några i vår flock.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #45 skrivet: 29 okt-07 kl 11:51 »
Och att räven samt lodjuret behöver mat kan jag acceptera, när det gäller lodjur är jag till och med bered på att avsätta 10% av avkastningen till den, de är och förblir häftiga djur.

Men kebabjägare och hundar har jag noll tolerans mot.

Martin S

« Svar #46 skrivet: 29 okt-07 kl 13:51 »
Take, hur vet du egentligen att lammen slutar som kebab och inte som helsvensk lammstek?
Skulle gissa att båda delarna har hänt.
Som i annan kriminalitet, så går det ju inte att peka ut någon utan bevis.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

leifhh

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 29 okt-07 kl 14:02 »
Läge att byta till mufflonfår? Då hör man i alla fall när någon norpar dem (gevärsskott)

birgit

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 29 okt-07 kl 14:34 »
Eller igen vakthundar!!!!
Sedan vågar jag nog påstå, Martin, att svenskar har väldigt lite kunskap och tradition i hemslakt idag. Däremot har många invandrare det i färskt minne.

Som mångårig fårägare har jag både blivet uppringd och haft besök av invandrare som viljat köpa levande lamm till slakt. Däremot svenskar vill ha det styckat och klart om de frågar. Som tur är har vi inte tama får och hundarna som avskräcker från stöld.
Har däremot en bekant med runt 300 tackor av gutefår. Ett år försvann ett 30-tal bagglamm spårlöst. Något år senare hade en turist slagit larm om att det låg 30 skallar staplade i ett buskage. Tror inte rovdjur gör så. Inte en svensk som vill ha tag i lammstek heller.
Den här typen av problem har ökat i takt med invandringenockså och är vanligare i tätortsnära regioner. Tror LRF gjorde en utredning av svinn och rovdjursproblem hos fårägare för några år sedan.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #49 skrivet: 29 okt-07 kl 14:49 »
Take, hur vet du egentligen att lammen slutar som kebab och inte som helsvensk lammstek?
Skulle gissa att båda delarna har hänt.
Som i annan kriminalitet, så går det ju inte att peka ut någon utan bevis.

Med kebabjägare menar jag vilken person som helst. Inte särskilt riktad mot invandrare eller muslimer. Den kan bli lammkotletter och den kan bli lammstek med dragon. Men lamsteksjägare ligger inte bra i munnen. Med den sortens trafik som är på vår väg så är det till och med troligt att det är en helsvensk som har fixat lammarna.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #50 skrivet: 29 okt-07 kl 15:24 »
Följande är skämtsamt skrivet och är inte allvarligt menat.

Sedan årsskiftet är det ju tillåtet att freda tamdjur mot rovdjur. Det var redan tidigare tillåtet att skjuta varningsskott för att skrämma iväg rovdjur. Numer är det ju också tillåtet att i omedelbar anslutning till en pågående attack mot tamdjur skjuta verkanseld mot rovdjur.

Människan är ju ett rovdjur (allätare, som en björn), en riktigt god advokat (och då menar jag inte Silbersky, han får aldrig ngn frikänd) kanske kan få det genom iaf tingsrättens lekmannatjänstemän (men knappast i högre instans)... Varningsskott borde i de flesta fall räcka, tror inga tvåbenta lammjägare är så hungriga att de inte avbryter attacken vid det tillfället.
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 15:28 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 29 okt-07 kl 15:39 »
Lite större djur som sällskap kanske har en respektingivande effekt, utan att behöva träna hundar. Med tanke på vad hundfoder etc kostar så får man ha väldigt många stölder för att en vakthund skall betala sig, fast det kan ju finnas högre värden än pengar.

Man kan ju utfodra dem med..... Fårkött

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #52 skrivet: 29 okt-07 kl 15:53 »
Man kan ju utfodra dem med..... Fårkött

Problemet är ju att en hund äter betydligt mer än ett får om året. Skall det vara lönsamt så måste man nog ha rätt stora och regelbundna stölder av djur. Samma sak med vallhundar, skall man kunna ens försörja vallhunden måste man ha ganska många får. Däremot kan man ha det för andra värden än ekonomiska. Och går det att utfordra vallhundar med fårkött? Kan det ge smak för det de skall skydda?

Samma sak med jakthundar också. Om man inte jagar kopiösa mängder vilt så behöver hunden äta mer kött än man fäller på ett helt år.

Med ekonomi menar jag här inte nödvändigtvis pengar, utan ger hunden mer avkastning än den själv förbrukar?
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 15:54 av larso »

Henning

« Svar #53 skrivet: 29 okt-07 kl 16:33 »
Sedan vågar jag nog påstå, Martin, att svenskar har väldigt lite kunskap och tradition i hemslakt idag. Däremot har många invandrare det i färskt minne.

...svenskar vill ha det styckat och klart om de frågar. .

Håller helt med Birgit, utan att för den skull ha något generellt emot invandringen.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #54 skrivet: 29 okt-07 kl 16:50 »
Andra möjligheter för den som vill ta tag i det hela. Starta en hemsida, dit drabbade kan rapportera in incidenter av stöld och rovslakt, så det kan plottas in på en karta. Kanske man kan se ngt system att det inträffar vid vissa tider på året, i vissa områden, skicka ut alerts till prenumeranter i drabbade områden etc.

Och så får man en lång och diger lista med aktuella incidenter i området som man kan dänga i huvudet på polisen (bildligt talat) när man gör polisanmälan. Ordningsmakten kanske inte bemödar sig att göra en slagning på om det är någon "liga" på gång, utan lägger ärendena i "spaningsunderlag saknas" direkt annars.

Gå ut med hemsidan via relevanta rasorganisationer, Fåravelsförbundet etc.

Fast ngt sådant bryter säkert mot PUL eller nåt.

birgit

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 29 okt-07 kl 18:22 »
Jag har heller inget emot invandrare i sig.
Sedan undrar man ju varför man inte kan få hyfsat betalt för utslagstackor, så man slapp lägga dom i frysen, fast vi använder det ju som hundfoder också. Boskapsvaktande hundar äter inte levande får bara för att de utfodras med fårkött. Är nog en vanlig förutfattad mening. Däremot skulle det kunna finnas mer billigt fårkött i affärerna då, så invandrarna kan köpa där istället för att utnyttja allemansrätten och plocka det som växer i markerna. ;D

Angående dyra hundar, vad kostar inte en bössa o jägarexamen då? Sedan är det tryggheten att slippa komma ut till döda djur. Du kan sova lugnt om natten. Hur värderar man det med pengar? De flesta som bor på landet har ju oftast hund ändå, då kan man väl ha en som gör nytta? Slaktar man sedan sitt eget kött hemma, så äter hunden det vi lämnar inklusive ben och inälvor.

Vore helt klart lite intressant med en hemsida med senaste nytt om inom tjuvslakt och andra problem. Man skulle nog ha med alla former då och föra någon statistik. Jag tror det är många som bara blir chockade och ledsna när något händer och inte anmäler alls oavsett om det är två- eller fyrbeningar.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #56 skrivet: 29 okt-07 kl 18:30 »
Angående dyra hundar, vad kostar inte en bössa o jägarexamen då?

Inte helt gratis, det är sant. Fast dyrast är nog kikarsiktena.

Men en bössa och jägarexamen ger inte så stora fasta kostnader. En hund kostar varje månad, året runt, inte bara i inköp. Mat, försäkringar, veterinärvård, vaccinationer. Löpande kostnad för bössa och jaktvapen är inte i närheten av det, jaktkort, övningsammunition etc. Kostar mindre än hundmat för en månad.

Men du har förstås rätt i att om man ändå har hund, så kan man lika gärna ha en nyttig hund. Där har du helt rätt.

Sedan kan en hund avstyra tjyvar utan att du själv hamnar i kläm med rättvisan. Tar du fram bössan och ens siktar på en tjyv så åker du nästan direkt i fängelse utan att passera gå. Eller iaf blir av med licenserna.
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 18:31 av larso »

hustran

« Svar #57 skrivet: 29 okt-07 kl 18:31 »
Har läst en del av inläggen, men inte förmått att läsa allt. Vad jag förstår är problemet skumma slaktare i hagen på nätterna. Vi har haft våra får här i ca. 30 år. väldigt nära tätorter. Hitills inga skumma typer. Jag tror att så nära stan, är folk väldigt bekväma. "Fy så snaskigt" att slakta när man kan köpa på ica...etc. Vi har dessutom ett par vallhundar, som är ute sent på kvällarna. (De är inte att leka med i skumma avsikter). Dessvärre måste vi hålla våra får väldigt fjära för folk, vilket innebär att tämjning på hösten tar sin tid. Vi håller tummarna varje år.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #58 skrivet: 29 okt-07 kl 18:33 »
Vore helt klart lite intressant med en hemsida med senaste nytt om inom tjuvslakt och andra problem. Man skulle nog ha med alla former då och föra någon statistik. Jag tror det är många som bara blir chockade och ledsna när något händer och inte anmäler alls oavsett om det är två- eller fyrbeningar.

Även fyrbeningar kunde förstås anmälas på samma ställe, så kunde man se trenden där också, om det går ett stråk från A till B och man ligger i den linjen för ex ett lodjurs vandring, så är det kanske bra att känna till det innan.

Ull

« Svar #59 skrivet: 29 okt-07 kl 20:37 »
Var bor ni som fått lamm stulna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser