Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honung vs sockerlösning  (läst 2217 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Honung vs sockerlösning
« skrivet: 20 okt-07 kl 10:37 »
Mitt ena nya samhälle (se tråden "Invintring med problem..") kommer ju att bli i stort sett invintrat på honung. Nu undrar jag om nån vet ifall det är skillnad på mängden när det gäller att invintra på honung resp. socklerlösning?

Klarar de sig t.ex. på färre kilo honung?

Någon som har erfarenhet av detta?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Tuve

• Skåne
Re:Honung vs sockerlösning
« Svar #1 skrivet: 26 okt-07 kl 09:20 »
Nä, inte erfarenhet, och jag vet inte om mängderna skulle skilja.
MEN - om det är sensommarhonung du övervintrar på kan det öka risken för utsot jämfört med sockerlösning eller försommarhonung, eftersom sensommarhonungen är mer mineralhaltig. Det blir då mer restsubstanser i tarmen på de övervintrande bina, som får jobbigare att hålla sig till rensningen.

KuLi

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 okt-07 kl 09:41 »
Vet inte hur många kilo honung det behövs,men troligen samma vikt som socker.Bina gör ju om sockerlösningen till "falsk"honung.Själv provade jag med att invintra sju samhällen på hösthonung,s.k skogshonung.Det gick inte bra,fyra dog av utsot.

KuLi

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 26 okt-07 kl 12:20 »
Vad händer om du plockar bort en eller ett par ramar med honung och hänger dit tomma utbyggda ramar samt sätter till sockerfoder i ballonger?
Drar de ner sockerlösningen då tro? För att förebygga utsot, menar jag.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 26 okt-07 kl 12:48 »
Problemet med mina samhällen är ju att de har plats men inte drar ner socker ändå. Nu har jag flyttat två ramar från ett av mina invintrade samhällen (nr 1) till det samhälle som hade det sämst ställt med maten (nr 5) och satt i utbyggda ramar i det invintrade samhället + sockerlösning. (Enliigt ett råd från biodlingsföretagarforumet)

Nr 5 drar sakta ner socker och så även nr 1 (har inte kollat nu på ett par dar eftersom det är så kallt igen..) Nummer fyra, som också är ett nytt, icke invintrat samhälle, har knappt dragit ned någon mat alls. De har rätt gott med honung och klarar nog vintern rent fodermässigt. Men givetvis är utsot en risk. Tiden rinner ju ut känns det som och jag får nog helt enkelt hålla tummarna och hoppas att de klarar sig.

Att köpa bisamhällen i oktober var ingen bra idé, men det är alltid lätt att vara efterklok... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

DojDoj

• Bygg en egen kolmila!
« Svar #5 skrivet: 04 nov-07 kl 20:18 »
Angående fodermängden så är det så att bina behöver mer honung än socker! Detta beror på att honungen innehåller socker plus 20% vatten. 15 kilo socker som är en vanlig fodergiva motsvaras alltså av nästan 19 kilo honung. Mer honung än socker krävs alltså!

Ditt andra problem med att de inte vill dra ner fodret gissar jag beror på att invintringen kom igång för sent, när bina redan slagit sig till ro.

Angående invintring på honung så är jag skeptisk efter ett litet experiment förra året. (Hela storyn finns här: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=17;action=display;threadid=8182;start=msg40141#msg40141 ) Jag hade idén att honung skulle vara nyttigare än socker för bina. Jag sparade därför fin vårhonung och invintrade de små vännerna på. (Hösthonung får de lätt utsot/magsjuka av och dör.) Jag bor i södra Norrland och har en ganska lång vinter. Det hela slutade med att testsamhället dog av utsot :-)

Det är bara att hoppas att det trots allt går bra med dina samhällen.  Om inte så är det bara att hänga i, skaffa nya bin och ta lärdom av misstagen. Biodling är spännande, rogivande och utveclande även efter 25 år som hobbybiodlare.

Lycka till!
/DojDoj

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 04 nov-07 kl 21:44 »
Tack för svaret!

Jag var ju alldeles för sent ute, så det är kanske därför som det inte gått så bra. Det starka samhälle som jag "lånade" två foderramar av drog dock ned sitt extrafoder i slutet av oktober utan problem..

Det är kanske en kombination av sen invintring, lite bin och trots allt en del foder i ramarna....

Det är väl bara att låta tiden ha sin gång och hoppas på det bästa... :-\

Men jag är inte riktigt med på ditt socker-resonemang... 15 kilo socker blir ju inte 15 kilo sockerlösning ??? Eller? Där är ju också en viss mängd vatten, jag trodde att den neddragna sockerlösningen hade ungefär samma andel vatten som honungen?

DojDoj

• Bygg en egen kolmila!
« Svar #7 skrivet: 05 nov-07 kl 11:43 »
Javisst så här blir det...

Om vi fodrar med 60%-ig sockerlösning så blandar vi 15 kilo socker med 10 kilo vatten. Vi får då 25 kilo sockerlösning som vi ger till bina.

Bina hämtar ner det i kupan och torkar bort vatten tills de har 80% sockerlösning. Av 15 kilo socker blir det då knappt 19 kilo foder i kupan. (Utöver det kommer en del att försvinna eftersom de förbrukar energi när de torkar sockerlösningen.)

Om man matar med honung håller den redan 80% så då får man inte späda den med lika mycket vatten som man göer med sockret. Då kan man istället ta 19 kilo honung och 6 kilo vatten för att blanda till 25 kilo foderlösning.

Fortfarande förvirrat?
/DojDoj

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 05 nov-07 kl 14:26 »
Då är jag med... ;) Min fråga gällde sockerlösning vs honung som redan är indragen i ramarna, det borde väl bli samma då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser