Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäcka äldre tackor  (läst 9244 gånger)

birgit

• Gäst
Re:Betäcka äldre tackor
« Svar #40 skrivet: 29 okt-07 kl 14:40 »
Ber om ursäkt för att jag inte bevisar alla ord jag skriver, men det är många här som inte gör.
Vad gäller mänsklig medicinering har det ju forskat en hel del på detta. Det är ju därför man gått ut och varnat för att skriva ut antibiotika i "onödan" eller slentrianmässigt om det låter bättre. Medicinen slår ut både nyttiga och onyttiga bakterier m.m. Då är det frågan om en balansgång mellan att låta "problemet" läka ut självt eller sätta in antibiotika. Här beror det ju på hur allvarlig situationen är. Precis som tidigare diskuterats här på forumet finns en ökad risk för att bakterier blir resistenta mot mediciner om de används för ofta.
Jag har inte uppmanat någon att låta djuren själv dö istället för medicinering. Jag vill bara uppmana folk att inte använda preparat i onödan.
Människor t.ex. klarar ju inte av att vara förkylda längre, utan stoppar i sig massor av värktabletter och nässpray. Mycket användande av nässpray, läste jag i SVD nyligen, ger konstant förkylningssymptom istället. Högt användande av värktabletter, leder till att kroppen inte reagerar fullt ut på medicineringen, utan att man måste öka dosen.
Så min fråga är nu: Finns ingen här som försöker tänka i biologiska och naturliga banor? Är det rätt att förlita sig på kemiska preparat? Alltid?
SLU  har gjrot försök med att låta djur beta marker med mycket tanniner och då konstaterat att det påverkar immunförsvaret och motståndskraften mot parasiter. Liknande försök har gjorts i Australien och i USA. Tyvärr har jag inte sparat några länkar dit, men återkommer om jag hittar dom.
Dessutom är jag helt övertygad att äldre tackor har byggt upp sitt immunförsvar. Klarar en tacka de första två åren, brukar hon inte gå under av parasiter precis.

Henning

« Svar #41 skrivet: 29 okt-07 kl 16:12 »
Jag tror att immunitet inte har så mycket med fårens tarmparasiter att göra.
Immunförsvaret "utbildas" under fostertiden till att känna igen allt som hör till den egna kroppen. Försvaret finns i blodcellerna och aktiveras när de stöter på främmande organismer. Har immunförsvaret gått igång på ngt blir det en en snabbare reaktion nästa gång. Det utnyttjas vid vaccineringar t.ex. Att antibioka eller avmskningsmedel skulle påverka immunförsvaret är lite långsökt. De skulle i så fall vara mycket skadliga för kroppen och det borde ha fångats upp vid de omfattande tester som alla läkemedel måste genomgå.
En passiv immunitet som inte är så långvarig får diande djur i sig via råmjölken.
Motståndskraft eller resistens kan finnas på många olika nivåer. Immunitet är en form av resistens men all resistens är inte immunitet.

Man kan tänka sig att slemhinnan i tarmen står emot parasiter bättre eller sämre på olika djur. Att lamm är känsligare än vuxna får är allmänt känt.
För andra smittämnen kan det vara tvärtom så att yngre djur är mindre mottagliga. Hög halt av kondenserade tanniner i fodret missgynnar parasiterna. Det är ju en klen tröst för de som har mycket naturbetesmark.

Många blandar ihop begreppen när det gäller resistens mot t.ex. antibiotika och avmaskningsmedel. Det är parasiterna och bakterierna som kan bli resistenta mot läkemedel och inte det djur man behandlar. Det är viktigt att dosera tillräckligt så att de fiender man är ute efter slås ihjäl. Låga doser leder till att några överlever och kan bli resistenta.

Annars håller jag i princip med Birgit om att man ska inte behandla i onödan. Vad som är onödan varierar dock inom vida gränser.

Ett "biologiskt" sätt att hantera problemen vore nog det riktiga på väldigt lång sikt. Det blir då vi som får betala och kommande generationer som kan dra nytta av det. Vi har ju för vana att göra tvärt om.

Sanna95

« Svar #42 skrivet: 29 okt-07 kl 21:51 »
Det finns många intressanta svar här!
Anledningar till att behålla en tacka som jag inte ens tänkt på tidigare. Vilket jag är glad att få upp ögonen för.

Jag kan ju bara svara för mig (som "vanlig fårägare"  ;))
Jag ser det som information även om alla svar inte är direkt riktade till grundfrågan. Men man suger åt sig allt ändå.
Vem tackar nej till gratis kunskap??  ;D

Alla behöver ju inte tycka lika, man får ta till sig godbitana och släppa resten.

birgit

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 30 okt-07 kl 08:03 »
Tack Henning för at du hjälper mig reda ut mina virriga tankar. Naturligtvis var det parasiternas resistens jag åsyftade. (kallas syftningsfel tror jag). :-[
Jag menar heller inte att immunförsvaret försvinner vid behandling, men det tar några steg bakåt och måste jobba sig upp igen. Dessutom utvecklas immunförsvaret hela tiden av att utsättas för prövning i lagom mängd.
Tyvärr har jag sökt de länkar där jag läst om dylik forskning, men den är borttagen /för gammal/???? Bl.a fanns något på Djurhälsåvårdens hemsida, NGH har haft ett projekt i ämnet, Ekologiska lantbrukarna har haft artikel. Den har jag i utskrift på papper, lite opraktiskt!
Fick däremot tips om en intressant sida med mineralförsäljn. I första hand häst, men även till lantbrukets djur. Läs gärna deras tankegångar kring parasitbekämpning: www.basiblock.com
Det finns mycket tanniner i naturbeten. Lövsly t.ex. kärringtand m.m. Det är mindre av det i vallbeten, om du inte sår in sådana växter.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 30 okt-07 kl 10:51 »

Martin S

« Svar #45 skrivet: 30 okt-07 kl 11:48 »
Bra och spännande tråd! Se, det lönar sig at verkligen förklara hur man menar. :)

Jag hittade någon annan gång detta länk til en ekologisk syn på parasiter:

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/UST94-1R.BAK

här är dessutom en pdf från Lilla Karlsö, där det bla. står om teorier/erfarenheter med vissa växters parasithämmande verkan

http://www.hornfar.se/naturbete%20lilla%20karlso.pdf

Det där med at får om de har möjligthet själv söker upp en bra diet tror jag mycket på. Därför inbiller jag mig, att det inte bara är för att det är mysigt, att jag ger dom grenar på vintern, slår gråbo til dom på sensommaren. (den är besk, men det gillar de!) och plockar de första gröna blad till dom på våren, även om just de sista förslår som en skräddare et vist ställe. (begriplig svenska?)
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 12:08 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

birgit

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 30 okt-07 kl 12:37 »
Snygg hemsida, Martin! Intressanta länkar också, även om jag var bekant med hornfår innan (har ju gutar själv).
Vad gäller grenar m.m. så innehåller de både tanniner (i olika mängd) och mineraler + vitaminer. Så det är därför de ska ha det. Förr hamlades ju träden för att man skulle ge det som vinterfoder. Dessutom läste jag i någon gammal lantbruksbok (kommer inte ihåg vilken, men kan varit Ahlströmmers) att fåren fick björksav på våren, för att komma iform inför utsläppet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1560 gäster, 2 användare
karsan, Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser