Men hallå, pelletsbilen drivs ju av en stirlingmotor!

Förlåt mej
Tompas11, det måste vara alzheimern igen...

Nåja, mitt klantiga inhopp fick mej att leta efter uppgifter om stirlingmotorns effektivitet.
De uppgifter jag sett är ca 20-25 % verkningsgrad i snitt, med 10% och mindre för små motorer, upp till 40 % i välbyggda stora motorer,
men då antar jag att man återvinner värmen i kylmediet.
stirlingmotorns för- och nackdelar jfrt m ICEexempel på stirlingmotor Följande citat är lite avtändande, särskilt för att komma från en sida för stirlingentusiaster:
http://www.stirlingengine.com/FullPower.adpTo the best of our knowledge, there is no one in the world currently delivering a small Stirling engine at a price that would be acceptable on a non-military budget.
Nedanstående nämns bland nackdelarna med stirlingmotorer.
Är det någon som kan precisera vilka delar som kräver extra hög precision och udda material i en stirlingmotor?
Det måste väl finnas en eller flera hakar nånstans, annars skulle man se fler hembyggda stirlingmotorer i annat än leksaksstorlek,
och fler fabrikstillverkade småmotorer.
clean assembly performed by highly qualified workers, the necessity to use special materials and certain technologies not suited to lot production
slower load control...
...nämns som en annan av nackdelarna. Det blir inga burnouts med pelletsbilen alltså.
Men ur trafiksäkerhetssynpunkt är det bara bra med ett makligare tempo på vägarna.